- Nazwa przedmiotu:
- Goemetria wykreślna
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. / Andrzej T. Chwiej / adiunkt
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- MS1A_06
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady: liczba godzin według planu studiów - 15, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 10, razem - 25; Ćwiczenia: liczba godzin według planu studiów - 15 , przygotowanie do zajęć - 15, przygotowanie do kolokwium - 15, inne (projekt domowy) - 10, razem - 55; Razem 80
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykład - 15 h, Ćwiczenia - 15 h; Razem - 30 h = 1,2 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- Wykład: min. 15; Ćwiczenia: 15 - 30
- Cel przedmiotu:
- Uzyskanie przez studenta wiedzy na temat elementarnych właściwości geometrycznych obiektów 3D, metodyki ich wizualizacji i geometrycznych technik operowania bryłami w przestrzeni kartezjańskiej.
- Treści kształcenia:
- W1 - Wiadomości wstępne: elementy podstawowe, rzut równoległy, podstawowe definicje i twierdzenia.
W2 - Rzutnie prostopadłe, system oznaczeń, rzuty punktu, prostej, płaszczyzny. Podstawy metodyki analizy zagadnień geometrii wykreślnej.
W3 - Przynależność punktu do prostej; rzuty prostych przecinających się, równoległych skośnych; odwzorowanie płaszczyzny. Ślady prostych i płaszczyzny; proste i płaszczyzny rzutujące.
W4 - Przynależność punktu i prostej do płaszczyzny; elementy wspólne prostych i płaszczyzn: punkty przecięcia, przebicia, krawędzie.
W5 - Elementy równoległe i prostopadłe.
W6 - Zmiana kierunku rzutowania; zmiana układu odniesienia; przeniesienie.
W7 - Powinowactwo osiowe.
W8 - Odwzorowania okręgu.
W9 - Obroty i kłady.
W10 - Własności i odwzorowania powierzchni gładkich i wielościanów.
W11 - Przekroje i przebicia wielościanów i powierzchni II stopnia.
W12 - Przenikanie wielościanów i powierzchni II stopnia.
W13 - Rzuty aksonometryczne.
W14 - Rozwinięcia powierzchni.
C1 - Przynależność punktu do prostej; rzuty prostych przecinających się, równoległych skośnych; odwzorowanie płaszczyzny.
C2 - Ślady prostych i płaszczyzny; proste i płaszczyzny rzutujące.
C3 - Przynależność punktu i prostej do płaszczyzny; elementy wspólne prostych i płaszczyzn: punkty przecięcia, przebicia, krawędzie.
C4 - Elementy równoległe i prostopadłe.
Kolokwium I.
C5 - Zmiana kierunku rzutowania; zmiana układu odniesienia.
C6 – Obroty, przeniesienie.
C7 - Powinowactwo osiowe, elipsa a okrąg;
C8 - Kłady.
Kolokwium II.
C9 - Odwzorowania powierzchni gładkich i wielościanów.
C10 - Przekroje i przebicia wielościanów i powierzchni II stopnia.
C11 - Przenikanie wielościanów i powierzchni II stopnia.
Kolokwium III
- Metody oceny:
- Zaliczenie projektu domowego (bez oceny liczbowej). Ocena końcowa - średnia ważona z wejściówek na ćwiczenia oraz 3 kolokwiów (odpowiednio wagi 4, 2, 3, 4). 3 nieobecności na ćwiczeniach uniemożliwiają zaliczenie przedmiotu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Mierzejewski W., Geometria wykreślna. Rzuty Monge'a, Wydawnictwo PW, Warszawa 2006.
2. Lewandowski Z., Geometria Wykreślna, PWN, Warszawa 1980.
3. Koczyk H., Zbiór zadań z geometrii wykreślnej – zadania, WNT, Warszawa 1975.
4. Koczyk H., Zbiór zadań z geometrii wykreślnej – rozwiązania, WNT, Warszawa 1975.
5. Koczyk H., Geometria wykreślna teoria i zadania + rozwiązania zadań, PWN, Warszawa, 1986.
6. Otto F. i E., Geometria wykreślna, PWN, Warszawa 1977.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- Program studiów opracowany na podstawie programu nauczania zmodyfikowanego w ramach Zadania 38 Programu Rozwojowego Politechniki Warszawskiej.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W04_01
- Ma wiedzę z zakresu operowania bryłami w oparciu o relacje geometryczne pomiędzy elementami na powierzchniach.
Weryfikacja: Kolokwia (W1-14,C1-C11), Kartkówki (C2-C10), G17 (W10-W12, C7-C11)
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_W04_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04
- Efekt W05_01
- Zna tendencje rozwojowe w zakresie edytorów graficznych oraz potrafi wykorzystać geometryczne relacje międzybryłowe w edytorach graficznych.
Weryfikacja: Kolokwia (W10-12, C10-C11)
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_W05_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W05
- Efekt W07_01
- Zna podstawy teoretyczne geometrii wykreślnej oraz ma wiedzę z zakresu zasad rzutowania, układów odniesienia, obrotów i kładów, przekrojów, przenikania, rozwinięcia powierzchni odpowiednio dla figur płaskich i brył.
Weryfikacja: Kolokwia (W1-W14)
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_W07_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U03_01
- Zna podstawy teoretyczne geometrii wykreślnej oraz ma wiedzę z zakresu zasad rzutowania, układów odniesienia, obrotów i kładów, przekrojów, przenikania, rozwinięcia powierzchni odpowiednio dla figur płaskich i brył.
Weryfikacja: Kolokwia (W6-12, C1-C11), Kartkówki (C2-C10)
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_U03_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03
- Efekt U15_03
- Potrafi wykorzysatać podstawowe metody wnioskowania matematyznego do rozwiązywania prostych zadań wizualizacji graficznej konstrukcji mechanicznych
Weryfikacja: Kolokwia (W3-W10, C1-C13), Kartkówki (C2-C10), Praca projektowa (C7-C11)
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_U15_03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U15
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K03_01
- Potrafi zespołowo wykonać projekt geometryczny (wizualizację relacji międzybryłowych)
Weryfikacja: Praca projektowa (C10-C13)
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_K03_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03