- Nazwa przedmiotu:
- Komunikacja w działalności gospodarczej
- Koordynator przedmiotu:
- dr / Marlena Piekut / adiunkt
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Technologia Chemiczna
- Grupa przedmiotów:
- HES
- Kod przedmiotu:
- IWW03/2
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Przedmiot obejmuje zagadnienia komunikowania interpersonalnego, organizacyjnego oraz komunikacji międzykulturowej związanych z problematyką zarządzania. Celem zajęć jest uświadomienie roli jaką komunikacja odgrywa w życiu zawodowym oraz kształcenie umiejętności efektywnego porozumiewania się w różnorodnych sytuacjach. W trakcie wykładów zostaną zaprezentowane techniki grupowego komunikowania się, możliwości komunikowania się przedsiębiorstwa z otoczeniem oraz techniczne narzędzia wspomagające proces komunikowania się.
- Treści kształcenia:
- W - 1. Istota i proces komunikowania się. Elementy i cechy procesu komunikowania się. 2. Wymiary komunikowania się i sieci komunikacji. 3. Formy komunikowania się: symetryczne, niesymetryczne, jednokierunkowe, dwukierunkowe, formalne, nieformalne, obronne, podtrzymujące . 4. Komunikowanie się werbalne. 5. Komunikowanie się niewerbalne. 6. Komunikowanie się pisemne. 7. Techniki autoprezentacji, budowanie dobrych relacji z rozmówcami . 8. Komunikowanie się marketingowe przedsiębiorstwa z otoczeniem: reklama, promocja osobista, promocja sprzedaży, public relations. Badania marketingowe jako element komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem. 9. Wykorzystanie komunikacji w negocjacjach. 10. Techniki grupowego komunikowania się w organizacji. Metody porozumiewania się w organizacji ukierunkowane na zwiększenie partycypacji pracowników oraz polepszenie przepływu informacji w organizacji . 11. Techniczne narzędzia wspomagania procesu komunikowania się. 12. System CRM jako narzędzie zarządzania informacjami w celu poprawy komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej przedsiębiorstwa. 13. Komunikowanie się międzykulturowe.
- Metody oceny:
- Forma zaliczenia przedmiotu - test składający się z 40 pytań wielokrotnego wyboru. Warunek zaliczenia przedmiotu - udzielenie prawidłowych odpowiedzi przynajmniej na 50% pytań.
Sposób przeliczenia punktów na ocenę: 36 -40 prawidłowych odpowiedzi w teście bardzo dobry, 32 – 35 prawidłowych odpowiedzi w teście - dobry plus, 28 – 31 prawidłowych odpowiedzi w teście - dobry, 24 – 27 prawidłowych odpowiedzi w teście - dostateczny plus, 20 – 23 prawidłowych odpowiedzi w teście - dostateczny. Godziny konsultacji zgodnie z planem ustalanym w danym semestrze.
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. Potocki A., Winkler R., Żbikowska A., Techniki komunikacji w organizacjach gospodarczych, Difin, Warszawa 2003.
2. Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 2006.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się