Nazwa przedmiotu:
Dynamika budowli
Koordynator przedmiotu:
dr inż. / Wojciech Kubissa / adiunkt
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Przedmioty wspólne dla kierunku
Kod przedmiotu:
BN2A_03/02
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład 10h; Projekt 10h; Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 15h; Przygotowanie do egzaminu 25h; Wykonanie prac projektowych 15h; Razem 75h = 3 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykłady - 10h; Projekty - 10h; Razem 20h = 0,8 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Projekt 10h; Wykonanie prac projektowych 15h; Razem 25h = 1 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład150h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt150h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Mechanika teoretyczna, Wytrzymałość materiałów, Mechanika budowli I
Limit liczby studentów:
Wykłady: min. 15; Projekty: 10 - 15.
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z metodami obliczeń dynamiki konstrukcji o jednym i więcej stopni swobody dynamicznej. Przedstawienie podstaw teoretycznych i sposobów rozwiązywania zadań dotyczących drgań wymuszonych tłumionych o skończonej liczbie stopni swobody i o masie rozłożonej. Prezentacja różnych metod rozwiązywania zagadnień dynamiki budowli.
Treści kształcenia:
W1-Przegląd zagadnień dynamiki budowli. W2-Drgania konstrukcji o jednym stopniu swobody. W3-Drgania konstrukcji o skończonej liczbie stopni swobody - układy dyskretne. W4-5-Modelowanie i obliczenia dynamiczne w programach CAD dla konstrukcji o jednym stopniu swobody i dla konstrukcji o skończonej liczbie stopni swobody. W6-Drgania belek ciągłych i ram - metoda przemieszczeń. W7-Drgania belek ciągłych i ram - zastosowanie programów CAD W8-Drgania wymuszone, tłumione układów o jednym stopniu swobody. W9-Drgania wymuszone, tłumione układów o masie rozłożonej W10-Drgania wymuszone, tłumione układów o masie rozłożonej - zastosowanie programów CAD P1-Wydanie tematów i omówienie wstępne projektu nr 1 - Drgania układu dyskretnego z wymuszeniem i tłumieniem. P2-Omówienie projektu nr 1 P3-Przykłady zadań do projektu nr 1 P4-Praca w grupach nad projektem nr 1 P5-Praca w grupach nad projektem nr 1 - użycie programów CAD P6-Wydanie tematów i omówienie wstępne projektu nr 2 - Drgania wymuszone ramy o ciągłym rozkładzie masy. P7-Omówienie projektu nr 2; Przykłady zadań do projektu nr 2 P8-Praca w grupach nad projektem nr 2 P9-Praca w grupach nad projektem nr 2 - użycie programów CAD P10-Podsumowanie i wystawienie ocen
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: Obecność na ćwiczeniach projektowych, poprawne wykonanie zadanych prac projektowych, zaliczenie obron prac projektowych, końcowa ocena z ćwiczeń projektowych jest średnią z ocen z obron prac projektowych.Zaliczenie egzaminu. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest wcześniejsze zaliczenie ćwiczeń projektowych.Końcowa ocena z przedmiotu jest średnią ważoną z oceny z ćwiczeń projektowych (waga 0,4) i z egzaminu (waga 0,6).Poza zajęciami kontakt prowadzącego ze studentami odbywa się podczas konsultacji, w uzgodnionych wcześniej terminach.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Nowacki W.: Dynamika budowli Arkady. Warszawa 1961 r. 2. Lewandowski R.: Dynamika konstrukcji budowlanych Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej Poznań 2006 r. 3. Chmielewski Z. Podstawy dynamiki budowli, Arkady Warszawa 1998 r. 4. Skarżyński R. Elementy dynamiki budowli w zadaniach. Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej 2001 r. 5. Rucka M. Wilde K. Dynamika budowli z przykładami w środowisku matlab Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2008 r. 6. Lipiński J. Fundamenty pod maszyny, Arkady, Warszawa 1985. 7. Dyląg Z. E. Krzemińska - Niemiec F. Filip: Mechanika budowli, PWN Warszawa1977 8. Nowacki W.: Mechanika budowli, Wyd. PWN Warszawa 1976.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W02_01
Ma szczegółową wiedzę w zakresie dyscyplin powiązanych z budownictwem takich jak np. mechanika
Weryfikacja: Egzamin po semestrze I
Powiązane efekty kierunkowe: B2A_W02_01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U02_02
Potrafi zestawiać i formatować w przejrzysty sposób dane oraz wyniki obliczeń uzyskanych z programów komputerowych. Wykorzystuje oprogramowanie komputerowe do obliczeń, do opracowania i prezentacji wykonanego projektu konstrukcyjnego.
Weryfikacja: Ocena prac projektowych; Obserwacja podczas pracy w trakcie ćwiczeń projektowych.(P1-P10)
Powiązane efekty kierunkowe: B2A_U02_02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02
Efekt U02_03
Potrafi posługiwać się programami obliczeniowymi i ocenić ich przydatność do rozwiązywania problemów związanych z dynamika budowli
Weryfikacja: Ocena prac projektowych; Obserwacja podczas pracy w trakcie ćwiczeń projektowych.(P1-P10)
Powiązane efekty kierunkowe: B2A_U02_03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02
Efekt U18_01
Potrafi wybrać właściwy sposób modelowania układów do obliczeń dynamicznych także z wymuszeniem i tłumieniem drgań.
Weryfikacja: Ocena prac projektowych; Obserwacja podczas pracy w trakcie ćwiczeń projektowych.(P1-P10)
Powiązane efekty kierunkowe: B2A_U18_01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U18
Efekt U07_01
Zna podstawowe techniki rozwiązywania zadań inżynierskich ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z dynamika budowli. Umie modelować proste układy konstrukcyjna i posługiwać się programami CAD do obliczeń dynamicznych. Rozumie otrzymane wyniki w postaci liczbowej i wykresy.
Weryfikacja: Egzamin po semestrze I; Ocena prac projektowych; Obserwacja podczas pracy w trakcie ćwiczeń projektowych.(W1-W15)
Powiązane efekty kierunkowe: B2A_U07_01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K03_01
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole. Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, związaną z pracą zespołową. Ma świadomość odpowiedzialności całego zespołu projektowego.
Weryfikacja: Obserwacja podczas pracy w trakcie ćwiczeń projektowych.(P1-P10)
Powiązane efekty kierunkowe: B2A_K03_01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03