- Nazwa przedmiotu:
- Procesy przenoszenia masy i energii
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Eugeniusz Molga
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Biotechnologia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Matematyka, Fizyka, Chemia fizyczna
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem wykładu jest zapoznanie studentów z metodami stosowanymi do obliczeń profili prędkości, temperatur i stężeń w typowych układach spotykanych w biotechnologii.
- Treści kształcenia:
- Celem wykładu jest zapoznanie studentów z metodami stosowanymi do obliczeń profili prędkości, temperatur i stężeń w typowych układach spotykanych w biotechnologii.
Wykład stanowi kompendium wiedzy dotyczącej zjawisk przenoszenia energii i masy, poszerzone o podstawowe informacje dotyczące przenoszenia pędu. Zakres wykładanego materiału obejmuje zarówno przenoszenie molekularne jak i konwekcyjne w odniesieniu do: przepływu płynów (również nieniutonowskich) w przewodach, przenoszenia ciepła i masy w prostych układach geometrycznych, układach homogenicznych oraz w układach wielofazowych z udziałem kropli, pęcherzy i drobnoziarnistego ciała stałego.
- Metody oceny:
- egzamin (wykład), zaliczenie (ćwiczenia)
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. R. Pohorecki, S. Wroński, Kinetyka i termodynamika procesów inżynierii chemicznej, WNT, 1979.
2. R. B. Bird, W. E. Stewart, E. N. Lightfoot, Transport Phenomena,
J. Wiley & Sons, Inc. New York 2001.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się