Nazwa przedmiotu:
Bezpieczeństwo pojazdów i ruchu drogowego
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Marek Guzek, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NIS719
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Godziny wykładu 18 Zapoznanie się ze wskazana literaturą 27 Konsultacje 2 Przygotowanie do kolokwiów 13 Razem 60 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 (20 godz., w tym: wykład 18, konsultacje 2)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Teoria ruchu pojazdów samochodowych, Pojazdy samochodowe I
Limit liczby studentów:
wykład bez limitu
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z przyczynami i skutkami wypadków w ruchu drogowym oraz problematyką bezpieczeństwa czynnego, biernego, powypadkowego i ekologicznego samochodów. Omówiona zostanie budowa i zasady działania systemów zwiększających bezpieczeństwo pojazdów w ruchu drogowym.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Podstawowe pojęcia, określenia i definicje. Bezpieczeństwo czynne, bierne, powypadkowe pojazdu samochodowego. Przyczyny i skutki wypadków drogowych. Dane statystyczne, skutki społeczno-ekonomiczne. Bezpieczeństwo czynne samochodu. Czynniki determinujące poziom bezpieczeństwa czynnego. Metody badań: doświadczalne, symulacyjne. Wykorzystanie symulatorów jazdy samochodem. Analiza przykładowych sytuacji przedwypadkowych. Bezpieczeństwo bierne samochodu. Czynniki determinujące poziom bezpieczeństwa biernego. Ochrona kierowcy i pasażerów. Metody badań: doświadczalne, symulacyjne. Przykłady zastosowań. Bezpieczeństwo powypadkowe. Zakres niezbędnych czynności ograniczających skutki wypadku. Praktyczne metody badań sytuacji wypadkowych. Krótka charakterystyka celów, metod i zakresu pracy osób zajmujących się analizą i rekonstrukcją wypadków drogowych.
Metody oceny:
Zaliczenie w formie pisemnej i (uzupełniająco) ustnej - 2 kolokwia.
Egzamin:
nie
Literatura:
1) Wicher J. Pojazdy samochodowe. Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego. WKŁ, Warszawa. Wyd. 1, 2002r.; wyd. 2, 2004r. (rozszerzone). 2) Rokosch U. Poduszki gazowe i napinacze pasów. WKŁ, Warszawa, 2003r. 3) Szczuraszek T. (red.), Bezpieczeństwo ruchu miejskiego. WKŁ, Warszawa 2005r. 4) Afanasjew L. L., Djakow A. B., Ilarionow W. A. Czynne bezpieczeństwo samochodu. WKŁ, Warszawa 1986r. 5) Iwanow W. N., Lalin W. A., Bierne bezpieczeństwo samochodu. WKŁ, Warszawa 1984r. 6) Wypadki drogowe w Polsce w (...)r., Komenda Główna Policji, coroczne raporty (patrz również http://www.kgp.gov.pl/ ). 7) Zieliński A., Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych. WKŁ, Warszawa 2003r.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Zna podstawowe pojęcia i definicje dotycząca bezpieczeństwa pojazdów
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W07, Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W02
Efekt W_02
Ma podstawową wiedzę na temat stanu bezpieczeńtwa ruchu drogowego w Polsce i na świecie
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W07, Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W02
Efekt W_03
Zna czynniki kształtujące bezpieczeństwo czynne samochodu; zna budowę i zasady działania głównych środków podwyższających bezpieczeńtwo czynne samochodu
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W10, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W_04
Zna czynniki kształtujące bezpieczeństwo bierne samochodu; zna budowę i zasady działania głównych środków kształtujących bezpieczeńtwo bierne samochodu
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W10, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W_05
Zna czynniki kształtujące bezpieczeństwo powypadkowe samochodu
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W10, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W_06
Posiada podstawową wiedzę na temat doświadczalnych i teoretycznych metod badań i oceny bezpieczeństwa pojazdów samochodowych oraz analizy sytuacji wypadkowych
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W10, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Posiada umiejętność pozyskiwania i interpretacji informacji z literatury z dziedziny bezpieczeństwa pojazdów
Weryfikacja: kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01