Nazwa przedmiotu:
Zachowania organizacyjne
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Edyta Malicka
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
ZAORG
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
godziny kontaktowe 30h, zapoznanie ze wskazaną literaturą 30h, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 30h. Razem 90 godzin → 3 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
godziny kontaktowe 30h. Razem 30 godzin → 2 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
zapoznanie ze wskazaną literaturą 30h, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 30h. Razem 60 godzin → 1 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
organizacja, system społeczny, zachowania organizacyjne, postawy, motywacja, konflikt, negocjacje, grupa pracownicza, zespół, komunikacja, modyfikacja zachowań, kultura organizacyjna, struktura organizacyjna, kapitał relacyjny
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Poznanie teorii, systemu pojęciowego i modeli przydatnych do opisu i zrozumienia zachowań ludzi w organizacji oraz metod stosowanych do ich przewidywania i kształtowania. Rozumienie zjawisk wewnątrz- i między- grupowych, ich dynamiki, cech, wpływu na komunikację, przepływ wiedzy, efektywność i innowacyjność organizacji, przewidywania problemów oraz rozwiązywania konfliktów z wykorzystaniem negocjacji. Wskazanie, że aby osiągnąć sukces menedżerowie muszą stworzyć warunki umożliwiające maksymalne wykorzystanie wiedzy, zdolności i osobistych cech pracowników, ze szczegónym poszanowaniem etyki. Rozumienie różnorodności i kierunków zmian zachowań: od tradycyjnych do zachowań w organizacjach międzynarodowych, wirtualnych społeczeństwa informacyjnego. Przedmiot dostarcza narzędzi umożliwiających: badanie postaw, klasyfikację zachowań organizacyjnych oraz budowanie
Treści kształcenia:
WYKŁAD 1. Podstawy wiedzy o zachowaniu ludzi w organizacji. Globalne uwarunkowania zachowań organizacyjnych. 2. Metodologia badania zachowań organizacyjnych. 3. Proces organizacyjnego uczenia się jako uwarunkowanie zmiany zachowań w organizacji 4. Podstawy zachowań indywidualnych w organizacji. 5. Pojęcie motywacji i przegląd wybranych teorii motywacji. 6. Praktyczne przykłady zastosowań teorii motywacji do modyfikowania zachowań. 7. Grupowe uwarunkowania zachowań w organizacji. 8. Proces konfliktu, wpływ na efektywność i metody jego rozwiązywania. 9.Kierowanie i przewodzenie a zachowania w organizacji. 10. Strukturalne uwarunkowania zachowań organizacyjnych. 11. Komunikacja interpersonalna jako proces nadawania zachowaniom znaczeń. 12 Kulturowe uwarunkowania i rola kultury organizacyjnej w kształtowaniu zachowan w organizacji. 13. Polityczne uwarunkowania zachowań organizacyjnych. Etyczny wymiar zachowań w organizacji. 14. Procesy wprowadzania zmian w organizacji; strategie zmiany zachowań 15. Podsumowanie i zaliczenie.
Metody oceny:
Zaliczenie pisemne
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge, Zachowania w organizacji, PWE, Warszawa 2012. 2. Masłyk-Musiał E., Społeczeństwo i Organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1999. 3. Sikorski Cz., Zachowania ludzi w organizacji, Wydawnictwo naukowe PWN 2002. 4. Thompson L., Organizational Behavior Today, Pearson Education, Inc., New Jersey 2008
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Wpisz opis
Posiada szczegółową wiedzę z zakresu: modyfikacji zachowań w grupach, roli kierowników w procesach komunikacji, konfliktów, negocjacji i zmian w organizacji
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Wpisz opis
Potrafi analizować zakłócenia, przyczyny i przewidywać przebieg zjawisk społecznych w organizacji mających związek z efektywnością i innowacyjnością w przedsiębiorstwach różnego typu
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Wpisz opis
Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie nauki o zachowaniach organizacyjnych, poszerzać o wymiar interdyscyplinarny
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: