Nazwa przedmiotu:
Elementy konstrukcji sprzętu cyfrowego
Koordynator przedmiotu:
Prof. nzw. dr hab. Tomasz Adamski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
godziny kontaktowe - 65h; w tym obecność na wykładach –30 h obecność na ćwiczeniach-15 h obecność na laboratoriach – 15 h konsultacje – 5 h przygotowanie do zajęć – 50h, w tym przygotowanie do wykładów – 10 h przygotowanie do ćwiczeń- 10 h przygotowanie do zajęć laboratoryjnych – 30 h Razem nakład pracy studenta 115h = 4 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
obecność na wykładach – 30 h obecność na ćwiczeniach -15 h obecność na laboratoriach – 15 h konsultacje z prowadzącymi zajęcia – 5h Razem 65 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
obecność na laboratoriach – 15 h przygotowanie do laboratorium – 30 h Razem 45h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Algebra
Limit liczby studentów:
Bez limitu
Cel przedmiotu:
Poznanie szeroko pojętych podstaw techniki cyfrowej, techniki mikroprocesorowej i techniki systemów wbudowanych. Studenci po wykładzie powinni rozumieć jak działa mikroprocesor, mikrokontroler i system komputerowy ale również powinni umieć zaprojektować dowolny średnio złożony system cyfrowy i system wbudowany.
Treści kształcenia:
1. Kody i kodowanie w systemach cyfrowych (z arytmetyką cyfrową, szyframi, kompresją i kodami korekcyjnymi włącznie), 2. Układy cyfrowe (algebra Boole’a, teoria automatów skończonych, układy logiczne - układy kombinacyjne i układy sekwencyjne, bloki funkcjonalne systemów cyfrowych (rejestry, sumatory, multipleksery, pamięci, układy mikroprogramowane itd.), 3. Układy elektroniczne techniki cyfrowej ( bramki, przerzutniki, konwertery A/D i D/A, układy S/H itd.), 4. Architektura komputerów (koncepcje ogólne, 8051, 8086, Pentium 4, Core 2 Duo, Core 2 Quadro), systemy równoległe, mikroprocesory i technika mikroprocesorowa, urządzenia peryferyjne i pamięci masowe, 5. Układy PLD, cyfrowe przetwarzanie sygnałów i mikroprocesory sygnałowe, development systems, 6. Narzędzia CAD w systemach cyfrowych, języki HDL, 7. Transmisja informacji w systemach cyfrowych, USB, sieci LAN,WLAN i WAN
Metody oceny:
Mini projekty laboratoryjne (w sumie 40 puntów), 3 kolokwia w semestrze (w sumie 60 punktów), dodatkowe zadania domowe (10 zadań, 10 punktów w sumie za zadania domowe), w sumie za przedmiot 100p maksimum, 50 punktów zalicza, przeliczenie punkty ocena jest liniowe tzn. 50-60= 3, itd. 90-100=5
Egzamin:
nie
Literatura:
1] D.E.Knuth; Tha  Art  of  Computer  Programming Addison Wesley,  1997 [2] W.Stallings;  Computer Organisation and Architecture-Design for Performance; Prentice Hall 1996. [3] G. De Micheli; Synthesis and Optimisation of  Digital Circuits; Mc Graw –Hill  Inc. 1994. [4] B.Wilkinson; The Essence of Digital Design; Prentice Hall  2002. (są tłumaczenia polskie) [5] Katalogi f-my Intel, WWW.intel.com
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie architektury systemów mikroprocesorowych i mikrokontrolerów oraz systemów wbudowanych
Weryfikacja: Kolokwia, ocena zadań do samodzielnego rozwiązania, mini projekty, ocena ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W03
Efekt W02
Ma elementarną wiedzę w zakresie elektroniki i układów logicznych potrzebną do zrozumienia techniki cyfrowej i zasad funkcjonowania współczesnych komputerów
Weryfikacja: Kolokwia, ocena zadań do samodzielnego rozwiązania, mini projekty, ocena ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W07
Efekt W03
Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych z zakresu budowy systemów komputerowych oraz systemów wbudowanych
Weryfikacja: Ocena mini projektów, ćwiczenia laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: K_W11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Wykorzystuje wiedzę matematyczną do optymalizacji rozwiązań sprzętowych i programowych;
Weryfikacja: Kolokwia, ocena zadań domowych ocena mini projektów, ćwiczenia laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09
Efekt U02
Potrafi zabezpieczyć przesyłane dane przed nieuprawnionym odczytem
Weryfikacja: Kolokwia, ocena zadań, ocena miniprojektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U11
Efekt U03
Ma umiejętność budowy prostych systemów wbudowanych
Weryfikacja: Ocena z zadań wykonywanych podczas laboratorium , oceny z miniprojektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U24
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Rozumie konieczność ciągłego śledzenia zmian w dokumentacji nowych mikroprocesorów i mikrokontrolerów oraz zmian w standardach takich jak np. USB
Weryfikacja: Ćwiczenia laboratoryjne, ocena miniprojektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt K02
Zna przykłady i rozumie przyczyny wadliwie działających systemów cyfrowych
Weryfikacja: Ocena z zadań wykonywanych podczas laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02
Efekt K03
Potrafi samodzielnie wykonać projekt systemu wbudowanego
Weryfikacja: Oceny z mini projektów, ocena ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06