- Nazwa przedmiotu:
- Technologia prac ładunkowych
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Dariusz Pyza, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Logistyki i Systemów Transportowych
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SMS101
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 50 godzin, w tym: 1. praca na wykładach - 15 godz.; 2. praca na ćwiczeniach projektowych – 15 godz.;
3. studiowanie literatury przedmiotu - 5 godz.; 4. konsultacje - 3 godz.; 5. przygotowanie do kolokwiów
- 7 godz.; 6. przygotowanie do obrony projektu – 5 godz.;
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (32 godz., w tym: praca na wykładach - 15 godz.; praca na ćwiczeniach projektowych –
15 godz.; konsultacje - 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,0 pkt. ECTS (21 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych – 15 godz.; przygotowanie do
obrony projektu – 5 godz.; konsultacje - 1 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Środki transportu, Infrastruktura transportu, Technologia transportu, Przepływy ładunków w systemach logistycznych I, Technologia prac ładunkowych (studia I stopnia)
- Limit liczby studentów:
- wykład: brak, projekt: 15 osób
- Cel przedmiotu:
- Po zakończeniu kursu student ma wiedzę w zakresie technologii prac ładunkowych ukierunkowanych na procesy ładunkowe w terminalu przeładunkowym transportu intermodalnego. Student ma umiejętności projektowania terminalu przeładunkowego transportu intermodalnego.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowe pojęcia z dziedziny transportu intermodalnego. Systemy transportu intermodalnego. Charakterystyka środków technicznych transportu intermodalnego. Wagony kolejowe oraz pojazdy drogowe transportu intermodalnego. Charakterystyka terminali przeładunkowych transportu intermodalnego. Warunki przewozu jednostek ładunkowych transportu intermodalnego. Wymagania przy składowaniu jednostek ładunkowych transportu intermodalnego. Metodyka obliczania zdolności obsługowej terminalu przeładunkowego transportu intermodalnego. Nakłady i koszty funkcjonowania terminalu kontenerowego.
Treść projektu:
Przygotowanie projektu koncepcyjnego terminalu kontenerowego, a w tym określenie: relacji przejścia kontenerów przez terminal kontenerowy, wielkości zadań przeładunkowych w określonej jednostce czasu, obciążenia frontów ładunkowych, liczby urządzeń i maszyn ładunkowych oraz zatrudnionych osób w terminalu kontenerowym, wydajności technicznej i praktycznej maszyn i urządzeń ładunkowych. Wyznaczenie parametrów: układu torowego i drogowego, wielkości i obciążenia pól składowych, frontów ładunkowych, parkingów oraz budynków administracyjnych i socjalnych dla analizowanego terminalu kontenerowego. Określenie nakładów i kosztów funkcjonowania terminalu kontenerowego Zaprojektowanie rozmieszczenia w/w obiektów, urządzeń ppoż., oświetlenia i innych obiektów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania terminalu kontenerowego.
- Metody oceny:
- Wykład: ocena podsumowująca - dwa kolokwia zawierające od 3 do 5 pytań otwartych. Ćwiczenie
projektowe – przygotowanie projektu i przedstawienie do oceny – obrona projektu
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Podręczniki
1. Fijałkowski J. „Transport wewnętrzny w systemach logistycznych. Wybrane zagadnienia”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2003
2. Jakubowski L.: Technologia prac ładunkowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2009.
3. Kwaśniowski S., Nowakowski T., Zając M.: Transport intermodalny, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2008.
Literatura uzupełniająca
1. Semenov I. (red.) „Zintegrowane łańcuchy transportowe”, Centrum Doradztwa i Informacji Difin sp. z o.o., Warszawa 2008.
2. Mindur L. (red) „Technologie transportowe XXI wieku”, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom 2008.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Ma wiedzę obejmującą problematykę prac ładunkowych w systemach transportu intermodalnego
Weryfikacja: Dwa kolokwia zawierające od 3 do 5 pytań otwartych każde - wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi przynajmniej na połowę zadanych pytań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W08, Tr2A_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07, T2A_W05
- Efekt W_02
- Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę dotyczącą warunków przewozu jednostek ładunkowych transportu intermodalnego
Weryfikacja: Dwa kolokwia zawierające od 3 do 5 pytań otwartych każde - wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi przynajmniej na połowę zadanych pytań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W09, Tr2A_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07, T2A_W07
- Efekt W_03
- Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę dotyczącą obliczania zdolności obsługowej terminalu przeładunkowego transportu intermodalnego. Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę dotyczącą kalkulacji nakładów i kosztów funkcjonowania terminalu kontenerowego
Weryfikacja: Dwa kolokwia zawierające od 3 do 5 pytań otwartych każde - wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi przynajmniej na połowę zadanych pytań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W10, Tr2A_W09, Tr2A_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W08, T2A_W07, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Potrafi zaprojektować system pracy terminalu przeładunkowego transportu intermodalnego
Weryfikacja: Ćwiczenie projektowe – przygotowanie projektu i przedstawienie do oceny – obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U19, Tr2A_U16, Tr2A_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U18, T2A_U17, T2A_U09
- Efekt U_02
- Potrafi stosować odpowiednie metody w projektowaniu terminalu przeładunkowego transportu intermodalnego
Weryfikacja: Ćwiczenie projektowe – przygotowanie projektu i przedstawienie do oceny – obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U19, Tr2A_U14, Tr2A_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U18, T2A_U12, T2A_U09
- Efekt U_03
- Potrafi dokonać analizy ekonomicznej funkcjonownia terminala przeładunkowego transportu intermodalnego
Weryfikacja: Ćwiczenie projektowe – przygotowanie projektu i przedstawienie do oceny – obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej. Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Weryfikacja: Dwa kolokwia zawierające od 3 do 5 pytań otwartych każde - wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi przynajmniej na połowę zadanych pytań. Ćwiczenie projektowe – przygotowanie projektu i przedstawienie do oceny – obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K07