Nazwa przedmiotu:
Chemia
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. /Wiktor Szewczenko /prof. nzw.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Przedmioty wspólne dla kierunku
Kod przedmiotu:
BN1A_05
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład 10h; laboratorium 20h; Przygotowanie się do zajęć 20h; Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 35h; Napisanie sprawozdania 20h; Przygotowanie do egzaminu 20h; Razem 125h = 5 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykłady - 10h; Laboratoria - 20h; Razem 30h = 1,2 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Laboratorium 20h; Przygotowanie się do zajęć 20h; Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 15h; Napisanie sprawozdania 20h; Razem 75h= 3 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład150h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium300h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Chemia, co najmniej na poziomie szkoły gimnazjalnej
Limit liczby studentów:
Wykład - min. 15 osób; laboratorium 8 - 12 osób
Cel przedmiotu:
Wykształcenie umiejętności: doboru materiałów budowlanych, bezpiecznych technologii, dbałości o środowisko (stosowanie energooszczędnych materiałów, ograniczanie ilości odpadów na placu budowy i w przedsiębiorstwie), rozwiązywania problemów materiałowych i technologicznych wspólnie z chemikami
Treści kształcenia:
W1 - Założenia, cele i program przedmiotu, zalecana literatura i inne źródła informacji, forma i warunki zaliczenia przedmiotu; W2 - Obowiązujące nazewnictwo nieorganicznych związków chemicznych; W3, W4 - Budowa chemiczna, struktura fizyczna i właściwości ciał stałych, cieczy i gazów; W4, W5 - Fizykochemia wody: rozpuszczalność substancji, dysocjacja i hydroliza, układy rozproszone o znaczeniu w budownictwie; W5 - Reakcje chemiczne - rodzaje, termodynamika i kinetyka reakcji chemicznych; W5 - W7 - Fizykochemia naturalnych materiałów kamiennych, ceramiki budowlanej, spoiw mineralnych powietrznych i hydraulicznych oraz szkła budowlanego; W8 - Fizykochemia metali. Korozja mineralnych materiałów i metali budowlanych - objawy, metody zapobiegania; W9 - Fizykochemia organicznych materiałów budowlanych - tworzyw sztucznych, drewna i materiałów bitumicznych; W10 - Budownictwo a ochrona środowiska - wykorzystanie odpadów przemysłowych i odpadów budowlanych w produkcji materiałów budowlanych. L1 - Program przedmiotu, obowiązująca literatura, forma i warunki zaliczenia przedmiotu. Zasady bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym; L2 - Obowiązujące nazewnictwo związków chemicznych nieorganicznych. Reakcje chemiczne. Podstawy obliczeń chemicznych; L3 - Analiza jakościowa związków chemicznych; L4 - Analiza wody do celów budowlanych; L5 - Spoiwa wapienne – określanie zawartości nierozłożonego węglanu wapnia w wapnie palonym, określanie czasu gaszenia wapna palonego; L6 - Spoiwa gipsowe – wpływ niektórych substancji na procesy wiązania i twardnienia; L7 - Korozja tworzyw cementowych – korozja kwasowa i węglanowa; L8 - Korozja elektrochemiczna stali i żelbetu – mechanizm, metody badania, zapobieganie; L9 - Identyfikacja tworzyw sztucznych – właściwości a zastosowanie w budownictwie; L10 - Zaliczenie, zajęcia wyrównawcze.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie liczby 31 punktów z 60 punktów możliwych do zdobycia a liczonych łącznie w proporcji 25 z wykładu i 35 z ćwiczeń laboratoryjnych. Na punkty z wykładu składają się wyniki z egzaminu pisemnego (min. 10 pkt.). Arkusz egzaminacyjny zawiera 16 pytań testu wyboru i 3 pytania testu opisowego. Punkty za pytanie w teście wyboru: 1 – poprawna odpowiedź, 0 – brak odpowiedzi, –1 – błędna odpowiedź. Punkty za pytanie w teście opisowym: 3 – pełna odpowiedź, 0,5 – 2,5 – niepełna odpowiedź, 0 – brak odpowiedzi lub błędna odpowiedź. Na punkty z ćwiczeń laboratoryjnych składają się sumaryczne wyniki za przygotowanie, wykonanie i zaliczenie sprawozdań z 7 ćwiczeń laboratoryjnych (min. 21 pkt.). Ocena z ćwiczenia = ¾ oceny za przygotowanie + ¼ oceny za sprawozdanie z wykonanego ćwiczenia. Suma uzyskanych punktów decyduje o ocenie końcowej z przedmiotu. Przeliczanie punktów na ocenę kształtuje się następująco: 0 - 30 = 2,0; 31 – 36 = 3,0; 37 – 42 = 3,5; 43 – 48 = 4,0; 49 – 54 = 4,5; 55 - 60 = 5,0. Poprawa ocen z wykładu (egzamin ustny) i ćwiczeń laboratoryjnych odbywa się w sesji w dwóch wyznaczonych terminach. Poza zajęciami kontakt prowadzącego ze studentami odbywa się podczas konsultacji w uzgodnionych wcześniej terminach. Do kontaktu wykorzystywany jest również serwer itp, z którego studenci pobierają przykładowe rozwiązania, instrukcje ćwiczeń laboratoryjnych, informacje o programie i harmonogramie zajęć oraz sposobie przygotowania sprawozdania.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Czarnecki L., Broniewski T., Henning O. „Chemia w budownictwie” Arkady, Warszawa 1995. 2. Jones L., Atkins P. „Chemia ogólna. Cząsteczki, materia, reakcje” PWN, Warszawa 2006. 3. Sienko M.J., Plane R.A. „Chemia. Podstawy i własności” WNT, Warszawa 1980. 4. Liwski J. „Chemia budowlana” PWN, Warszawa 1975. 5. Bukowska M. „Instrukcje do 7 ćwiczeń laboratoryjnych” Maszynopisy do użytku wewnętrznego w Laboratorium Chemii Budowlanej IB. 6. Czarnecki L., Łukowski P., Garbacz A., Chmielewska B. „Ćwiczenia laboratoryjne z chemii budowlanej” Oficyna wydawnicza PW, Warszawa 1999. 7. Cement-Wapno-Beton – Czasopismo poświęcone zagadnieniom przemysłu materiałów wiążących i betonu. 8. Ochrona przed korozją – Czasopismo poświecone zagadnieniom korozji materiałów, w tym materiałów budowlanych. 9. Materiały Budowlane, Przegląd Budowlany – Czasopisma poświęcone między innymi nowoczesnym wyrobom, i technologiom budowlanym oraz zasadom ich prawidłowego i bezpiecznego stosowania. 10. Anglojęzyczne czasopisma dotyczące chemii cementu i betonu.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01_03
Ma wiedzę z zakresu chemii, w tym chemii budowlanej, wie jak formułować i rozwiązywać typowe proste zadania z chemii budowlanej.
Weryfikacja: Ocena przygotowania do zajęć laboratoryjnych(L1-L10)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_W01_03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01
Efekt W05_01
Ma podstawową wiedzę w trendach rozwojowych w dziedzinie chemii budowlanej
Weryfikacja: Egzamin(W1-W10)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_W05_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W05
Efekt W06_01
Ma podstawową wiedzę o ochronie środowiska w produkcji materiałów budowlanych i zagospodarowaniu odpadów budowlanych
Weryfikacja: Egzamin(W1-W10)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_W06_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01_01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł w zakresie nowych zastosowań chemii w budownictwie
Weryfikacja: Egzamin(W1-W10)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U11_01
Ma umiejętności niezbędne do pracy z substancjami chemicznymi spotykanymi w budownictwie oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Weryfikacja: Obserwacja podczas zajęć laboratoryjnych(L1-L10)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_U11_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U11
Efekt U15_01
Potrafi ocenić przydatność metod badawczych do rozwiązywania problemów chemicznych w budownictwie
Weryfikacja: Ocena przygotowania do zajęć(L1-L10)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_U15_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01_01
Ma świadomość zmian dokonujących się w chemii budowlanej i potrzebę ich śledzenia
Weryfikacja: Rozmowa w czasie zajęć laboratoryjnych(L1-L10)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_K01_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt K02_02
Ma świadomość konieczności ochrony środowiska w różny sposób
Weryfikacja: Rozmowa w czasie zajęć laboratoryjnych(L1-L10)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_K02_02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02