- Nazwa przedmiotu:
- Symulacja układów radioelektronicznych
- Koordynator przedmiotu:
- Daniel GRYGLEWSKI
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Telekomunikacja
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne
- Kod przedmiotu:
- SUREL
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- - udział w wykładach: 15 x 2 godz. = 30 godz.,
- przygotowanie do kolejnych wykładów : 5 godz. (przejrzenie materiałów z wykładu i dodatkowej literatury, próba rozwiązania miniproblemów sformułowanych na wykładzie)
- udział w konsultacjach 3 X 1 godz. + 3 x 1 godz.= 6 godz., (zakładam, że student korzysta z konsultacji dotyczących zainstalowania, uruchomienia i korzystania z oprogramowania „LTSPICE”, „ADS”, „QUICKWAVE”, a ponadto z „regularnych” konsultacji 3 razy w semestrze),
- realizacja zadań projektowych: 50 godz. (obejmuje także zainstalowanie oprogramowania i opanowanie umiejętności wykorzystania go do realizacji projektu oraz przygotowanie kolejnych sprawozdań),
- przygotowanie do kolokwiów: 2 x 6 godz. + 2 godz. = 14 godz. (rozwiązanie zadań przedkolokwialnych, udział w konsultacjach przedkolokwialnych):
Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem: 30 + 5 + 6 + 50 + 14 = 105 godz., co odpowiada ok. 4 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- - udział w wykładach: 15 x 2 godz. = 30 godz.
- udział w konsultacjach 3 X 1 godz. + 3 x 1 godz.= 6 godz., (zakładam, że student korzysta z konsultacji dotyczących zainstalowania, uruchomienia i korzystania z oprogramowania „LTSPICE”, „ADS”, „QUICKWAVE”, a ponadto z „regularnych” konsultacji 3 razy w semestrze),
- przygotowanie do kolokwiów 2 godz. (udział w konsultacjach przedkolokwialnych)
Razem : 30 + 6 + 2 = 38 godz., co odpowiada ok. 2 punktom ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- - realizacja zadań projektowych: 50 godz. (obejmuje także zainstalowanie oprogramowania i opanowanie umiejętności wykorzystania go do realizacji projektu oraz przygotowanie kolejnych sprawozdań),
- udział w konsultacjach 3 X 1 godz. (zakładam, że student korzysta z konsultacji dotyczących zainstalowania, uruchomienia i korzystania z oprogramowania „LTSPICE”, „ADS”, „QUICKWAVE”)
Razem : 3 + 50 = 53 godz., co odpowiada ok. 2 punktom ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Sygnały, modulacje i systemy
Analiza 2
Elementy i układy elektroniczne
Pola i fale (E)
Teoria obwodów
- Limit liczby studentów:
- 36
- Cel przedmiotu:
- Celem modułu jest zaznajomienie studentów z metodami symulacji układów elektronicznych i struktur elektromagnetycznych stosowanych w Radioelektronice. Badania symulacyjne stanowią obecnie podstawową metodę analizy i syntezy układów i struktur. Symulacja jest także istotną pomocą w zrozumieniu ich działania. Pozwalają one na przeprowadzanie eksperymentów dotyczących sprawdzenia poprawności i efektywności działania układów elektronicznych w "rzeczywistości wirtualnej", zanim powstanie ostateczna wersja działającego układu. Studenci powinni umieć samodzielnie wybrać odpowiednią metodę symulacji obwodów i umieć skorzystać z profesjonalnych pakietów symulacyjnych takich jak np. SPICE, ADS, QUICKWAVE, SONNET. Zdobyta wiedza w zakresie symulacji obwodów i struktur powinna umożliwić studentom wykonywanie projektów w ramach innych przedmiotów radioelektronicznych oraz prac inżynierskich i magisterskich.
- Treści kształcenia:
- Wykład
1. Symulowanie, modelowanie i optymalizacja – cele, obszary zastosowań i możliwe ograniczenia. Przegląd podstawowego oprogramowania z zakresu symulacji układów radioelektronicznych (SPICE, TOUCHSONE, LIBRA, MICROWAVE OFFICE, ADS). Obsługa wybranych symulatorów z poziomu użytkownika. (4godz)
2. Opis elementów elektronicznych stosowany w symulatorach obwodowych. (2godz)
3. Numeryczna analiza DC – stałoprądowe modele elementów aktywnych. (2 godz.)
4. Małosygnałowe modelowanie diod i tranzystorów powszechnie wykorzystywanych w układach radioelektronicznych (2 godz.).
5. Analiza wielkosygnałowa w dziedzinie czasu i częstotliwości (Harmonic Balance) (2 godz.)
6. Symulowanie obwodów w stanie nieustalonym – analiza chwilowa (2 godz.).
7. Projektowanie wybranych układów przy pomocy (w środowisku) symulatorów obwodowych takich jak SPICE, ADS, MWO.(6 godz.)
