Nazwa przedmiotu:
Organizacja i zarządzanie transportem samochodowym II
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Sławomir Tkaczyk, st. wykł., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Logistyki i Systemów Transportowych
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIP615
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
120 godzin, w tym: praca na wykładach: 30 godz., praca na ćwiczeniach: 15 godz., praca na laboratorium: 15 godz., konsultacje: 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie laboratorium 2 godz.), egzamin: 2 godz., przygotowanie do egzaminu: 10 godz., studiowanie literatury przedmiotu: 15 godz., przygotowanie do laboratorium: 15 godz., wykonanie sprawozdań: 15 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,5 pkt. ECTS (65 godz., w tym: praca na wykładach: 30 godz., praca na ćwiczeniach: 15 godz., praca na laboratorium: 15 godz., konsultacje: 3 godz., egzamin: 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,0 pkt. ECTS (47 godz., w tym: praca na laboratorium: 15 godz. konsultacje w zakresie laboratorium: 2 godz., przygotowanie do laboratorium: 15 godz., wykonanie sprawozdań: 15 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza oraz umiejętności w zakresie mechanizmów zakładania i funkcjonowania przedsiębiorstwa transportowego - w aspektach prawnych, organizacyjnych i ekonomicznych
Limit liczby studentów:
Wykład: brak; Ćwiczenia: 30 osób; Laboratorium: 12 osób;
Cel przedmiotu:
Celem kształcenia jest nabycie przez studenta praktycznej wiedzy w zakresie kompetencji zawodowych przewoźnika drogowego oraz dopuszczenia przedsiębiorstwa transportowego do wykonywania działalności przewozowej (licencja krajowa dla transportu krajowego oraz licencja wspólnotowa dla międzynarodowego transportu drogowego) oraz zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa transportowo-spedycyjnego, (w tym dostosowanie polskiego transportu drogowego do wymagań UE pod względem organizacyjno-prawnym).
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Przedmiot i zakres wykładu. Zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa transportowego na runku krajowym i międzynarodowym (w tym na rynkach Unii Europejskiej) – dopuszczenie przedsiębiorstwa do rynku (licencja krajowa i wspólnotowa) oraz dopuszczenie przedsiębiorcy do wykonywania zawodu przewoźnika drogowego(certyfikat kompetencji zawodowych). Szkolenie kierowców wykonujących zarobkowe przewozy towarów i osób. Systemy poboru opłat drogowych w Polsce i Europie. Normy i opłaty ekologiczne dla pojazdów ciężarowych. Organizacja międzynarodowych przewozów drogowych zgodnie z konwencjami CMR i TIR – drogowe listy przewozowe. Technologia i organizacja przewozu ładunków niebezpiecznych (konwencja ADR) i szybko psujących się (konwencja ATP). Treść ćwiczeń audytoryjnych: Zadania z zakresu uruchomienia przedsiębiorstwa przewozowego z uwzględnieniem formy prawnej prowadzenia działalności gospodarczej, wielkości kapitału początkowego niezbędnego do założenia firmy realizującej określone roczne zadanie przewozowe (dobór taboru samochodowego), rodzaju i wielkości kosztów ponoszonych przy uzyskaniu pozwolenia na wykonywanie zarobkowego przewozu osób i rzeczy, analizy struktury kosztów specyficznych dla przedsiębiorstwa transportowo-spedycyjnego. Charakterystyka ćwiczeń laboratoryjnych: Prezentacja ogólna programu WinSped – zastosowanie, podstawowe funkcje, efekty stosowania. Etapy realizacji zadania przewozowego. Przekazywanie umiejętności obsługi podstawowych funkcji wybranych modułów programu. Rodzaje klientów z punktu widzenia firmy transportowo-spedycyjnej. Dodawanie klientów do bazy danych, definiowanie nowych miejscowości w bazie danych. Dodawanie pojazdów do bazy danych z uwzględnieniem ich parametrów technicznych, dodawanie kierowców do bazy danych, konfigurowanie pojazdów. Wprowadzanie nowych zleceń bezpośrednich do systemu, dysponowanie zleceń do tras przewozu, konfigurowanie tras przewozu. Przydział pojazdów do tras w Planie jazdy pojazdów, wymiana informacji z kierowcą, kreowanie na mapie trasy jazdy pojazdu wg meldunków telematycznych.
