- Nazwa przedmiotu:
- Ruch drogowy
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Józef Suda, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NMS202
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny wykładu 9
Godziny ćwiczęń laboratoryjnych 9
Zapoznanie się ze wskazana literaturą 10, przygotowanie do zajęć lab. 7.
Wykonanie sprawozdań 4
Konsultacje z prowadzącym laboratorium i obrona sprawozdań 4
Przygotowanie do kolokwiów 4. Konsultacje z wykładowcą 3 Razem 50 godz. ↔ 2 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Godziny wykładu 9
Godziny ćwiczeń laboratoryjnych 9
Konsultacje z prowadzącym laboratorium i obrona sprawozdań 4
Konsultacje z wykładowcą 3
Razem 25↔ 1,0 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Godziny ćwiczeń laboratoryjnych 9
Wykonanie sprawozdania 4
Konsultacje z prowadzącym laboratorium i obrona sprawozdań 4
Razem 17 godz. ↔ 1,0 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Uzyskanie wiedzy o procesie ruchu drogowego, modelach i ruchu i praktycznych metodach wyznaczania
przepustowości. Uzyskanie wiedzy o podstawowych zagadnieniach sterowania na skrzyżowaniach
odosobnionych, ciągach i w obszarach. Uzyskanie wiedzy o pomiarach, badaniach, i analizach ruchu drogowego. Systemach
zarządzania ruchem drogowym.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Opis strumienia pojazdów w obserwacjach chwilowych, lokalnych i ruchomych, równanie strumienia. Model procesu ruchu „swobodnego” i wymuszonego przepływu strumienia pojazdów, teoretyczna przepustowość pasa ruchu. Wahania natężenia ruchu w czasie i przestrzeni, natężenie n-tej godziny, przeliczanie pojazdów rzeczywistych na umowne. Przepustowość odcinków dróg dwu i wielopasowych, odcinków przeplatania, wlotów skrzyżowań niesterowanych i sterowanych. Badania pomiary i analizy ruchu drogowego: cele i zakres, podstawowe narzędzia pomiarowe i metody badawcze. Detektory ruchu drogowego. Studia ruchu w planowaniu układów komunikacyjnych: kompleksowe badanie ruchu. Pomiary estymatorów podstawowych parametrów strumienia. Ogólne i inżynierskie sposoby poprawy bezpieczeństwa ruchu. Sygnalizacja świetlna: rodzaje sygnalizacji, sygnały, sygnalizatory i ich lokalizacja. Metody uprzywilejowania pojazdów transportu publicznego na skrzyżowaniach. Struktury funkcjonalne i sprzętowe systemów zarządzania ruchem. Ogólna charakterystyka systemu zarządzania transportem publicznym. Inteligentne systemy transportowe.
Treść ćwiczeń laboratoryjnych:
1)Badanie modeli sieci drogowych - przegląd zastosowań. 2)Modelowanie i ocena jakości ruchu drogowego dla fragmentu sieci ulic przy zastosowaniu programu symulacyjnego. 3)Badanie modelu ruchu skrzyżowania niesterowanego – zastosowanie aplikacji komputerowych do modelowania i analiz efektywności funkcjonowania skrzyżowań drogowych bez sygnalizacji świetlnej. 4)Badanie modelu skrzyżowania sterowanego - zastosowanie aplikacji komputerowej do modelowania i analiz efektywności funkcjonowania drogowych z sygnalizacją świetlną. 5) Badanie modeli ciągów drogowych - zastosowanie aplikacji komputerowej do analiz wpływu prędkości na wskaźniki efektywności przepływu strumieni pojazdów przez skoordynowany ciąg komunikacyjny. Urządzenia srd – sygnalizatory, sterowniki, detektory – zadania, wymagania, badania charakterystyk.
- Metody oceny:
- Wykład – 2 kolokwia w trakcie semestru. Laboratorium - Wykonanie ćwiczenia, przygotowanie i „obrona” sprawozdania.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M.: „Inżynieria ruchu”. WKiŁ 1989, 1997
2. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego", WKiŁ 2011
3. „Podręcznik użytkownika VisSim”, PTV Planung Transport Verkehr AG
4. „Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach”, Dz.U. RP, Załącznik do nru 220, poz.2181 z dnia 23 grudnia 2003 r.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Ma podbudowana wiedzę o Inżynierii Ruchu Drogowego jako interdyscyplinarnej dziedzinie nauki i praktyki inżynierskiej przydatną do opisu procesów ruchu drogowego jako zjawisk stochastycznych w czasie i przestrzeni. Rozumie procesy i zna warunki powstawania i wahania się natężenia potoków pojazdów w przestrzeni i czasie. Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia wpływu czynników drogowych, ruchowych, urbanistycznych i społecznych wpływających na przepustowość poszczególnych elementów infrastruktury drogowej. Zna zależności matematyczne opisujące zasady wyznaczania przepustowości różnymi metodami.
Weryfikacja: wykład - kolokwia – część pisemna,
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04
- Efekt W_02
- Zna podstawowe metody i środki techniczne dla wykonywania pomiarów ruchu drogowego.
Weryfikacja: wykład - kolokwia – część pisemna,
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07
- Efekt W_03
- Ma wiedzę dotyczącą zasad modelowania skrzyżowań niesterowanych i sterowanych cykliczną, drogową sygnalizacją świetlną i symulacyjnej oceny efektywności ich funkcjonowania, koordynacji sygnalizacji oraz konsekwencji jej stosowania. Ma podstawową wiedze w zakresie środków i metod zarządzania i sterowania ruchem drogowym.
Weryfikacja: wykład - kolokwia – część pisemna,
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Potrafi, korzystając z oprogramowania komputerowego, tworzyć proste, mikroskopowe modele ruchu drogowego. Potrafi, korzystając z oprogramowania komputerowego, określać i analizować skutki wprowadzania zasad pierwszeństwa na drogowych skrzyżowaniach niesterowanych.
Weryfikacja: Ćwiczenia 1,2,3,4 - ocena prawidłowości wykonania modelu symulacyjnego symulacyjnego i opracowanego sprawozdania, ew. odp.ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U11
- Efekt U_02
- Potrafi, korzystając z oprogramowania komputerowego, zasymulować działanie prostej, cyklicznej sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic oraz ocenić efektywność jej funkcjonowania. Potrafi stosować odpowiednie metody do badań i analizy ruchu drogowego.
Weryfikacja: Ćwiczenia 4 - ocena prawidłowości wykonania modelu symulacyjnego symulacyjnego i opracowanego sprawozdania, ew. odp.ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U09
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Potrafi pozyskiwać i integrować wiadomości z różnych dziedzin wiedzy dla opisu procesów ruchu drogowego i zachowań kierowców.
Weryfikacja: Ćwiczenia 5 -. odp.ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06
- Efekt K_02
- Potrafi stosować odpowiednie metody do badań i analizy przepustowości różnych elementów infrastruktury drogowej. Potrafi określić priorytet oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania.
Weryfikacja: Ćwiczenia 5 -. odp.ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K07