- Nazwa przedmiotu:
- Projektowanie syntez organicznych
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Michał Fedoryński, prof. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Technologia Chemiczna
- Grupa przedmiotów:
- Podstawowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe 30h, w tym:
a) obecność na wykładach – 30h
2. zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 15h
3. przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie – 15h
Razem nakład pracy studenta: 30h+15h+15h=60h, co odpowiada 2 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na wykładach – 30h,
Razem: 30h, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Po ukończeniu kursu student powinien:
• mieć ogólną wiedzę teoretyczną na temat zasad analizy retrosyntetycznej, umożliwiającą projektowanie syntez związków organicznych o średnim stopniu złożoności.
- Treści kształcenia:
- Celem przedmiotu jest opanowanie zasad analizy retrosyntetycznej w sposób umożliwiający projektowanie syntez związków organicznych o umiarkowanym stopniu złożoności.
Przedmiot obejmuje następujące treści merytoryczne:
pojęcia podstawowe: rozłączenie (disconnection), przekształcenie grupy funkcyjnej (FGI, functional group interconversion), dodanie grupy funkcyjnej (FGA, functional group addition), synton (ekwiwalent syntetyczny);
podstawowe reguły rozłączeń: związki 1,6-, 1,5-, 1,4-, 1,3- i 1,2-dwutlenowe;
zasady wyboru optymalnego rozłączenia;
reguły dotyczące syntezy pierścieni 3-6-członowych;
przegrupowania w syntezie – zasady planowania reakcji (na przykładzie reakcji Arndta-Eisterta, przegrupowań sigmatropowych [3,3] i [1,3]);
rozwiązywanie problemów.
- Metody oceny:
- Egzamin pisemny
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. C. Willis, M. Wills, Synteza organiczna, Wydawnictwo Uniw. Jagiellońskiego, 2004.
2. E. J. Corey, X.-M. Cheng, The Logic of Chemical Synthesis, Wiley, 1995.
3. S. Warren, Designing Organic Syntheses. A Programmed Introduction to the Synthon Approach, Wiley, 1979.
4. S. Warren, Organic Synthesis. The Disconnection Approach, Wiley, 1985.
5. P. Wyatt, S. Warren, Organic Synthesis. Strategy and Control, Wiley, 2007.
- Witryna www przedmiotu:
- ch.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- zna pojęcia podstawowe: rozłączenie, przekształcenie grupy funkcyjnej, dodanie grupy funkcyjnej, synton (ekwiwalent syntetyczny)
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W03
- Efekt W02
- zna podstawowe reguły rozłączeń: związki 1,6-, 1,5-, 1,4-, 1,3- i 1,2-dwutlenowe; zasady wyboru optymalnego rozłączenia; reguły dotyczące syntezy pierścieni 3-6-członowych; zasady planowania reakcji przegrupowań sigmatropowych
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- potrafi zaplanować syntezę związku o średnim stopniu złożoności
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U05, T2A_U03, T2A_U06, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11
- Efekt U02
- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę zalet i wad wybranych przez siebie metod syntezy
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11
- Efekt U03
- potrafi przygotować i przedstawić ustną prezentację z zakresu studiowanego zagadnienia
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05, K_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U03, T2A_U04, T2A_U08, T2A_U11, T2A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- potrafi pracować samodzielnie, posiada umiejętność formułowania argumentów i ocen oraz prezentowania ich w czasie dyskusji
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01