- Nazwa przedmiotu:
- Otrzymywanie i badanie właściwości materiałów inteligentnych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Anna Krztoń-Maziopa
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Technologia Chemiczna
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe 95h, w tym:
a) praca w laboratorium – 90h,
b) obecność na zajęciach seminaryjnych – 5h
2. zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 20h
3. opracowanie wyników, przygotowanie raportu i prezentacji, wygłoszenie prezentacji – 30h
Razem nakład pracy studenta: 95h + 20h + 30h = 145h, co odpowiada 6 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na laboratorium – 90h,
2. obecność na zajęciach seminaryjnych – 5h
Razem: 90h + 5h = 95h, co odpowiada 4 punktom ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Po ukończeniu kursu student powinien:
• mieć ogólną wiedzę teoretyczną na temat syntezy i metod badawczych stosowanych do charakteryzacji właściwości materiałów inteligentnych, a w szczególności cieczy elektroreologicznych (ER),
• zaplanować i samodzielnie przeprowadzić syntezę wybranego płynu elektroreologicznego,
• zaproponować i wykonywać szczegółowe badania reologiczne pozwalające na zbadanie właściwości otrzymanych materiałów,
• przeprowadzać analizę danych z wykorzystaniem metod obliczeniowych i zaawansowanego oprogramowania i dokonywać interpretacji otrzymanych wyników
• przygotować raport i wygłosić prezentację dla uczestników kursu, której uzupełnieniem będzie krótka dyskusja z udziałem słuchaczy i prowadzącego.
- Treści kształcenia:
- Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodami syntezy, charakteryzacji i badania właściwości cieczy elektroreologicznych, które, ze względu na unikalną właściwość odwracalnej zmiany lepkości pod wpływem działania zewnętrznego pola elektrycznego zaliczane są do tzw. materiałów inteligentnych. Zapoznanie z metodyką badań właściwości reologicznych cieczy ER przy pomocy reometru rotacyjnego. Zajęcia obejmują:
- Metody syntezy homogenicznych i heterogenicznych cieczy elektroreologicznych.
- Charakteryzację otrzymanego produktu pod względem składu (anaiza elementarna, spektroskopia FTIR, Raman), morfologii ziaren fazy stałej, rozkładu uziarnienia (mikroskopia skaningowa i optyczna, programy do analizy obrazu), przewodności fazy stałej (spektroskopia impedancyjna) zawartości wody (kulometryczna metoda Karla Fischera).
- Badanie efektu elektroreologicznego cieczy ER: charakterystyki płynięcia w polu elektrycznym, dobór odpowiedniego modelu reologicznego, wyznaczanie parametrów reologicznych dla badanych cieczy. Wyznaczenie zależności granicy płynięcia i lepkości od szybkości ścinania i natężenia pola elektrycznego. Badanie wpływu zmian temperatury na wielkość efektu elektroreologicznego cieczy. Badania właściwości lepkosprężystych płynów ER.
- Badanie długoczasowej stabilności cieczy elektroreologicznych w różnych temperaturach, określanie odporności na sedymentację – badania oscylacyjne.
- Metody oceny:
- brak
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- brak
- Witryna www przedmiotu:
- ch.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- posiada ogólną wiedzę teoretyczną na temat właściwości, syntezy i metod badawczych stosowanych do charakteryzacji właściwości materiałów inteligentnych, a w szczególności cieczy elektroreologicznych, charakteryzuje podstawowe typy płynów ER, podaje przykłady materiałów ER oraz środków pomocniczych stosowanych do modyfikacji ich właściwości użytkowych
Weryfikacja: sprawozdanie; wygłoszenie prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W02, K_W04, K_W06, K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W01, T2A_W03, T2A_W02, T2A_W01, T2A_W04, T2A_W03
- Efekt W02
- wymienia metody badań stosowanych do charakteryzacji materiałów elektroreologicznych, zna i stosuje podstawowe modele reologiczne służące do opisu zachowania materiałów ER
Weryfikacja: sprawozdanie; wygłoszenie prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06, K_W09, K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W04, T2A_W02, T2A_W02, T2A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- posiada umiejętność korzystania ze źródeł literaturowych oraz zasobów internetowych dotyczących rozwiązywanego zadania,
Weryfikacja: sprawozdanie; wygłoszenie prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U05, T2A_U03, T2A_U06
- Efekt U02
- potrafi zaplanować i przeprowadzić syntezę wybranego płynu elektroreologicznego, proponuje i wykonuje szczegółowe badania reologiczne pozwalające na zbadanie właściwości otrzymanych materiałów,
Weryfikacja: sprawozdanie; wygłoszenie prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06, K_U07, K_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U08, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11
- Efekt U03
- przeprowadza analizę danych z wykorzystaniem metod obliczeniowych i zaawansowanego oprogramowania, dokonuje interpretacji otrzymanych wyników
Weryfikacja: sprawozdanie; wygłoszenie prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06, K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09
- Efekt U04
- przygotowuje pisemny raport z wykonanych badań i przedstawia na forum grupy ustną prezentację z zakresu studiowanego zagadnienia
Weryfikacja: sprawozdanie; wygłoszenie prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05, K_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U03, T2A_U04, T2A_U08, T2A_U11, T2A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- potrafi pracować samodzielnie mając świadomość odpowiedzialności za podejmowanie inicjatywy badań, eksperymentów i obserwacji, krytycznie ocenia otrzymane wyniki,
Weryfikacja: sprawozdanie; wygłoszenie prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01, T2A_K02, T2A_K05
- Efekt K02
- potrafi formułować problemy w celu pogłębienia znajomości danego zagadnienie oraz wybrać najważniejsze elementy studiowanego zagadnienia w celu publicznego ich zaprezentowania
Weryfikacja: sprawozdanie; wygłoszenie prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K02, T2A_K05
- Efekt K03
- posiada umiejętność pracy w zespole i pełnienia w nim różnych funkcji (w tym kierowniczych)
Weryfikacja: sprawozdanie; wygłoszenie prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K04, T2A_K06