Nazwa przedmiotu:
Otrzymywanie i badanie właściwości materiałów inteligentnych
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Anna Krztoń-Maziopa
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Technologia Chemiczna
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
6
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe 95h, w tym: a) praca w laboratorium – 90h, b) obecność na zajęciach seminaryjnych – 5h 2. zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 20h 3. opracowanie wyników, przygotowanie raportu i prezentacji, wygłoszenie prezentacji – 30h Razem nakład pracy studenta: 95h + 20h + 30h = 145h, co odpowiada 6 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na laboratorium – 90h, 2. obecność na zajęciach seminaryjnych – 5h Razem: 90h + 5h = 95h, co odpowiada 4 punktom ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Po ukończeniu kursu student powinien: • mieć ogólną wiedzę teoretyczną na temat syntezy i metod badawczych stosowanych do charakteryzacji właściwości materiałów inteligentnych, a w szczególności cieczy elektroreologicznych (ER), • zaplanować i samodzielnie przeprowadzić syntezę wybranego płynu elektroreologicznego, • zaproponować i wykonywać szczegółowe badania reologiczne pozwalające na zbadanie właściwości otrzymanych materiałów, • przeprowadzać analizę danych z wykorzystaniem metod obliczeniowych i zaawansowanego oprogramowania i dokonywać interpretacji otrzymanych wyników • przygotować raport i wygłosić prezentację dla uczestników kursu, której uzupełnieniem będzie krótka dyskusja z udziałem słuchaczy i prowadzącego.
Treści kształcenia:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodami syntezy, charakteryzacji i badania właściwości cieczy elektroreologicznych, które, ze względu na unikalną właściwość odwracalnej zmiany lepkości pod wpływem działania zewnętrznego pola elektrycznego zaliczane są do tzw. materiałów inteligentnych. Zapoznanie z metodyką badań właściwości reologicznych cieczy ER przy pomocy reometru rotacyjnego. Zajęcia obejmują: - Metody syntezy homogenicznych i heterogenicznych cieczy elektroreologicznych. - Charakteryzację otrzymanego produktu pod względem składu (anaiza elementarna, spektroskopia FTIR, Raman), morfologii ziaren fazy stałej, rozkładu uziarnienia (mikroskopia skaningowa i optyczna, programy do analizy obrazu), przewodności fazy stałej (spektroskopia impedancyjna) zawartości wody (kulometryczna metoda Karla Fischera). - Badanie efektu elektroreologicznego cieczy ER: charakterystyki płynięcia w polu elektrycznym, dobór odpowiedniego modelu reologicznego, wyznaczanie parametrów reologicznych dla badanych cieczy. Wyznaczenie zależności granicy płynięcia i lepkości od szybkości ścinania i natężenia pola elektrycznego. Badanie wpływu zmian temperatury na wielkość efektu elektroreologicznego cieczy. Badania właściwości lepkosprężystych płynów ER. - Badanie długoczasowej stabilności cieczy elektroreologicznych w różnych temperaturach, określanie odporności na sedymentację – badania oscylacyjne.
Metody oceny:
brak
Egzamin:
tak
Literatura:
brak
Witryna www przedmiotu:
ch.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
posiada ogólną wiedzę teoretyczną na temat właściwości, syntezy i metod badawczych stosowanych do charakteryzacji właściwości materiałów inteligentnych, a w szczególności cieczy elektroreologicznych, charakteryzuje podstawowe typy płynów ER, podaje przykłady materiałów ER oraz środków pomocniczych stosowanych do modyfikacji ich właściwości użytkowych
Weryfikacja: sprawozdanie; wygłoszenie prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W02, K_W04, K_W06, K_W08
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01, T2A_W01, T2A_W03, T2A_W02, T2A_W01, T2A_W04, T2A_W03
Efekt W02
wymienia metody badań stosowanych do charakteryzacji materiałów elektroreologicznych, zna i stosuje podstawowe modele reologiczne służące do opisu zachowania materiałów ER
Weryfikacja: sprawozdanie; wygłoszenie prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06, K_W09, K_W10
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01, T2A_W04, T2A_W02, T2A_W02, T2A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
posiada umiejętność korzystania ze źródeł literaturowych oraz zasobów internetowych dotyczących rozwiązywanego zadania,
Weryfikacja: sprawozdanie; wygłoszenie prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05, T2A_U03, T2A_U06
Efekt U02
potrafi zaplanować i przeprowadzić syntezę wybranego płynu elektroreologicznego, proponuje i wykonuje szczegółowe badania reologiczne pozwalające na zbadanie właściwości otrzymanych materiałów,
Weryfikacja: sprawozdanie; wygłoszenie prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06, K_U07, K_U10
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U08, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11
Efekt U03
przeprowadza analizę danych z wykorzystaniem metod obliczeniowych i zaawansowanego oprogramowania, dokonuje interpretacji otrzymanych wyników
Weryfikacja: sprawozdanie; wygłoszenie prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06, K_U08
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09
Efekt U04
przygotowuje pisemny raport z wykonanych badań i przedstawia na forum grupy ustną prezentację z zakresu studiowanego zagadnienia
Weryfikacja: sprawozdanie; wygłoszenie prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05, K_U07
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U03, T2A_U04, T2A_U08, T2A_U11, T2A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
potrafi pracować samodzielnie mając świadomość odpowiedzialności za podejmowanie inicjatywy badań, eksperymentów i obserwacji, krytycznie ocenia otrzymane wyniki,
Weryfikacja: sprawozdanie; wygłoszenie prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K01, T2A_K02, T2A_K05
Efekt K02
potrafi formułować problemy w celu pogłębienia znajomości danego zagadnienie oraz wybrać najważniejsze elementy studiowanego zagadnienia w celu publicznego ich zaprezentowania
Weryfikacja: sprawozdanie; wygłoszenie prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K02, T2A_K05
Efekt K03
posiada umiejętność pracy w zespole i pełnienia w nim różnych funkcji (w tym kierowniczych)
Weryfikacja: sprawozdanie; wygłoszenie prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03, T2A_K04, T2A_K06