- Nazwa przedmiotu:
- Laboratorium technik sorpcyjnych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Wioletta Raróg-Pilecka
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Technologia Chemiczna
- Grupa przedmiotów:
- Synteza, kataliza i procesy wysokotemperaturowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2010/2011
- Liczba punktów ECTS:
- 0
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- elem laboratorium jest zapoznanie studentów z technikami sorpcyjnymi wykorzystywanymi do charakteryzowania katalizatorów.
- Treści kształcenia:
- Celem laboratorium jest zapoznanie studentów z technikami sorpcyjnymi wykorzystywanymi do charakteryzowania katalizatorów.
W ramach laboratorium realizowane będą programy badawcze obejmujące charakteryzowanie: nośników katalizatorów, układów typu meatl/nośnik, materiałów tlenkowych i innych. Do tego celu stosowane będą metody fizysorpcyjne i chemisorpcyjne. Badania wykonywane będą w aparaturze przepływowej lub statycznej. Wyznaczane będą takie parametry układów jak: dyspersja fazy aktywnej, porowatość i powierzchnia właściwa materiału. Program laboratorium przygotowuje studenta do samodzielnego prowadzenia pomiarów w wybranej technice sorpcyjnej.
- Metody oceny:
- Sprawozdania
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. B. Grzybowska-Świerkosz, Elementy katalizy heterogenicznej, PWN, Warszawa 1993.
2. Praca zbiorowa pod redakcją M. Najbar, Fizykochemiczne metody badań katalizatorów kontaktowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków 2000.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się