- Nazwa przedmiotu:
- Bezpieczeństwo pojazdów i ruchu drogowego
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Marek Guzek, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NIS719
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny wykładu 18
Zapoznanie się ze wskazana literaturą 27
Konsultacje 2
Przygotowanie do kolokwiów 13
Razem 60 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 (20 godz., w tym: wykład 18, konsultacje 2)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Teoria ruchu pojazdów samochodowych, Pojazdy samochodowe I
- Limit liczby studentów:
- wykład bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z przyczynami i skutkami wypadków w ruchu drogowym oraz problematyką bezpieczeństwa czynnego, biernego, powypadkowego i ekologicznego samochodów. Omówiona zostanie budowa i zasady działania systemów zwiększających bezpieczeństwo pojazdów w ruchu drogowym.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Podstawowe pojęcia, określenia i definicje. Bezpieczeństwo czynne, bierne, powypadkowe pojazdu samochodowego. Przyczyny i skutki wypadków drogowych. Dane statystyczne, skutki społeczno-ekonomiczne. Bezpieczeństwo czynne samochodu. Czynniki determinujące poziom bezpieczeństwa czynnego. Metody badań: doświadczalne, symulacyjne. Wykorzystanie symulatorów jazdy samochodem. Analiza przykładowych sytuacji przedwypadkowych. Bezpieczeństwo bierne samochodu. Czynniki determinujące poziom bezpieczeństwa biernego. Ochrona kierowcy i pasażerów. Metody badań: doświadczalne, symulacyjne. Przykłady zastosowań. Bezpieczeństwo powypadkowe. Zakres niezbędnych czynności ograniczających skutki wypadku. Praktyczne metody badań sytuacji wypadkowych. Krótka charakterystyka celów, metod i zakresu pracy osób zajmujących się analizą i rekonstrukcją wypadków drogowych.
- Metody oceny:
- Zaliczenie w formie pisemnej i (uzupełniająco) ustnej - 2 kolokwia.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1) Wicher J. Pojazdy samochodowe. Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego. WKŁ, Warszawa. Wyd. 1, 2002r.; wyd. 2, 2004r. (rozszerzone).
2) Rokosch U. Poduszki gazowe i napinacze pasów. WKŁ, Warszawa, 2003r.
3) Szczuraszek T. (red.), Bezpieczeństwo ruchu miejskiego. WKŁ, Warszawa 2005r.
4) Afanasjew L. L., Djakow A. B., Ilarionow W. A. Czynne bezpieczeństwo samochodu. WKŁ, Warszawa 1986r.
5) Iwanow W. N., Lalin W. A., Bierne bezpieczeństwo samochodu. WKŁ, Warszawa 1984r.
6) Wypadki drogowe w Polsce w (...)r., Komenda Główna Policji, coroczne raporty (patrz również http://www.kgp.gov.pl/ ).
7) Zieliński A., Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych. WKŁ, Warszawa 2003r.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Zna podstawowe pojęcia i definicje dotycząca bezpieczeństwa pojazdów
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W07, Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W02
- Efekt W_02
- Ma podstawową wiedzę na temat stanu bezpieczeńtwa ruchu drogowego w Polsce i na świecie
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W07, Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W02
- Efekt W_03
- Zna czynniki kształtujące bezpieczeństwo czynne samochodu; zna budowę i zasady działania głównych środków podwyższających bezpieczeńtwo czynne samochodu
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W10, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W_04
- Zna czynniki kształtujące bezpieczeństwo bierne samochodu; zna budowę i zasady działania głównych środków kształtujących bezpieczeńtwo bierne samochodu
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W10, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W_05
- Zna czynniki kształtujące bezpieczeństwo powypadkowe samochodu
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W10, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W_06
- Posiada podstawową wiedzę na temat doświadczalnych i teoretycznych metod badań i oceny bezpieczeństwa pojazdów samochodowych oraz analizy sytuacji wypadkowych
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W10, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Posiada umiejętność pozyskiwania i interpretacji informacji z literatury z dziedziny bezpieczeństwa pojazdów
Weryfikacja: kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01