- Nazwa przedmiotu:
- Grafika komputerowa I
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Paweł Kotowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe - 60 godz. w tym
a. obecność na wykładach – 30 godz.
b. obecność na laboratoriach– 30 godz.
2. przygotowanie do zajęć –52 godz., w tym
a. konsultacje – 2 godz.
b. Implementacja aplikacji: jej dokończenie, uruchomienie, przetestowanie
(poza laboratorium) – 30 godz.
c. zapoznanie się z literaturą – 5 godz.
d. przygotowanie się do kolokwium – 5 godz.
e. Przygotowanie się do egzaminu i obecność na egzaminie – 10 godz.
Razem nakład pracy studenta 112 godz. = 4 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na wykładach i laboratoriach– 60 godz.
2. konsultacje– 2 godz.
Razem 62 godz., co odpowiada 2 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1. obecność na laboratoriach – 30 godz.
2. Implementacja aplikacji: jej dokończenie, uruchomienie, przetestowanie
(poza laboratorium) – 30 godz.
Razem 60 godz., co odpowiada 2 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Umiejętność programowania w języku wysokiego poziomu. Znajomość podstawowych struktur danych. Umiejętność projektowania efektywnych algorytmów. Programowanie strukturalne, Algorytmy i struktury danych
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi algorytmami i metodami grafiki komputerowej.
- Treści kształcenia:
- 1. Podstawowe algorytmy rastrowe
• Kreślenie odcinków i okręgów , algorytm DDA i Bresenhama
• Antialiasing
• Wypełnianie wieloboków i obszarów
2. Podstawowe algorytmy wektorowe
• Obcinanie linii
• Obcinanie wieloboków
• Algorytmy sprawdzania relacji geometrycznych
• Przekształcenia afiniczne i rzutowe, współrzędne jednorodne
3. Teoria barw
• Modele kolorów
• Półtony, uporządkowane drżenie
• Metody kompresji barw
4. Podstawy obróbki obrazach rastrowych
• Filtry
• Przekształcenia geometryczne obrazów
5. Metody reprezentacji krzywych
• Parametryczny zapis krzywych
• Krzywe Beziera i B-spline
6. Podstawy grafiki 3D
• Metody reprezentacji obiektów 3D
• Współrzędne jednorodne, transformacje
• Podstawowe modele oświetlenia i cieniowania
• Wprowadzenie do algorytmów widoczności ścian
- Metody oceny:
- Na ocenę końcową wpływają:
• 2 kolokwia semestralne (2x20 pkt)
• egzamin końcowy (40pkt)
• egzamin ustny
Warunkiem koniecznym dopuszczenia do egzaminu ustnego jest uzyskanie 40 pkt.
Istnieje możliwość zwolnienia z egzaminu pisemnego w przypadku uzyskania z ćwiczeń 35 pkt.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- J.D.Foley, A.van Dam, S.K.Feiner, J.F.Hughes, Computer Graphics: Principles and Practice, Addison-Wesley, 1990
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną i szczegółową w zakresie podstawowych algorytmów grafiki komputerowej
Weryfikacja: Kolokwium Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03
- Efekt W02
- Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane do rozwiązywania prostych zadań z zakresu grafiki
Weryfikacja: Kolokwium Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Ma umiejętność formułowania algorytmów grafiki komputerowej i projektowania prostych programów graficznych
Weryfikacja: Implementacja prostych aplikacji graficznych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U11, K_U23
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U09, T1A_U16
- Efekt U02
- Potrafi ocenić na podstawowym poziomie przydatność rutynowych narzędzi i metod informatycznych do rozwiązywania prostych zagadnień graficznych.
Weryfikacja: Implementacja prostych aplikacji graficznych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U29
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U15
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Potrafi pracować indywidualnie, potrafi zarządzać swoim czasem i dotrzymywać terminów.
Weryfikacja: Terminowość przygotowania prostych aplikacji graficznych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04
- Efekt K02
- Rozumie, że w informatyce wiedza i umiejętności bardzo szybko stają się przestarzałe
Weryfikacja: Implementacja prostych aplikacji graficznych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01