Nazwa przedmiotu:
Inżynieria bezpieczeństwa
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Andrzej Chudzikiewicz, dr inż. J. Droździel, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Podstaw Budowy Urządzeń Transportowych
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIS602
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Godziny wykładu 30 Godziny ćwiczeń 15 Godziny projektu 30 Zapoznanie się ze wskazana literaturą 20 Przygotowanie do egzaminu( w tym konsultacje) 20 Przygotowanie projektów 20 Razem 135 godz. ↔ 5 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
3 ECTS Godziny wykładu 45 Godziny projektu 30 Konsultacje 4 Razem 79 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 pkt. ECTS godziny projektu 30 godz. przygotowanie projektu 20 godz. Razem 50 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład45h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Po przedmiotach kierunkowych oraz po diagnostyce technicznej
Limit liczby studentów:
wykład -brak, projekt, cwiczenia - 30 osob
Cel przedmiotu:
Zaznajomienie studentów z podstawami teoretycznymi i praktyką transportu w zakresie kształtowania niezawodności i bezpieczeństwa. Wykład ma na celu przedstawienie urządzeń, technik, metod przetwarzania informacji, systemów komputerowych, norm i testów dopuszczeniowych, oraz badań prenormatywnych w ocenie bezpieczeństwa.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Interdyscyplinarne aspekty bezpieczeństwa w transporcie. Unormowania prawne i podstawowe pojęcia. Ryzyko, niezawodność i bezpieczeństwo w transporcie. Bezpieczeństwo transportowe, budowlane, elektryczne i chemiczne. Zagrożenia w większej skali i systemy ratownictwa. Badania trwałości w projektowaniu, produkcji i eksploatacji technicznych środków transportu. Ocena zasobów pracy technicznych środków transportu. Trybologia w ocenie zasobów pracy oraz bezpieczeństwa. Monitorowanie oraz przetwarzanie informacji z procesu eksploatacji i podatność diagnostyczna. Identyfikacja modeli matematycznych obiektów i procesów w zakresie niezawodności oraz bezpieczeństwa. Metody ekspertowe i sztucznej inteligencji. Standardy bezpieczeństwa wg polskich i międzynarodowych norm w zakresie środków transportu i infrastruktury. Homologacja i testy dopuszczeniowe. Standardy, testy i monitoring dla pojazdów lądowych. i statków powietrznych. Badania prenormatywne. Normatywne okresy technicznej eksploatacji środków transportu. Kontrola bezpieczeństwa funkcjonowania środków transportu. Treść projektu: Analiza istniejących rozwiązań technicznych i informatycznych. Projektowanie oraz modernizacja systemów oceny niezawodności i bezpieczeństwa. Testy symulacyjne oceniające wskaźniki bezpieczeństwa w eksploatacji wybranych pojazdów samochodowych i szynowych. Wykorzystanie wyników eksperymentu czynnego i biernego w ocenie bezpieczeństwa.
Metody oceny:
Wykład, ćwiczenia, – egzamin część pisemna, projekt - wykonanie i zaliczenie
Egzamin:
tak
Literatura:
Jażwiński J., Ważyńska –Fiok K.: Bezpieczeństwo systemów. PWN, Warszawa 1993 Pihowicz W.: Inżynieria bezpieczeństwa technicznego. WNT, Warszawa 2008. Wybrane normy krajowe i międzynarodowe oraz publikacje.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Zna unormowania prawne oraz podstawowe pojęcia jak np. ryzyko, niezawodność i bezpieczeństwo w transporcie, bezpieczeństwo budowlane, elektryczne i chemiczne
Weryfikacja: egzamin – część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W_02
Zna systemy ratownictwa jak również rozumie badania trwałości w projektowaniu, produkcjii eksploatacji technicznych środków transportu
Weryfikacja: egzamin– część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W_03
Rozumie znaczenie trybologii w ocenie zasobów pracy oraz bezpieczeństwa jak równiez wie na czym polega monitorowanie oraz przetwarzanie informacji z procesu eksploatacji
Weryfikacja: egzamin – część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W_04
Wie i rozumie na czym polega identyfikacja modeli matematycznych obiektów i procesów w zakresie niezawodności oraz bezpieczeństwa, zna również metody ekspertowe i sztucznej inteligencji
Weryfikacja: egzamin – część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W10, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08
Efekt W_05
Zna standardy bezpieczeństwa wg polskich i międzynarodowych norm w zakresie środków transportu i infrastruktury oraz homologację i testy dopuszczeniowe, standardy, testy i monitoring dla pojazdów lądowych i statków powietrznych
Weryfikacja: egzamin – część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W10, Tr1A_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W08
Efekt W_06
Rozumie znaczenie badań prenormatywneych oraz normatywne okresy technicznej eksploatacji środków transportu. Kontrole bezpieczeństwa funkcjonowania środków transportu
Weryfikacja: egzamin – część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08, Tr1A_W10, Tr1A_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Potrafi ocenić zasoby pracy technicznych środków transportu i stosować istniejące rozwiązania techniczne i informatyczne
Weryfikacja: wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U08, Tr1A_U09, Tr1A_U10
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U07, T1A_U09
Efekt U_02
Potrafi projektować oraz modernizować systemy oceny niezawodności i bezpieczeństwa
Weryfikacja: wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U07, Tr1A_U08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U06, T1A_U07
Efekt U_03
Potrafi przeprowadzić testy symulacyjne oceniające wskaźniki bezpieczeństwa w eksploatacji wybranych pojazdów samochodowych i szynowych
Weryfikacja: wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U08, Tr1A_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11
Efekt U_04
Potrafi wykorzystać wyniki eksperymentu czynnego i biernego w ocenie bezpieczeństwa
Weryfikacja: wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Weryfikacja: rozmowa
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K05