- Nazwa przedmiotu:
- Modelowanie systemów mechanicznych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. / Andrzej T. Chwiej / adiunkt
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- MN2A_11
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady: liczba godzin według planu studiów – 10, przygotowanie do zaliczenia - 15, razem – 25; Ćwiczenia: liczba godzin według planu studiów – 10 , przygotowanie do zajęć - 10, zapoznanie ze wskazaną literaturą – 10, przygotowanie do kolokwium – 20, razem – 50; Laboratoria: liczba godzin według planu studiów – 10 , przygotowanie do zajęć – 15, napisanie sprawozdania – 15, przygotowanie do zaliczenia – 10, razem – 50; Razem - 125
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykład - 10 h, Ćwiczenia - 10 h, Laboratoria - 10 h; Razem - 30 h = 1,2 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład150h
- Ćwiczenia300h
- Laboratorium150h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- Wykład: min. 15; Ćwiczenia: 15 - 30; Laboratoria: 8 - 12
- Cel przedmiotu:
- Uzyskanie wiedzy na temat metodyki budowy matematycznych modeli układów dynamicznych (w tym także mechatronicznych), ich walidacji i identyfikacji parametrycznej oraz z technikami ich symulacji i optymalizacji parametrycznej konstrukcji mechanicznych Student potrafi zbudować model, dokonać doboru metod symulacji i dokonać wstępnej analizy wyników jego symulacji numerycznej dla średnio złożonych dyskretnych układów dynamicznych, sformułować zagadnienie optymalizacji parametrycznej modelu (dokonać jego identyfikacji parametrycznej) oraz zsyntetyzować układ mechatroniczny dla danego modelu.
- Treści kształcenia:
- W1 - Cele modelowania. Modele: materialny, fizyczny, matematyczny i obliczeniowy. Proces budowy modelu. Identyfikacja parametrów i walidacja modelu. Zagadnienie weryfikacji modelu. Modele deterministyczne i probabilistyczne. Modele dyskretne i ciągłe. Modele różniczkowe (zagadnienia zmiennych stanu i zmiennych zależnych). W2 - Modele sieciowe (zdarzeniowe i energetyczne). Modele bezpostaciowe. Modele wielodyscyplinarne. Modele o zmiennej strukturze. Analogie mechaniczno-hydauliczo-termiczno-elektryczne. Przepływ mocy w układach fizycznych. Matematyczny opis obiektów przetwarzających energię. Rozwiązywalność modeli sieciowych. Generowanie równań różniczkowych modeli sieciowych.
W3 - Modele układów dynamicznych a modele układów mechatonicznych. Atomatyczna regulacja a sterowanie.
W4 - Prezentacja wyników. Metody płaszczyzny fazowej. Zagadnienia nieliniowe. Elementy drgań chaotycznych.
W5 - Układy wielomasowe. Przegląd systemów oprogramowania modelowania i symulacji (MatLab, Modelica, Dymola, 20-sim, Adams). W6 – Elementy budowy modeli probabilistycznych.
W7 - Kształtowanie elementów maszyn w oparciu o modelowanie i symulację.
C1 - Analityczne rozwiązywanie prostych modeli matematycznych opartych na równaniach różniczkowych. C2 – Budowa prostych modeli sieciowych. C3 - Budowa złożonych modeli układów mechanicznych, hydraulicznych i elektrycznych.
C4 – Generowanie równań różniczkowych modelu sieciowegoL2 - Przygotowanie modelu matematycznego do celów symulacji cyfrowej (2). C5 – Generowanie równań układów o zmiennej strukturze. C6 - Kształtowanie elementów maszyn w oparciu o symulacje modeli dynamicznych.
L1 – Zapoznanie ze środowiskiem obliczeniowym MatLaba (2).
L2 - Dobór metody całkowania (ODE, DAE, Stiff). Dobór kroku całkowania (1). L3 – Symulacja drgań układów liniowych o 1 i dwu stopniach swobody (2). L3 - Symulacje nieliniowych modeli różniczkowych (2). L4 – Wpływ warunków początkowych na przebieg procesu. Symulacja warunków brzegowych (1).
L5 - Prezentacje wyników symulacji. (1). L6 – Wykorzystanie płaszczyzny fazowej do analizy zmęczeniowej. Modele chaotyczne (1).
- Metody oceny:
- Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z części teoretycznej (kolokwium z wykładów), zadaniowej (kolokwium zadaniowe + ocena pracy domowej + ocena aktywności bieżącej) oraz oceny z laboratorium (średnia z 7 wejściówek i sprawozdań z poszczególnych tematów). 3 nieobecności na ćwiczeniach lub na laboratorium uniemożliwiają zaliczenie przedmiotu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- D.Karnopp, D.Margolis, R.Rosenberg: System DynamicsJohn Wiley & Sons Inc,Hoboken 2006 (wyd. 4);
D.Karnop, Wehicle Stability,, Marcel Dekker Inc. New York, 2004 (wyd 2)
Awrejcewicz J., Matematyczne modelowanie systemów. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa
2007
A. Balcerak, Walidacja Modeli Symulacyjnych - Źródła Postaw Badawczych-Prace Naukowe Instytutu Organizacji i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej,Wyd. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2003; pp 27-44.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01_02
- Jest zaznajomiony z teoretycznymi podstawami budowy interdyscyplinarnych, bezpostaciowych modeli układów dynamicznych i zasadami symulacji dyskretnych układów dynamicznych za pomocą technik numerycznych adekwatnych do rozpatrywanego zagadnienia.
Weryfikacja: W1, W2, W3, W4 – Kolokwium z teorii, C1 - C6 Kolokwium zadaniowe, L2 – L4: (wejściówka+sprawozdanie z laboratorium).
Powiązane efekty kierunkowe:
M2A_W01_02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01
- Efekt W03_03
- Zna metodykę syntezy układów mechatronicznych odpowiadających interdyscyplinarnym modelom dynamicznym. Zna metodykę wykorzystywania symulacji układów dynamicznych do celów analizy wytrzymałościowej.
Weryfikacja: L6 (wejściówka+sprawozdanie z laboratorium).
Powiązane efekty kierunkowe:
M2A_W03_03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03
- Efekt W07_01
- Jest zaznajomiony z zasadami syntezy strukturalnej układów mechatronicznych w oparciu o technikę modelowania sieciowego.
Weryfikacja: (C-Praca domowa).
Powiązane efekty kierunkowe:
M2A_W07_01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U08_03
- Potrafi samodzielnie opracowywać i przygotować do symulacji model matematyczny złożonego układu interdyscyplinarnego.
Weryfikacja: C2 – C6: Kolokwium zadaniowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
M2A_U08_03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08
- Efekt U09_01
- Potrafi wykorzystać wyniki symulacji do kształtowania elementów konstrukcji mechanicznych.
Weryfikacja: C7 – kolokwium zadaniowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
M2A_U09_01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U09