Nazwa przedmiotu:
Technologia wysokiej próżni
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Maciej Siekierski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Technologia Chemiczna
Grupa przedmiotów:
Podstawowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przeszkolenie BHP
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Wykład ma na celu zaznajomienie słuchaczy z podstawowymi informacjami dotyczącymi sposobu wytwarzania i pomiarów bardzo niskich ciśnień, a także osadzaniem cienkich warstw na stałym podłożu metodami naparowania próżniowego i rozpylania jonowego.
Treści kształcenia:
Wykład ma na celu zaznajomienie słuchaczy z podstawowymi informacjami dotyczącymi sposobu wytwarzania i pomiarów bardzo niskich ciśnień, a także osadzaniem cienkich warstw na stałym podłożu metodami naparowania próżniowego i rozpylania jonowego. Podstawowe treści przedmiotu to: zastosowania technik próżniowych i urządzenia próżniowe, właściwości gazów pod niskim ciśnieniem, sposoby pomiaru niskich ciśnień (próżniomierze hydrostatyczne, cieplnoprzewodnościowe i jonizacyjne), określenie składu atmosfery resztkowej, sposoby wytwarzania wysokiej próżni (pompy przepływowe i sorpcyjne, dobór pomp do określonych zastosowań, systemy pompowe), naparowanie próżniowe i rozpylanie jonowe (zasada, urządzenia, charakterystyka procesu i kontrola jego parametrów, porównanie z innymi metodami, zastosowania w optyce, mikroelektronice itd.) oraz elementy konstrukcji aparatury próżniowej.
Metody oceny:
Zaliczenie w postaci krótkiej prezentacji wygłoszonej przez studenta.
Egzamin:
Literatura:
brak
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się