- Nazwa przedmiotu:
- Dynamika budowli
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. / Wojciech Kubissa / adiunkt
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty wspólne dla kierunku
- Kod przedmiotu:
- BN2A_03/02
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 10h; Projekt 10h;
Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 15h;
Przygotowanie do egzaminu 25h;
Wykonanie prac projektowych 15h;
Razem 75h = 3 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykłady - 10h; Projekty - 10h; Razem 20h = 0,8 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Projekt 10h;
Wykonanie prac projektowych 15h;
Razem 25h = 1 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład150h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt150h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Mechanika teoretyczna, Wytrzymałość materiałów, Mechanika budowli I
- Limit liczby studentów:
- Wykłady: min. 15; Projekty: 10 - 15.
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z metodami obliczeń dynamiki konstrukcji o jednym i więcej stopni swobody dynamicznej. Przedstawienie podstaw teoretycznych i sposobów rozwiązywania zadań dotyczących drgań wymuszonych tłumionych o skończonej liczbie stopni swobody i o masie rozłożonej. Prezentacja różnych metod rozwiązywania zagadnień dynamiki budowli.
- Treści kształcenia:
- W1-Przegląd zagadnień dynamiki budowli.
W2-Drgania konstrukcji o jednym stopniu swobody.
W3-Drgania konstrukcji o skończonej liczbie stopni swobody - układy dyskretne.
W4-5-Modelowanie i obliczenia dynamiczne w programach CAD dla konstrukcji o jednym stopniu swobody i dla konstrukcji o skończonej liczbie stopni swobody.
W6-Drgania belek ciągłych i ram - metoda przemieszczeń.
W7-Drgania belek ciągłych i ram - zastosowanie programów CAD
W8-Drgania wymuszone, tłumione układów o jednym stopniu swobody.
W9-Drgania wymuszone, tłumione układów o masie rozłożonej
W10-Drgania wymuszone, tłumione układów o masie rozłożonej - zastosowanie programów CAD
P1-Wydanie tematów i omówienie wstępne projektu nr 1 - Drgania układu dyskretnego z wymuszeniem i tłumieniem.
P2-Omówienie projektu nr 1
P3-Przykłady zadań do projektu nr 1
P4-Praca w grupach nad projektem nr 1
P5-Praca w grupach nad projektem nr 1 - użycie programów CAD
P6-Wydanie tematów i omówienie wstępne projektu nr 2 - Drgania wymuszone ramy o ciągłym rozkładzie masy.
P7-Omówienie projektu nr 2; Przykłady zadań do projektu nr 2
P8-Praca w grupach nad projektem nr 2
P9-Praca w grupach nad projektem nr 2 - użycie programów CAD
P10-Podsumowanie i wystawienie ocen
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: Obecność na ćwiczeniach projektowych, poprawne wykonanie zadanych prac projektowych, zaliczenie obron prac projektowych, końcowa ocena z ćwiczeń projektowych jest średnią z ocen z obron prac projektowych.Zaliczenie egzaminu. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest wcześniejsze zaliczenie ćwiczeń projektowych.Końcowa ocena z przedmiotu jest średnią ważoną z oceny z ćwiczeń projektowych (waga 0,4) i z egzaminu (waga 0,6).Poza zajęciami kontakt prowadzącego ze studentami odbywa się podczas konsultacji, w uzgodnionych wcześniej terminach.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Nowacki W.: Dynamika budowli Arkady. Warszawa 1961 r.
2. Lewandowski R.: Dynamika konstrukcji budowlanych Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej Poznań 2006 r.
3. Chmielewski Z. Podstawy dynamiki budowli, Arkady Warszawa 1998 r.
4. Skarżyński R. Elementy dynamiki budowli w zadaniach. Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej 2001 r.
5. Rucka M. Wilde K. Dynamika budowli z przykładami w środowisku matlab Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2008 r.
6. Lipiński J. Fundamenty pod maszyny, Arkady, Warszawa 1985.
7. Dyląg Z. E. Krzemińska - Niemiec F. Filip: Mechanika budowli, PWN Warszawa1977
8. Nowacki W.: Mechanika budowli, Wyd. PWN Warszawa 1976.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W02_01
- Ma szczegółową wiedzę w zakresie dyscyplin powiązanych z budownictwem takich jak np. mechanika
Weryfikacja: Egzamin po semestrze I
Powiązane efekty kierunkowe:
B2A_W02_01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U02_02
- Potrafi zestawiać i formatować w przejrzysty sposób dane oraz wyniki obliczeń uzyskanych z programów komputerowych. Wykorzystuje oprogramowanie komputerowe do obliczeń, do opracowania i prezentacji wykonanego projektu konstrukcyjnego.
Weryfikacja: Ocena prac projektowych; Obserwacja podczas pracy w trakcie ćwiczeń projektowych.(P1-P10)
Powiązane efekty kierunkowe:
B2A_U02_02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02
- Efekt U02_03
- Potrafi posługiwać się programami obliczeniowymi i ocenić ich przydatność do rozwiązywania problemów związanych z dynamika budowli
Weryfikacja: Ocena prac projektowych; Obserwacja podczas pracy w trakcie ćwiczeń projektowych.(P1-P10)
Powiązane efekty kierunkowe:
B2A_U02_03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02
- Efekt U18_01
- Potrafi wybrać właściwy sposób modelowania układów do obliczeń dynamicznych także z wymuszeniem i tłumieniem drgań.
Weryfikacja: Ocena prac projektowych; Obserwacja podczas pracy w trakcie ćwiczeń projektowych.(P1-P10)
Powiązane efekty kierunkowe:
B2A_U18_01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U18
- Efekt U07_01
- Zna podstawowe techniki rozwiązywania zadań inżynierskich ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z dynamika budowli. Umie modelować proste układy konstrukcyjna i posługiwać się programami CAD do obliczeń dynamicznych. Rozumie otrzymane wyniki w postaci liczbowej i wykresy.
Weryfikacja: Egzamin po semestrze I; Ocena prac projektowych; Obserwacja podczas pracy w trakcie ćwiczeń projektowych.(W1-W15)
Powiązane efekty kierunkowe:
B2A_U07_01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K03_01
- Potrafi pracować indywidualnie i w zespole. Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, związaną z pracą zespołową. Ma świadomość odpowiedzialności całego zespołu projektowego.
Weryfikacja: Obserwacja podczas pracy w trakcie ćwiczeń projektowych.(P1-P10)
Powiązane efekty kierunkowe:
B2A_K03_01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03