- Nazwa przedmiotu:
- Procesory sygnałowe - architektura i programowanie
- Koordynator przedmiotu:
- Marek NAŁĘCZ
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Elektronika
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne
- Kod przedmiotu:
- PSAP
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 30 Obecność na wykładach
3 Przygotowanie do wykładów (powtórzenie materiału przed każdym wykładem)
15 Obecność na laboratoriach
24 Przygotowanie do laboratoriów (3 terminy oceniane)
50 Samodzielna praca nad projektem w domu z wykorzystaniem symulatora DSP
15 Uruchamianie projektu w laboratorium na rzeczywistym sprzęcie DSP
2 Konsultacje z wykładowcą
8 Konsultacje z prowadzącym projekt
2 Konsultacje z prowadzącym laboratoria
9 Przygotowanie do egzaminu (przy założeniu jednokrotnego zdawania)
1 Obecność na egzaminie (przy założeniu jednokrotnego zdawania)
RAZEM 159
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 30 Obecność na wykładach
15 Obecność na laboratoriach
15 Uruchamianie projektu w laboratorium na rzeczywistym sprzęcie DSP
2 Konsultacje z wykładowcą
8 Konsultacje z prowadzącym projekt
2 Konsultacje z prowadzącym laboratoria
RAZEM 72 => 2.4 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 15 Obecność na laboratoriach
24 Przygotowanie do laboratoriów (3 terminy oceniane)
50 Samodzielna praca nad projektem w domu z wykorzystaniem symulatora DSP
15 Uruchamianie projektu w laboratorium na rzeczywistym sprzęcie DSP
RAZEM 104 => 3.5 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Programowanie
Systemy komputerowe
Podstawy techniki mikroprocesorowej
- Limit liczby studentów:
- 32
- Cel przedmiotu:
- W wyniku zaliczenia przedmiotu student nabywa wiedzę o architekturach sprzętowych i programowych różnych procesorów sygnałowych oraz umiejętność efektywnego programowania takich procesorów w języku asemblera.
- Treści kształcenia:
- • Wykład: Definicja procesorów DSP. Cechy charakterystyczne. Zarys historii. Modelowa architektura. Klasyfikacja. Miary wydajności. Architektura typu Harvard. Architektura rodziny DSP563xx (Motorola). Stałoprzecinkowa arytmetyka ułamkowa. Tryby adresowania procesorów rodziny DSP563xx. Bufory kołowe. Adresowanie w odwróconym porządku bitów. Równoległość operacji arytmetycznych i adresowych. Rejestry i model programowy rodziny DSP563xx. Lista rozkazów. Pętle sprzętowe i instrukcje predykatowe. Składnia języka asemblera procesorów rodziny DSP563xx. Wykorzystanie wewnętrznej równoległości procesorów DSP. Programowanie potokowe, rozwijanie pętli. Identyfikacja czynników ograniczających efektywność programu. Stany przetwarzania procesora DSP56321. Wewnętrzny potok procesora. Krótkie i długie procedury obsługi przerwań. Interfejsy równoległe procesora DSP56321. Interfejsy szeregowe procesora DSP56321. Interfejs uruchomieniowy OnCE/JTAG. Kontroler DMA i koprocesor filtracji cyfrowej procesora DSP56321. Historyczne procesory zmiennoprzecinkowe rodzin TMS320C3x i TMS320C4x (Texas Instruments). Architektura, lista rozkazów, tryby adresowania. Środowisko programowe języka C. Stos, ramka, sterta. Łączenie języka C z asemblerem. Współczesne procesory zmiennoprzecinkowe rodziny SHARC (ADSP-2116x) (Analog Devices). Systemy wieloprocesorowe. Zagadnienia efektywnej wymiany danych przez wspólną magistralę i połączenia dedykowane. Tryb SIMD. Architektura typu VLIW na przykładzie współczesnych procesorów DSP rodzin: TMS320C6x (Texas Instruments) i Tiger SHARC (Analog Devices). Procesory wielordzeniowe. Historyczny procesor DSP rodziny TMS320C8x (Texas Instruments). Współczesny procesor CELL. Procesory graficzne (Nvidia, ATI/AMD).
