- Nazwa przedmiotu:
- Laboratorium technik temperaturowo-programowanych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Elżbieta Truszkiewicz
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Technologia Chemiczna
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe 60h, w tym:
a. obecność na zajęciach laboratoryjnych – 60h
2. planowanie eksperymentów z wykorzystaniem źródeł literaturowych– 20h
3. opracowywanie wyników – 30h
4. pisanie sprawozdania – 10h
Razem nakład pracy studenta: 120h, co odpowiada 4 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- udziału nauczycieli akademickich
1. obecność na zajęciach laboratoryjnych – 60h
Razem: 60h, co odpowiada 2 punktom ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Zajęcia laboratoryjne o charakterze praktycznym: zapoznanie z budową i zasadą działania aparatury, przygotowanie próbek, uruchamianie eksperymentu, obróbka komputerowa zebranych wyników - 2 punkty ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Po ukończeniu kursu student powinien:
• mieć ogólną wiedzę teoretyczną na temat technik temperaturowo-programowanych i ich zastosowań w charakteryzowaniu różnego typu katalizatorów stałych,
• umieć zaplanować i przeprowadzić proste eksperymenty przy zastosowaniu aparatury termograwimetrycznej sprzężonej ze spektrometrem masowym,
• umieć wykorzystać zebrane dane do opisu składu i cech budowy katalizatora, oraz analizowania procesów biegnących z jego udziałem.
- Treści kształcenia:
- Celem laboratorium jest zapoznanie studentów z wybranymi technikami temperaturowo-programowanymi stosowanymi w charakteryzacji różnego typu materiałów katalitycznych.
Jeśli właściwości fizyczne katalizatora lub produkty reakcji zachodzącej przy jego udziale są mierzone w funkcji temperatury, podczas gdy badany kontakt poddawany jest kontrolowanemu programowi zmiany temperatury, to mamy do czynienia z analizą temperaturowo-programowaną (TP), zwaną też analizą termiczną.
W ramach laboratorium prowadzone będą badania przy wykorzystaniu techniki temperaturowo-programowanej desorpcji, oraz metody termograwimetrycznej z detekcją MS. Pomiary takie umożliwiają określenie temperatury początku przemian chemicznych i fizycznych, którym ulega badany materiał katalityczny, dyspersji fazy aktywnej, a także oszacowanie rodzaju i ilości gazowych produktów przemian.
- Metody oceny:
- Sprawozdania
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Fizykochemiczne metody badań katalizatorów kontaktowych, pod red. M. Najbar, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000.
- Witryna www przedmiotu:
- ch.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Ma szczegółową wiedzę na temat technik temperaturowo-programowanych i metod ich wykorzystania do: opisu wybranych cech stałych materiałów katalitycznych, oraz analizy przemian biegnących z udziałem katalizatora
Weryfikacja: sprawozdanie; aktywny udział w zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08, K_W09, K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W02, T2A_W02, T2A_W04
- Efekt W02
- Posiada wiedzę z zakresu budowy, działania i obsługi zaawansowanej aparatury pomiarowej do prowadzenia pomiarów technikami temperaturowo-programowanymi
Weryfikacja: sprawozdanie, aktywny udział w zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05, K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W02, T2A_W06, T2A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi zaplanować i przeprowadzić eksperyment na termowadze sprzężonej ze spektrometrem masowym, posługuje się specjalistycznym oprogramowaniem do obróbki matematycznej danych pomiarowych
Weryfikacja: sprawozdanie, aktywny udział w zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U07, K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U08, T2A_U09
- Efekt U02
- Posiada umiejętność interpretacji zebranych danych eksperymentalnych, wykorzystuje je do opisu badanego materiału katalitycznego i przemian biegnących z jego udziałem, potrafi przedstawić swoje wyniki na tle innych podobnych badań
Weryfikacja: sprawozdanie, aktywny udział w zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U05, K_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U05, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U08, T2A_U11, T2A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Potrafi pracować w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Weryfikacja: sprawozdanie, aktywny udział w zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K06