- Nazwa przedmiotu:
- Informatyka II
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Andrzej Czerepicki, adiunkt, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Systemów Informatycznych i Trakcyjnych w Transporcie
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NIK303
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny ćwiczeń laboratoryjnych 18; Zapoznanie się ze wskazana literaturą 15; Przygotowanie się do kolokwiów 15; Konsultacje 5;
Razem 53 godz. = 2 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Godziny ćwiczeń laboratoryjnych 18; Konsultacje 5;
Razem 23 godz. = 1 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Godziny ćwiczeń laboratoryjnych 18; Zapoznanie się ze wskazana literaturą 15; Przygotowanie się do kolokwiów 15; Konsultacje 5;
Razem 53 godz. = 2 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość materiału z wykładu i ćwiczeń laboratoryjnych z przedmiotu Informatyka I.
- Limit liczby studentów:
- 14
- Cel przedmiotu:
- Praktyczne zastosowanie zasad algorytmizacji i metod programowania w języku wysokiego poziomu Java do tworzenia i uruchamiania programów komputerowych dla przykładowych zadań obliczeniowych i symulacyjnych.
- Treści kształcenia:
- Obiektowy język Java - definiowanie klas, atrybuty i metody, praca z obiektami. Klasa Exception, programowe generowanie wyjątków. Typy liczbowe, konwersja liczb na łańcuchy znaków. Operacje we/wy z plikami tekstowymi. Okna dialogowe. Komponenty Swing. Przykłady aplikacji wykorzystujących liczby losowe, symulacja doświadczeń losowych. Szacowanie wartości całek oznaczonych i stałych matematycznych. Wątki w programie Javy i metoda sleep. Klasa Thread i interfejs Runnable. Przykłady animacji z wykorzystaniem wątków. Wykorzystanie wątków Javy w programowaniu symulacji procesów współbieżnych.
Programowanie urządzeń mobilnych. Przykład midletu z ekranem wykorzystującym interfejs wysokiego poziomu oraz midletu z ekranem wykorzystującym interfejs niskiego poziomu.
Metodyka postępowania przy budowie midletu z dwoma ekranami wykorzystującym zarówno interfejs niskiego jak i wysokiego poziomu. Obsługa zdarzeń od wydawanych poleceń (komend).
Midlet prezentujący komponenty GUI API wysokiego poziomu. Przykład obsługi wyjątków - kalkulator cztero-działaniowy. Obsługa zdarzeń pochodzących od klawiatury.
- Metody oceny:
- ocena jest wystawiana na podstawie sumy punktów uzyskanych z dwóch kolokwiów pisemnych. Każde kolokwium jest oceniane w skali od 0 do 50 punktów. Punkty są przyznawane zgodnie z ustaloną listą, która zawiera nazwę ocenianej cechy rozwiązania oraz liczbę przyznawanych punktów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1) Kamińska A.: Java. Kurs podstawowy. Najnowsza wersja Java SE 6. Nakom 2008
2) Lis M.: Praktyczny kurs Java. Helion 2011
3) Lis M.: Java. Ćwiczenia praktyczne. Helion 2011
4) Porębski W.: Java. Wprowadzenie do programowania. Help 2001
5) Rychlicki-Kicior K.: J2ME. Praktyczne projekty. Helion 2007
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.wt.pw.edu.pl/~mse
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Ma podstawową wiedzę o zasadach algorytmizacji zadań programistycznych, przydatną do formułowania i rozwiązywania problemów inżynierskich
Weryfikacja: Kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
- Efekt W_02
- Zna podstawowe metody programowania wysokiego poziomu na przykładzie Javy - jednego z najpopularniejszych języków programowania obiektowego i sieciowego
Weryfikacja: Kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
- Efekt W_03
- Ma podstawową wiedzę o zasadach symulacji komputerowej z wykorzystaniem metod Monte Carlo
Weryfikacja: Kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt W_04
- Ma wiedzę o zasadach tworzenia prostych modeli symulacyjnych na przykładzie obiektów i systemów transportu i dystrybucji
Weryfikacja: Kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt W_05
- Zna możliwości i podstawowe zasady programowania urządzeń mobilnych - T1A_W07
Weryfikacja: Kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Potrafi pozyskiwać i syntetyzować informacje związane z programem przedmiotu, z różnorodnych źródeł takich jak literatura informatyczna, zasoby informacyjne rozproszone w sieci internet
Weryfikacja: Kolokwia i prace samodzielne
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt U_02
- Potrafi zastosować metody programowania współbieżnego do tworzenia wielowątkowych modeli symulacyjnych
Weryfikacja: Kolokwia i prace samodzielne
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U09
- Efekt U_03
- Potrafi wykorzystać graficzne środki języka programowania do wizualizacji symulowanych procesów
Weryfikacja: Kolokwia i prace samodzielne
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07
- Efekt U_04
- Potrafi zidentyfikować zadanie algorytmiczne związane z problemem inżynierskim oraz zaprojektować i oprogramować algorytm jego rozwiązania z wykorzystaniem obiektowego języka programowania
Weryfikacja: Kolokwia i prace samodzielne
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Zdaje sobie sprawę z ciągłego dynamicznego rozwoju informatyki i związanej z tym potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy z tej dziedziny
Weryfikacja: przedłużona obserwacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K_02
- Rozwija zainteresowania informatyczne i wymienia zdobyte umiejętności za pośrednictwem portali społecznościowych
Weryfikacja: przedłużona obserwacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K07