8. Wielowymiarowe symulatory z zakresu modelowania elektromagnetycznego – zakres stosowania w syntezie układów radioelektronicznych (4godz);
9. Metody opisu typowych problemów elektromagnetycznych w radioelektronice za pomocą symulatorów falowych.(6 godz.)
Projekty:
Dla ugruntowania wiedzy nabytej w trakcie wykładów przewidziano dla każdego ze studentów 2 projekty dotyczące zagadnień związanych z modelowaniem wybranych obwodów i struktur radioelektronicznych. Zakończenie projektu ma miejsce podczas spotkania z prowadzącym, na którym studenci prezentują raport pisemny zawierający wyniki przeprowadzonych symulacji.
Zadanie 1: Przeprowadzenie symulacji i ewentualnej optymalizacji zadanego obwodu w symulatorze obwodowym SPICE lub ADS
Zadanie 2: Przeprowadzenie symulacji wybranej struktury radioelektronicznej za pomocą oprogramowania QUICKWAVE.
- Metody oceny:
- 1. Zaliczenie przedmiotu wymaga uzyskania minimum 51 punktów podczas semestru.
2. Maksymalna liczba punktów do zdobycia to 100
3. Podczas wykładów, po zakończeniu 2 dwóch głównych działów odbędą się 2 kolokwia z których można uzyskać po 30 punktów
4. Pozostałe 40 punków przypada, po równo, na 2 z projekty wykonywane przez studentów
Skala ocen:
0-50 p. ocena 2
51-60 p. ocena 3
61-70 p. ocena 3.5
71-80 p. ocena 4
81-90 p. ocena 4.5
91-100 p. ocena 5
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. J. Porębski, P. Korohoda. SPICE Program Analizy Nieliniowej Układów
Elektronicznych. USE, WNT, Warszawa 1992
2. Praca zbiorowa pod. Red. M. Matuszyka. Symulacja Układów
Elektronicznych PSpice Pakiet DESIGN Center, EDU-MIKOM, Warszawa1996
3. ADS MANUAL - strona internetowa - WWW.agilent.com
4. Pomoc typu "on line" programu ADS
5. T. Morawski, W. Gwarek, Pola i Fale elektromagnetyczne - roz. 11, WNT,Warszawa
- Witryna www przedmiotu:
- www.elka.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- student, który zaliczył przedmiot zna koncepcję, strukturę oprogramowania z zakresu modelowania elektromagnetycznego oraz symulowania układów radioelektronicznych w dziedzinie czasu i częstotliwości
Weryfikacja: kolokwium1
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02, K_W03, K_W06, K_W07, K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt W2
- student, który zaliczył przedmiot posiada wiedzę o obszarach zastosowań i przyczynach ograniczeń symulacyjnych metod analizy i syntezy obwodów oraz struktur radioelektronicznych (analiza DC, AC małosygnałowa z wykorzystaniem opisu macierzowego, analiza chwilowa "Transient" i równoważenia harmonicznych " Harmonic Balance"
Weryfikacja: kolokwium 1
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02, K_W03, K_W06, K_W07, K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt W3,projekt (zad.1)
- student, który zaliczył przedmiot nabył wiedzę o metodach numerycznej optymalizacji powszechnie implementowanych w symulatorach obwodów m.in. radioelektronicznych
Weryfikacja: kolokwium 1
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02, K_W03, K_W06, K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04
- Efekt W4
- student, który zaliczył przedmiot wie jak opisać i sformułować podstawowe problemy elektromagnetyczne rozwiązywane za pomocą falowych symulatorów elektromagnetycznych
Weryfikacja: kolokwium 2
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03, K_W06, K_W07, K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- student, który zaliczył przedmiot potrafi zastosować odpowiedni typ analizy (mało- lub wielkosygnałowa) dla wyznaczenia zadanego parametru lub założonej charakterystyki układu wykonać symulację za pomocą oprogramowania SPICE, ADS, MWO
Weryfikacja: kolokwium1, projekt (zad.1)
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06, K_U07, K_U09, K_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U09, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U13
- Efekt U2
- student, który zaliczył przedmiot umie skorzystać z dostępnych w danym środowisku symulatora modeli elementów pasywnych i aktywnych dla założonego rodzaju analizy lub potrafi samodzielnie opracować potrzebny model
Weryfikacja: kolokwium1, projekt (zad.1)
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06, K_U07, K_U09, K_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U09, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U13
- Efekt U3
- student, który zaliczył przedmiot potrafi przeprowadzić analizę zadanej struktury za pomocą wybranego symulatora falowego oraz zinterpretować wynik obliczeń
Weryfikacja: kolokwium2 projekt (zad.2)
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06, K_U07, K_U09, K_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U09, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U13
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- student, który zaliczył przedmiot potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz określić priorytety niezbędne do realizacji postawionych przed nim i grupą zadań
Weryfikacja: projekt (zad.1 i 2)
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04