- Nazwa przedmiotu:
- Modelowanie i symulacja komputerowa układów pojazd-teren
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. / Wojciech Stasiak / adiunkt
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- MN2A_19/2
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady: liczba godzin według planu studiów - 20, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 20, przygotowanie do zaliczenia - 20, razem - 60
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykłady - 20 h = 0,8 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład300h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- Wykład: min. 15
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studentów wiedzy na temat modelowania współpracy mechanizmów jezdnych z podłożem oraz problemami symulacji komputerowej w/w zagadnień.
- Treści kształcenia:
- W1 - Model matematyczny rozkładu nacisków występujących na styku mechanizmu jezdnego z glebą i symulacja komputerowa. W2 - Model rozprzestrzeniania się nacisków jednostkowych w głąb gleby. W3 - Model rozkładu nacisków w płaszczyźnie prostopadłej do kierunku jazdy. W4 - Model empiryczny opisujący rozkład nacisków przy wielokrotnym przejeździe opony po tym samym śladzie. W5 - Przyrost zagłębienia opony przy wielokrotnym przejeździe. W6 - Model matematyczny rozprzestrzeniania się nacisków w głąb ośrodka glebowego z uwzględnieniem przejścia przez tzw. podeszwę płużną. W7 - Zastosowanie metody elementów skończonych do opisu oddziaływania opony na glebę. W8 - Modele symulacji kontaktu opony z podłożem. Modelowanie opon. Dwuwymiarowy model opony otrzymany metodą elementów skończonych. W9 - Model opony poruszającej się po miękkim podłożu. Modelowanie rozkładu nacisków w 3D.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia części wykładowej przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z pisemnego kolokwium obejmującego sprawdzenie wiedzy z zakresu zagadnień omawianych podczas wykładów, w tym również wiedzy nabytej samodzielnie przez studenta ze wskazanej przez prowadzącego literatury i innych źródeł. Zaliczenie z części wykładowej odbywa się nie później niż na ostatnich zajęciach wykładowych w semestrze. Szczegółowe zasady organizacji dla kolokwium zaliczeniowego i poprawkowego, zasady korzystania z materiałów pomocniczych oraz zasady oceny podawane są na początku zajęć dydaktycznych. W sprawach nieuregulowanych w regulaminie przedmiotu, zastosowanie znajdują odpowiednie przepisy Regulaminu Studiów w Politechnice Warszawskiej.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Sołtyński A.: „Mechanika układu pojazd-teren”. Wyd. MON, Warszawa 1966; Jakliński L.: „Mechanika układu pojazd-teren w teorii i badaniach”. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa 2006r.; Byszewski W., Haman J.: „Gleba – maszyna – roślina”. PWN. Warszawa 1972r; Journal of Terramechanics.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W03_01
- Ma podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie mechaniki i wytrzymałości materiałów przydatną do zamodelowania procesów związaych ze współpracą mechanizmu jezdnego z podłożem.
Weryfikacja: Zaliczenie (W1 - W9).
Powiązane efekty kierunkowe:
M2A_W03_01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03
- Efekt W03_03
- Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną związaną z modelowaniem procesów opisujących współpracę mechanizmu jezdnego z podłożem.
Weryfikacja: Zaliczenie (W1 - W9).
Powiązane efekty kierunkowe:
M2A_W03_03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03
- Efekt W04_03
- Ma wiedzę z zakresu przygotowania i przeprowadzania badań laboratoryjnych i polowych układów pojazd-teren.
Weryfikacja: Zaliczenie (W1 - W9).
Powiązane efekty kierunkowe:
M2A_W04_03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04
- Efekt W07_01
- Zna narzędzia informatyczne niezbędne do modelowania procesów związanych ze współpracą mechanizmu jezdnego z podłożem.
Weryfikacja: Zaliczenie (W1 - W9).
Powiązane efekty kierunkowe:
M2A_W07_01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01_01
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł także obcojęzycznych związanych z mechaniką układu pojazd-teren.
Weryfikacja: Zaliczenie (W1 - W9).
Powiązane efekty kierunkowe:
M2A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01
- Efekt U08_03
- Potrafi zaplanować symulacje komputerowe oraz modelowanie z wykorzystaniem technik komputerowych procesów związanych ze współpracą mechanizmu jezdnego z podłożem.
Weryfikacja: Zaliczenie (W1 - W9).
Powiązane efekty kierunkowe:
M2A_U08_03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08
- Efekt U18_02
- Potrafi ocenić przydatność, wybrać i wykorzystać odpowiednie modele opisujące współpracę mechanzimu jezdnego z podłożem.
Weryfikacja: Zaliczenie (W1 - W9).
Powiązane efekty kierunkowe:
M2A_U18_02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U18
- Efekt U18_03
- Potrafi, stosując metody symulacji komputerowej analizować modele opisujące współpracę mechanzimu jezdnego z podłożem.
Weryfikacja: Zaliczenie (W1 - W9).
Powiązane efekty kierunkowe:
M2A_U18_03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U18