- Nazwa przedmiotu:
- Urządzenia do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. / Ryszard Wenda / adiunkt
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ZISK101
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2010/2011
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład150h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt300h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Technologia wody i ścieków, Wodociągi i kanalizacja
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z budową i zasadami projektowania technologicznego urządzeń do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie się z teorią oraz zasadami projektowania urządzeń w komunalnych stacjach uzdatniania wody i oczyszczalniach ścieków
- Treści kształcenia:
- W - Charakterystyka jakościowa wód powierzchniowych, podziemnych i infiltracyjnych. Schematy technologiczne stacji uzdatniania wody powierzchniowej i podziemnej. Gospodarka reagentami - magazynowanie, roztwarzanie i dawkowanie. Urządzenia do uzdatniania wody metodami koagulacji objętościowej - zasady konstrukcji, działania i projektowania. Urządzenia do filtracji wody - zasady konstrukcji, działania i projektowania. Rodzaje ścieków i ich charakterystyka. Wymagania dotyczące ścieków oczyszczonych - obowiązujące przepis prawne. Schematy technologiczne oczyszczalni ścieków oraz urządzeń do unieszkodliwiania i przeróbki osadów. Urządzenia do mechanicznego oczyszczania ścieków - zasady konstrukcji działania i projektowania. Urządzenia do biologicznego oczyszczania ścieków - ogólne zasady konstrukcji działania i projektowania. Urządzenia osadu czynnego - zasady projektowania bioreaktorów w zależności od realizowanych procesów, wyposażenie i zasada jego doboru. Urządzenia towarzyszące oraz zasady projektowania osadników wtórnych. Bilans osadów w odniesieniu do suchej masy i objętości. Urządzenia do przeróbki osadów. Zasady konstrukcji, wyposażenia i projektowania zamkniętych komór fermentacyjnych. Zasady doboru urządzeń do przeróbki skratek i piasku oraz odwadniania i higienizacji osadów ściekowych.
P - Zadania projektowe nr 1 obejmujące takie urządzenia jak: mieszalniki, komory flokulacji i osadniki pokoagulacyjne, filtry grawitacyjne, klarowniki korytarzowe oraz urządzenia do magazynowania, przygotowania i dawkowania środków chemicznych. Zadania projektowe nr 2 obejmujące takie zagadnienia jak: bilans ilościowo-jakościowy ścieków, wymagany stopień oczyszczania, zestaw urządzeń do mechanicznego oczyszczania ścieków, urządzenia osadu czynnego wraz z wyposażeniem i obiektami towarzyszącymi. Bilans osadów ściekowych oraz urządzenia do zagęszczania, stabilizacji beztlenowej, odwadniania i higienizacji osadów ściekowych.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest wynik pozytywny z kartkówek oraz oddanie i obrona ćwiczeń projektowych. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną następujących ocen: średnia ocena z kartkówek, średnia ocena z ćwiczeń projektowych, średnia ocena z obrony ćwiczeń projektowych.
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. Heidrich Z., Roman M., Tabernacki J., Zakrzewski J., Urządzenia do uzdatniania wody, Zasady projektowania i przykłady obliczeń, Arkady, Warszawa 1980.
2. Kowal L. K., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Wrocław 1997.
3. Roman M., Kanalizacja, Oczyszczanie ścieków, Arkady, Warszawa 1986.
4. Beler J., Stein A., Reichmann H., Zaawansowane metody oczyszczania ścieków, Oficyna Wydawnicza Proj-przem-EKO, Bydgoszcz 1997.
5. Heidrich Z., Witkowski A., Urządzenia do oczyszczania ścieków, Wydawnictwo „Seidel-Przywecki” Sp. z o.o., Warszwa 2005.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się