Metody oceny:
Wykład – egzamin pisemny w formie pytań otwartych, ćwiczenia audytoryjne – zaliczenie ustne, laboratorium - 1 kolokwium w formie wykonania zadań w programie komputerowym.
Egzamin:
tak
Literatura:
podstawowe: 1. Mendyk E.: Ekonomika i organizacja transportu, WSL, Poznań 2002 2. Paluch S, Łaski M.: Transport drogowy osób i rzeczy, IMAGE, Warszawa 2005. 3. Starkowski D., Bieńczak K., Zwierzycki W.: Samochodowy transport krajowy i międzynarodowy, Kompendium wiedzy praktycznej, Poznań 2007. 4. Wybrane [aktualne] akty prawne dotyczące m.in.: przepisów ruchu drogowego, dróg publicznych, dróg płatnych, transportu drogowego, dostępu do zawodu przewoźnika drogowego. 5. Podręczniki - System WinSped, Skrypt do przedmiotu „Organizacja i zarządzanie procesem spedycyjnym” oraz „Organizacja i zarządzanie w transporcie samochodowym”, Wydział Transportu PW, Warszawa 2008. uzupełniające: 1. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2 lipca 2008 r. w sprawie szkolenia kierowców wykonujących przewóz drogowy, Dz. U. z 2008 r. Nr 124 poz. 805 2. Umowa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1071/2009 i Nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. 3. Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, Dz. U. nr 125 poz. 1371. 4. Ustawa z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym, Dz. U. nr 244 poz. 1454.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Ma szczegółówą wiedzę związaną z zasadami funkcjonowania przedsiębiorstwa transportowego na runku krajowym i międzynarodowym – dopuszczenie przedsiębiorstwa do krajowego i międzynarodowego rynku usług transportowych (licencja), dopuszczenie przedsiębiorcy do wykonywania zawodu przewoźnika (certyfikat kompetencji zawodowych); ma szczegółową wiedzę z zakresu szkolenie kierowców wykonujących zarobkowe krajowe i międzynarodowe przewozy towarów i osób
Weryfikacja: Wykład - egzamin pisemny w formie pytań otwartych, ćwiczenia audytoryjne - zaliczenie ustne
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W05, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W_02
Ma szczegółową wiedzę z zakresu technologii i organizacja przewozu ładunków niebezpiecznych (konwencja ADR) i szybko psujących się (konwencja ATP)
Weryfikacja: Wykład - egzamin pisemny w formie pytań otwartych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W_03
Posiada podstawową wiedzę o rozwiązaniach informatycznych do zarządzania transportem oraz o podstawowych korzyściach ich wdrożenia; zna w ograniczonym zakresie podstawowe moduły aplikacji WinSped służące do obsługi baz danych dotyczących zasobów produkcyjnych firm przewozowych oraz wprowadzania zleceń i ich obsługi
Weryfikacja: Laboratorium - kolokwium w formie wykonania zadań w programie komputerowym
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W07, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08
Efekt W_04
Ma wiedzę z zakresu organizacji międzynarodowych przewozów drogowych zgodnie z konwencjami CMR i TIR – drogowe listy przewozowe.
Weryfikacja: Wykład - egzamin pisemny w formie pytań otwartych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Zna dobrze zasady dopuszczenia przedsiębiorstwa transportowego do wykonywania zarobkowego krajowego i międzynarodowego przewozu rzeczy i osób
Weryfikacja: Wykład - egzamin pisemny w formie pytań otwartych, ćwiczenia audytoryjne - zaliczenie ustne
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U10
Efekt U_02
Potrafi symulować realizację bezpośrednich procesów przewozowych z zastosowaniem narzędzi do zarządzania transportem samochodowym
Weryfikacja: Laboratorium - kolokwium w formie wykonania zadań w programie komputerowym
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11