• Projekt:
0. Uzgodnienie tematu.
1. Opracowanie koncepcji i algorytmu.
2. Napisanie programu.
3. Uruchomienie i testowanie programu.
4. Dopracowanie kodu programu i dokumentacji końcowej.
• Laboratoria:
0. Zapoznanie się ze sprzętem i oprogramowaniem.
1. Przesuwanie widma sygnału akustycznego.
2. Oscyloskop cyfrowy, logarytmowanie.
3. Analizator widma sygnałów akustycznych.
- Metody oceny:
- Laboratorium 0 (0÷1 pkt.)
Laboratorium 1 (0÷13 pkt.)
Laboratorium 2 (0÷13 pkt.)
Laboratorium 3 (0÷13 pkt.)
Projekt 1 (0÷5 pkt.)
Projekt 2 (0÷10 pkt.)
Projekt 3 (0÷15 pkt.)
Projekt 4 (0÷5 pkt.)
Egzamin - test (0÷25 pkt.)
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Ph. Lapsley, J. Bier, A. Shoham, E. A. Lee: DSP Processor Fundamentals: Architectures and Features. BDTI, 1996.
2. M. El-Sharkawy: Digital Signal Processing Applications With Motorola's DSP56002 Processor, Prentice Hall, 1997.
3. H. V. Sorensen, J. Chen: A Digital Signal Processing Laboratory Using the TMS320C30, Prentice Hall, 1997.
4. ADSP-21000 Family Applications Handbook (Vol. 1), Analog Devices. 1995.
5. P. Pirsch: Architectures for Digital Signal Processing, John Wiley, 1999.
6. Y. Hu (ed.): Programmable Digital Signal Processors Architecture, Programming, and Applications. Marcel Dekker, 2002.
7. S. W. Smith: The Scientist & Engineer's Guide to Digital Signal Processing (2nd ed.), California Tech. Pub., 1999.
- Witryna www przedmiotu:
- https://studia.elka.pw.edu.pl/priv/PSAP.A
- Uwagi:
- • Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie łącznie co najmniej 50 punktów. Oceny wystawiane są według standardowej skali (pół stopnia co 10 punktów).
• Studenci, którzy w czasie trwania semestru osiągną wyniki wskazujące na osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia w stopniu łącznie ponad dobrym, mogą zostać przez wykładowcę zwolnieni z obowiązku przystąpienia do egzaminu końcowego.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_1
- Student posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie metodyki i technik programowania procesorów sygnałowych
Weryfikacja: Laboratoria 1, 2 i 3, projekt 1, 2, 3 i 4, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W07
- Efekt W_2
- Student posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie architektury wybranych rodzin procesorów sygnałowych
Weryfikacja: Laboratoria 1, 2 i 3, projekt 1, 2, 3 i 4, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03, K_W10, K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_1
- Student potrafi napisać w języku asemblera i uruchomić za pomocą debuggera prosty program na procesor sygnałowy
Weryfikacja: Laboratoria 1, 2 i 3, projekt 1, 2, 3 i 4, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U16, K_U18, K_U21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U09, T1A_U16, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16
- Efekt U_2
- Student potrafi optymalizować opracowywany kod asemblerowy przez dobór rozkazów i/lub dobór wykorzystywanych elementów architektury sprzętowej procesora sygnałowego
Weryfikacja: Laboratoria 1, 2 i 3, projekt 2 i 3, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U16, K_U18, K_U21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U09, T1A_U16, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_1
- Student potrafi pracować indywidualnie i w małym zespole nad niedużymi projektami dotyczącymi oprogramowania systemów wbudowanych zawierających procesory sygnałowe
Weryfikacja: Laboratoria 1, 2 i 3, projekt 1, 2, 3 i 4.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04