- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy automatyki I
- Koordynator przedmiotu:
- Wiesław Zabłocki, prof. nzw., Politechnika Warszawska, Wydział Transportu, Zakład Sterowania Ruchem
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIK407
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny wykładu: 15,
Godziny ćwiczeń: 15,
Studiowanie literatury: 10 godz.,
Przygotowanie do kolokwiów 12 godz.,
Konsultacje: 1 godz.,
Razem: 53 godz. ↔ 2 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Godziny wykładu: 15,
Godziny ćwiczeń: 15,
Praca dotycząca kolokwiów: 5 godz.,
Konsultacje: 1 godz.,
Liczba punktów: 36/53*2=1,36,
Przyjęto: 1,5 punktów.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość materiału z przedmiotu matematyka (analiza matematyczna, równania różniczkowe, funkcje i liczby zespolone, przekształcenia Laplace'a, interpretacja pochodnej i całki w odniesieniu do dynamiki zjawisk fizycznych).
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Poznanie wiedzy obejmującej podstawowe struktury sterowania, własności obiektów dynamicznych, wyznaczanie wyrażeń na transmitancję operatorową i widmową, wyznaczanie charakterystyk obiektów dynamicznych oraz poznanie metod opisu i określania własności obiektów dynamicznych i kryteriów analitycznych sterowalności, obserwowalności i stabilności. Ponadto poznanie wiedzy obejmującej oraz podstawy teorii regulacji: struktury i własności regulatorów oraz metody i kryteria doboru regulatorów.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu: Wprowadzenie do automatyki. Podstawowe pojęcia automatyki.
Kategoria czasu. Rodzaje sterowania. Rodzaje układów automatyki.
Człowiek a sterowanie.
Model matematyczny układu dynamicznego.
Transmitancja dynamicznego układu liniowego.
Charakterystyki układów liniowych w dziedzinie czasu i częstotliwości.
Pojęcie stanu układu dynamicznego. Metoda zmiennych stanu.
Równania obiektu dynamicznego: równanie stanu i równanie wyjścia.
Macierz transmitancji.
Sterowalność i obserwowalność.
Model układu regulacji. Sygnały regulatora.
Własności układów automatycznej regulacji.
Statyczny i astatyczny układ regulacji. Wskaźniki regulacji. Stabilność regulacji. Zapas stabilności.
Identyfikacja obiektów sterowania. Zasady doboru regulatorów.
Ćwiczenia obejmują przykłady i zadania obliczeniowe z zakresu wykładów.
- Metody oceny:
- Dwa kolokwia w trakcie semestru. Oceny z odpowiedzi ustnych w trakcie ćwiczeń. Terminy kolokwiów zostaną podane na początku zajęć.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Wszelkie wydawnictwa (skrypty lub podręczniki akademickie) z zakresu podstaw automatyki. Możliwe źródła pod hasłem "podstawy automatyki" w Internecie.
Zlecane pozycje to:
1. Dębowski A., Automatyka, podstawy teorii, WNT, Warszawa 2008,
2. Gessing R., Podstawy automatyki, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2001,
3. Mazurek J., Vogt H., Żydanowicz W., Podstawy automatyki, WPW, Warszawa 2006.
- Witryna www przedmiotu:
- www.it.pw.edu.pl/~zab
- Uwagi:
- Przedmiot zintegrowany, tzn, że wykłady i ćwiczenia stanowią jeden przedmiot.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- zna i rozumie podstawowe pojęcia automatyki oraz posiada wiedzę o metodach klasyfikacji podstawowych obiektów automatyki, zna pojęcia i definicje przekształcenia Laplace’a, transmitancji operatorowej oraz podstawowe twierdzenia rachunku operatorowego.
Weryfikacja: kolokwium nr 1, wykład i ćwiczenia
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W01, Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W07, T1A_W02
- Efekt W_02
- zna podstawowe matematyczne metody opisu własności obiektów statycznych i dynamicznych (na przykładzie obiektów liniowych), w tym metodę zmiennych stanu, zna pojęcie, definicje i wzór macierzy transmitancji oraz pojęcia i wyrażenia równania i wielomianu charakterystycznego.
Weryfikacja: kolokwium nr 1, wykład i ćwiczenia
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
- Efekt W_03
- zna strukturę i opis matematyczny układu regulacji oraz wyrażenia na transmitancje układu regulacji, zna wskaźniki jakości regulacji oraz pojęcie zapasu stabilności, umie sformułować warunek fazy i amplitudy, zna podstawowe zasady identyfikacji obiektów i doboru regulatorów.
Weryfikacja: kolokwium nr 2, wykład i ćwiczenia
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- umie wyznaczać transmitancję operatorową i moduł transmitancji, oraz transmitancję widmową, potrafi wyznaczyć charakterystyki skokowe i czestotliwościowe oraz okreslać własnosci obiektów na podstawie tych charakterytyk
Weryfikacja: kolokwium nr 1, w przypadku ćwiczeń realizacja zadań z udziałem studentów przy tablicy lub odpowiedzi studentów na zadawane pytania
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U23
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U16
- Efekt U_02
- potrafi wyznaczyć sterowalność, obserwowalnoś i stabilność obiektu dynamicznego na podstawie kryteriów analitycznych, potrafi sformułować równania obiektu dynamicznego posługując się fazowymi zmiennymi stanu.
Weryfikacja: kolokwium nr 2, w przypadku ćwiczeń realizacja zadań z udziałem studentów przy tablicy lub odpowiedzi studentów na zadawane pytania
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U23
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, uzupełnia wiedzę z automatyki
Weryfikacja: Pytania z zakresu kompetencji kierowane do studentów w trakcie zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K_02
- potrafi myśleć i przekazywać wiedzę współpracując w zespole
Weryfikacja: Pytania z zakresu kompetencji kierowane do studentów w trakcie zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03