- Nazwa przedmiotu:
- Propedeutyka nauk medycznych (IBM)
- Koordynator przedmiotu:
- Gerard CYBULSKI
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Biomedyczna
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne
- Kod przedmiotu:
- PNMB
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 90
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- ogólna wiedza biologiczno-przyrodnicza na poziomie liceum ogólnokształcącego
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Poznanie zagadnień medycznych potrzebnych do projektowania, budowy i eksploatacji urządzeń elektromedycznych
Zapoznanie z etycznymi i prawnymi uwarunkowaniami pracy w środowisku medycznym
- Treści kształcenia:
- Cele medycyny. Definicja zdrowia i choroby. Przyczyny chorób.
Podział medycyny według kryteriów klinicznych. Specjalności lekarskie. Organizacja
ochrony zdrowia. Diagnostyka. Drogi i kryteria podawania leków. Hemodializa. Leczenie
chirurgiczne. Operacje endoskopowe. Operacje z szerokim otwarciem powłok. Sposoby
przeciwdziałania bólowi, krwotokowi i infekcji. Znieczulenie ogólne i miejscowe.
Antyseptyka i aseptyka. Opatrywanie ran. Implantacje wszczepów oraz transplantacje
tkanek i narządów. Intensywna opieka medyczna. Resuscytacja z użyciem defibrylatora,
respiratora, stymulatora. Uszkodzenia jatrogenne.
- Metody oceny:
- test końcowy + prezentacja zagadnienia medycznego
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- G Pawlicki: Podstawy inżynierii biomedycznej. OW.PW, Warszawa, 1995.
RW Gutt. Propedeutyka Medycyny. PZWL, 1982
W. Sylwanowicz, Anatomia człowieka, PZWL, Warszawa 1977.
B. Jacobson, J. Webster, Medicine and Clinical Engineering, Prentice – Hall, New-Jersey, USA, 1977.
PC Hayes, TW Mackay. Vademecum Medycyny, ViaMedica, 1995
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Posiada ogólną wiedzę dotyczącą zagadnien medycznych. Zapoznaje się z pozatechnicznymi uwarunkowaniami pracy inżyniera biomedyka w środowisku medycznym.
Weryfikacja: przedstawienie prezentacji na temat wybranego zagadnienia medycznego oraz napisanie testu końcowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09, K_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W08
- Efekt W2
- Posiada podstawową wiedzę w zakresie medycyny i jej instrumentarium
Weryfikacja: test końcowy, prezentacja wybranego zagadnienia medycznego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Potrafi zdobyć i wykorzystać wiedzę medyczną w inżynierii biomedycznej
Weryfikacja: Test końcowy oraz przygotowane samodzielnie opracowanej prezentacji zagadnienia z zakresu medycyny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07
- Efekt U2
- Potrafi zdobywać informacje z dostępnych źródeł, integrować i interpretować te informacje oraz formułować wnioski
Weryfikacja: Test końcowy oraz przygotowane samodzielnie opracowanej prezentacji zagadnienia z zakresu medycyny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Jest świadomy roli inżyniera biomedycznego w środowisku medycznym
Weryfikacja: Test końcowy oraz przygotowane samodzielnie opracowanej prezentacji zagadnienia z zakresu medycyny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K02, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K05, T1A_K04, T1A_K05