Nazwa przedmiotu:
Technologia pracy stacji kolejowych
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Danuta Żebrak, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Logistyki i Systemów Transportowych
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIP601
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Obliczanie punktów ECTS wykład 15; ćwiczenia 15 wykonanie projektu 15; zapoznanie z literaturą 8; konsultacje 2; samodzielne wykonanie projektu 20, przygotowanie do kolokwiów 10; przygotowanie do obrony projektów 5; RAZEM 90 godz = 3 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Obliczanie punktów ECTS wykład 15; ćwiczenia 15; wykonanie projektu 15; konsultacje 2; RAZEM 46 godz = 2 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Obliczanie punktów ECTS; wykonanie projektu 15; samodzielne wykonanie projektu 20; RAZEM 35 godz = 1,5 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza i umiejętności w zakresie technologia transportu, oraz infrastruktury transportu kolejowego
Limit liczby studentów:
bez limitu
Cel przedmiotu:
Poznanie wiedzy z zakresu technologii i organizacji pracy stacji kolejowych. Poznanie stacyjnych procesów technologicznych, w tym obsługi pociągów towarowych na stacjach rozrządowych i manewrowych oraz obsługi składów pasażerskich na stacjach postojowych. Po zakończeniu kursu student powinien umieć projektować technologię obsługi pociągów towarowych i pasażerskich na stacjach kolejowych.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Wprowadzenie do przedmiotu. Rola stacji kolejowych w procesie transportowym. Rodzaje stacji kolejowych. Zakres pracy technologicznej stacji manewrowych, rozrządowych i postojowych. Technologia obsługi pociągów tranzytowych oraz pociągów kończących jazdę na stacji manewrowej i rozrządowej. Technologia rozrządzania i zestawiania pociągów towarowych. Technologia obsługi pociągów towarowych rozpoczynających jazdę na stacji. Technologia obsługi wagonów loco na stacji towarowej. Technologia obsługi składów pasażerskich na stacjach postojowych. Zasady konstruowania harmonogramów procesów technologicznych stacji kolejowych. Struktura i parametry modeli technologii pracy stacji kolejowych. Strategie zarządzania pracą stacji towarowych. Mierniki oceny pracy stacji kolejowych. Treść ćwiczeń audytoryjnych: Omówienie zakresu ćwiczeń, formy i sposobu zaliczeń. Dla określonych zadań przetwórczych stacji manewrowej ustalić: układ torowy stacji, wyposażenia techniczno-organizacyjne stacji [takie jak: liczbę torów tranzytowych, przyjazdowych i odjazdowych, liczbę lokomotyw manewrowych (rozrządzających i zestawiających składy pociągowe), liczbę brygad obsługujących wagony], technologię obsługi wagonów na poszczególnych grupach torowych oraz technologię obsługi wagonów loco. Treść ćwiczeń projektowych: Omówienie zakresu ćwiczeń projektowych, formy i sposobu zaliczeń. Dla analizowanej stacji manewrowej na ćwiczeniach audytoryjnych: zaprojektować harmonogramy procesów technologicznych i organizacyjnych pracy stacji, przeprowadzić symulację pracy stacji z wykorzystaniem programów komputerowych, dokonać analizy i oceny wyników symulacji (takich jak: czas pobytu wagonów tranzytowych na stacji, czas pobytu wagonów loco, stopień wykorzystania kanałów obsługi wagonów na stacji, stopień wykorzystania układu torowego stacji) w celu wyboru najlepszej technologii i organizacji pracy stacji.
Metody oceny:
Wykład – 2 kolokwia pisemne w formie pytań otwartych: 1 kolokwium i 1 kolokwium poprawkowe, ćwiczenia audytoryjne - 1 kolokwium pisemne w formie pytań otwartych, ćwiczenia projektowe – obrona projektu.
Egzamin:
nie
Literatura:
Podręczniki: 1) Gajda Bronisław, Technologia i automatyzacja pracy stacji, Wydawnictwa PW, Warszawa 1983 2) Cieślakowski Stanisław, Stacje kolejowe, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (WKiŁ), Warszawa 1992 3) Rudziński L., Bąbel J., Tokarska A., Projektowanie stacji kolejowych, Wydawnictwa PW, Warszawa 1987 Literatura uzupełniająca: 4) Chwesiuk A., Zalewski P., Technologia transportu kolejowego, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (WKiŁ), Warszawa 1992 5) Nowosielski Leopold, Organizacja przewozów kolejowych, Kolejowa Oficyna Wydawnicza (KOW), Warszawa 1999
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
posiada wiedzę określającą technologię obsługi pociągów tranzytowych oraz pociągów kończących jazdę na stacji manewrowej i rozrządowej
Weryfikacja: Wykład - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych, ćwiczenia audytoryjne - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych, ćwiczenia projektowe - obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08
Efekt W_02
posiada wiedzę teoretyczną określającą technologię rozrządzania i zestawiania oraz obsługę pociągów towarowych rozpoczynających bieg na stacji oraz obsługę wagonów loco
Weryfikacja: Wykład - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych, ćwiczenia audytoryjne - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych, ćwiczenia projektowe - obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08
Efekt W_03
zna ciąg technologiczny stanowisk obsługi składów pasażerskich na stacjach postojowych
Weryfikacja: Wykład - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych, ćwiczenia audytoryjne - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08
Efekt W_04
posiada wiedzę teoretyczną z zakresu strategii zarządzania pracą stacji towarowych oraz zna mierniki oceny pracy stacji kolejowych.
Weryfikacja: Wykład - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych, ćwiczenia audytoryjne - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
umie projektować technologię obsługi pociągów tranzytowych oraz pociągów kończących jazdę na stacji manewrowej i rozrządowej
Weryfikacja: Ćwiczenia audytoryjne - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych, ćwiczenia projektowe - obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U_02
potrafi zaprojektować technologię rozrządzania i zestawiania pociągów towarowych na stacji manewrowej i rozrządowej
Weryfikacja: Ćwiczenia audytoryjne - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych, ćwiczenia projektowe - obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11
Efekt U_03
potrafi zaprojektować technologię obsługi pociągów towarowych rozpoczynających jazdę na stacji oraz obsługę wagonów loco
Weryfikacja: Ćwiczenia audytoryjne - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych, ćwiczenia projektowe - obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U11, Tr1A_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U13
Efekt U_04
umie projektować technologię obsługi składów pasażerskich na stacjach postojowych
Weryfikacja: Ćwiczenia audytoryjne - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U11, Tr1A_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U13

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
potrafi identyfikować i rozstrzygać problemy związane z technologią pracy stacji kolejowych
Weryfikacja: Ćwiczenia projektowe - obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K04
Efekt K_02
formułuje opinie na temat rozwiązań organizacyjno-technologicznych w kolejowym procesie przewozowym
Weryfikacja: Ćwiczenia projektowe - obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K07