Nazwa przedmiotu:
Propedeutyka nauk medycznych (IBM)
Koordynator przedmiotu:
Gerard CYBULSKI
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Biomedyczna
Grupa przedmiotów:
Przedmioty techniczne
Kod przedmiotu:
PNMB
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
90
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
ogólna wiedza biologiczno-przyrodnicza na poziomie liceum ogólnokształcącego
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Poznanie zagadnień medycznych potrzebnych do projektowania, budowy i eksploatacji urządzeń elektromedycznych Zapoznanie z etycznymi i prawnymi uwarunkowaniami pracy w środowisku medycznym
Treści kształcenia:
Cele medycyny. Definicja zdrowia i choroby. Przyczyny chorób. Podział medycyny według kryteriów klinicznych. Specjalności lekarskie. Organizacja ochrony zdrowia. Diagnostyka. Drogi i kryteria podawania leków. Hemodializa. Leczenie chirurgiczne. Operacje endoskopowe. Operacje z szerokim otwarciem powłok. Sposoby przeciwdziałania bólowi, krwotokowi i infekcji. Znieczulenie ogólne i miejscowe. Antyseptyka i aseptyka. Opatrywanie ran. Implantacje wszczepów oraz transplantacje tkanek i narządów. Intensywna opieka medyczna. Resuscytacja z użyciem defibrylatora, respiratora, stymulatora. Uszkodzenia jatrogenne.
Metody oceny:
test końcowy + prezentacja zagadnienia medycznego
Egzamin:
nie
Literatura:
G Pawlicki: Podstawy inżynierii biomedycznej. OW.PW, Warszawa, 1995. RW Gutt. Propedeutyka Medycyny. PZWL, 1982 W. Sylwanowicz, Anatomia człowieka, PZWL, Warszawa 1977. B. Jacobson, J. Webster, Medicine and Clinical Engineering, Prentice – Hall, New-Jersey, USA, 1977. PC Hayes, TW Mackay. Vademecum Medycyny, ViaMedica, 1995
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Posiada ogólną wiedzę dotyczącą zagadnien medycznych. Zapoznaje się z pozatechnicznymi uwarunkowaniami pracy inżyniera biomedyka w środowisku medycznym.
Weryfikacja: przedstawienie prezentacji na temat wybranego zagadnienia medycznego oraz napisanie testu końcowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_W09, K_W19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W08
Efekt W2
Posiada podstawową wiedzę w zakresie medycyny i jej instrumentarium
Weryfikacja: test końcowy, prezentacja wybranego zagadnienia medycznego
Powiązane efekty kierunkowe: K_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Potrafi zdobyć i wykorzystać wiedzę medyczną w inżynierii biomedycznej
Weryfikacja: Test końcowy oraz przygotowane samodzielnie opracowanej prezentacji zagadnienia z zakresu medycyny
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07
Efekt U2
Potrafi zdobywać informacje z dostępnych źródeł, integrować i interpretować te informacje oraz formułować wnioski
Weryfikacja: Test końcowy oraz przygotowane samodzielnie opracowanej prezentacji zagadnienia z zakresu medycyny
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
Jest świadomy roli inżyniera biomedycznego w środowisku medycznym
Weryfikacja: Test końcowy oraz przygotowane samodzielnie opracowanej prezentacji zagadnienia z zakresu medycyny
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K02, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K05, T1A_K04, T1A_K05