- Nazwa przedmiotu:
- Modelowanie procesów transportowych II
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Jarosław Paweł Poznański, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Logistyki i Systemów Transportowych
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SMS201
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godzin, w tym:
praca na wykładach: 15 godz.,
praca na laboratorium: 15 godz.,
konsultacje: 3 godz.,
studiowanie literatury przedmiotu: 5 godz.,
wykonanie projektu: 5 godz.
przygotowanie do kolokwium: 10 godz.,
przygotowanie do laboratorium: 7 godz.,
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 33 godziny, w tym:
praca na wykładach: 15 godz.,
praca na laboratorium: 15 godz.,
konsultacje: 3 godz.,
33 godz.=1,5 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 15 godzin, w tym:
praca na laboratorium: 15 godz.,
wykonanie projektu: 5 godz.
20 godz. = 1 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza i umiejętności niezbędne do modelowania systemów i procesów transportowych uwzględniając: formułowanie zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu w sieci transportowej, prognozowanie rozwoju systemów transportowych w aspekcie dostosowania infrastruktury transportowej do realizowanych zadań przewozowych.
- Limit liczby studentów:
- Wykład: brak; Laboratorium: 12 osób;
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie przez studentów wiedzy w celu uzyskania umiejętności wykorzystania modelowania matematycznego do tworzenia, analizy oraz zastosowania modeli, uwzględniających dynamikę procesów transportowych. Zastosowanie modelowania do badania procesów dziejących się w rzeczywistych systemach transportowych.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Model procesu transportowego – podstawowe definicje badań symulacyjnych w transporcie, opis dynamiki procesu transportowego. Struktura sieci faz procesu transportowego, charakterystyki, potoku ruchu w sieci faz procesu transportowego. Sterowanie w modelu procesu transportowego. Sterowanie przebiegiem symulacji. Trajektoria realizacji procesu. Sformułowanie zadania optymalizacyjnego. Analiza wyników symulacji. Modele sterowania ruchem: założenia ogólne, klasyfikacja zadań sterowania ruchem, ogólny model sterowania, przybliżone rozwiązanie problemu sterowania, funkcja wagi. Przykłady zastosowań modeli sterowania ruchem.
Treść ćwiczeń laboratoryjnych:
Zastosowanie narzędzi komputerowych - program Dosimis – 3 do modelowania systemów i procesów transportowych.
- Metody oceny:
- Wykład – 2 kolokwia podsumowujące, zajęcia laboratoryjne – kolokwia formujące, realizacja zadań.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Podręczniki:
1. Jacyna M.: Wybrane zagadnienia modelowania systemów transportowych. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2009
2. Kubicki J., Kuriata A.: Problemy logistyczne w modelowaniu systemów transportowych. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2000.
3. Leszczyński J.: Modelowanie systemów i procesów transportowych. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 1999.
4. Woch J.: Kształtowanie płynności ruchu w gęstych sieciach transportowych. Wydawnictwo Szumacher, Kielce 1998.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Posiada wiedzę o modelowaniu procesów transportowych, z uwzględnieniem dynamiki tego procesu
Weryfikacja: Wykład: kolokwium zawierające pytania otwarte
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W06, Tr2A_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W04
- Efekt W_02
- Posiada wiedze o modelach sterowania ruchem oraz zna przykłady ich zastosowań, zna metody sterowania w modelach procesów transportowych
Weryfikacja: Wykład: kolokwium zawierające pytania otwarte
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W09, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07, T2A_W04
- Efekt W_03
- Zna metody sterowania przebiegiem symulacji
Weryfikacja: Wykład: kolokwium zawierające pytania otwarte
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W09, Tr2A_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07, T2A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Potrafi zaprojektować strukturę sieć faz procesu transportowego, określić jej charakterystyki oraz opisać potok ruchu
Weryfikacja: Wykład: kolokwium zawierające pytania otwarte; laboratorium: ocena realizacji zadań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U09
- Efekt U_02
- Potrafi zdefiniować zadanie optymalizacyjne, przeprowadzić badania symulacyjne oraz dokonać analizy otrzymanych wyników
Weryfikacja: Laboratorium: ocena realizacji zadań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U09
- Efekt U_03
- Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z zakresu modelowania procesów transportowych do rozwiązywania problemów, istniejących w rzeczywistych systemach transportowych
Weryfikacja: Wykład: kolokwium zawierające pytania otwarte; laboratorium: ocena realizacji zadań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U19, Tr2A_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U18, T2A_U11
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Weryfikacja: Wykład: kolokwium zawierające pytania otwarte; laboratorium: ocena realizacji zadań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06