- Nazwa przedmiotu:
- Budownictwo komunikacyjne
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. / Roman Jaskulski / adiunkt
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ZIBK17
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2010/2011
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład150h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt150h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Mechanika gruntów i fundamentowanie, rysunek techniczny
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest: poznanie zasad organizacji transportu drogowego, przebiegu procesu projektowania dróg, poznanie zasad organizacji i nadzoru nad robotami budowlanymi związanymi z powstawaniem i utrzymywaniem sieci drogowej, a także oceny jej zużycia oraz nabycie umiejętności praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy.
- Treści kształcenia:
- W - Charakterystyka transportu lądowego. Klasyfikacja funkcjonalno techniczna dróg kołowych. Elementy kształtowania i projektowania dróg kołowych. Nawierzchnia drogowa. Odwodnienie dróg. Elementy eksploatacji i utrzymania dróg. Komunikacja zbiorowa. Elementy inżynierii ruchu. Nawierzchnia kolejowa. Elementy drogi kolejowej.
P - Projekt budowy, modernizacji lub remontu odcinka drogi miejskie wraz ze skrzyżowaniami.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia ćwiczeń projektowych jest: a) oddanie samodzielnie i poprawnie wykonanego projektu według wydanych założeń, b) obecność na zajęciach potwierdzona na liście obecności przez prowadzącego; student ma prawo do jednej nieobecności bez ponoszenia konsekwencji; dwie nieobecności skutkują rozszerzeniem zakresu wykonywanego projektu, a trzy nieobecności są równoznaczne z oceną niedostateczną, c) zaliczenie ustnej obrony wykonanego projektu po potwierdzeniu przez prowadzącego poprawności jego wykonania; student może być zwolniony z ustnej obrony, jeśli przemawia za tym jego wyróżniająca się aktywność na zajęciach oraz wysoki poziom wykonania projektu; ocena z obrony jest oceną z ćwiczeń projektowych. Warunkiem zaliczenia wykładów jest zaliczenie sprawdzianu z wiedzy przekazywanej w ramach tych zajęć. Prowadzący wykłady może zrezygnować z przeprowadzenia sprawdzianu wiedzy z tej części zajęć, jeśli wykonane projekty wskazują na wysoki poziom znajomości przedmiotu.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie zarówno ćwiczeń, jak i wykładów lub tylko ćwiczeń, jeśli prowadzący wykłady zrezygnował z przeprowadzania sprawdzianu. W pierwszym przypadku oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen cząstkowych, a w drugim jest nią ocena z ćwiczeń projektowych.
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. Rozporządzenie ministra transportu i gospodarki morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
2. Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych. Część I - skrzyżowania zwykłe i skanalizowane, GDDP, Warszawa 2001.
3. Wytyczne projektowania dróg I i II klasy technicznej - WPD I, GDDP, Warszawa 1995.
4. Wytyczne projektowania dróg III, IV i V klasy technicznej - WPD II, GDDP, Warszawa 1995.
5. Wytyczne projektowania dróg VI i VII klasy technicznej - WPD III, GDDP, Warszawa 1995.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się