- Nazwa przedmiotu:
- Drogi w transporcie wewnętrznym
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Andrzej Ratkiewicz, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Logistyki i Systemów Transportowych
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIP405
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady: 15
realizacja zadania projektowego na ćwiczeniach: 15
Zapoznanie się z literaturą: 7
Przygotowanie do kolokwiów: 4
Samodzielna praca nad projektem: 15
Konsultacje: 2
Obrona pracy projektowej: 2
Razem: 60 godz
2 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykłady: 15
realizacja zadania projektowego na ćwiczeniach: 15
Konsultacje: 2
Obrona pracy projektowej: 2
Razem: 34
1,5 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Realizacja zadania projektowego na ćwiczeniach: 15
Samodzielna praca nad projektem: 15
Obrona pracy projektowej: 2
Razem: 32
1,5 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza i podstawowe umiejętności z zakresu Infrastrukturuy transportu i Mechaniki technicznej
- Limit liczby studentów:
- wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie przez studenta wiedzy i podstawowych umiejętności z zakresu projektowania, realizacji i eksploatacji dróg i placów wewnątrzzakładowych.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Wprowadzenie, rozwój dróg wewnętrznych, status prawny drogi wewnętrznej. Działanie pojazdów na drogę, opory w ruchu pojazdów. Niweleta i jej kształtowanie. Przekroje poprzeczne drogi wewnętrznej, skrajnia drogowa. Kształtowanie drogi w planie, łuki i krzywe przejściowe. Przechyłki i poszerzenia na łukach. Skrzyżowania dróg wewnętrznych, widoczność, rozwiązania geometryczne. Nawierzchnia dróg wewnętrznych i ich konstrukcja. Place ładunkowe, ich parametry technologiczne. Ciągi piesze. Odwodnienie dróg, ulic i placów. Rampy i ich rodzaje. Wewnątrzzakładowe stacje kolejowe i ich rodzaje. Rozjazdy i ich konstrukcja. Fronty ładunkowe na stacjach kolejowych. Drogi transportowe w przestrzeni zamkniętej, zasady ich sytuowania względem konstrukcji nośnej budowli. Posadzki przemysłowe, wymagania, rodzaje i konstrukcja. Drogi transportowe pionowe, transport pionowy w budynkach, dźwigi, ich usytuowanie i konstrukcja. Treść ćwiczeń projektowych: Opracowanie indywidualne projektu układu transportowego w zadanym zakładzie przemysłowym i zadanej sytuacji terenowej. Formą projektu jest plan generalny układu transportowego z wybranymi przekrojami.
- Metody oceny:
- Wykład – 2 kolokwia pisemne w formie pytań zamkniętych, ćwiczenia – przygotowanie i obrona samodzielnie wykonanego zadania projektowego.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Podręczniki:
1. Maciejna B.: Drogi transportowe w zakładach przemysłowych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 1992.
2. Neufert E.: Podręcznik projektowania architektoniczno – budowlanego. Arkady, Warszawa 2003
Literatura uzupełniająca:
3. Drury J., Falconer P.: Building and planning for industrial storage and distribution. Architectural Press, Oxford 2003
4 . Kwapiński M., Sewilski J., Wybraniec W.: Projektowanie dróg wewnątrzzakładowych. Ministerstwo budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych. Warszawa, 1973
5. Szparkowski Z.: Architektura współczesnej fabryki. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej Warszawa 1999
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Posiada wiedzę o cechach przestrzeni, niezbędnej do realizacji przemieszczania ładunków w podstawowych procesach produkcyjnych i dystrybucyjnych
Weryfikacja: Wykład – kolokwium pisemne w formie pytań zamkniętych
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W07, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt W_02
- Zna zasady uwzględniania rzeżby terenu przy projektowaniu dróg wewnętrznych i placów
Weryfikacja: Wykład – kolokwium pisemne w formie pytań zamkniętych
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt W_03
- Posiada wiedzę w zakresie obciązenia elementów infrastruktury wewnętrznej przedsiębiorstw produkcyjnych i dystrybucyjnych
Weryfikacja: Wykład – kolokwium pisemne w formie pytań zamkniętych
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W07, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W_04
- Posiada wiedzę o zagrożeniach występujących na drogach wewnętrznych i placach ładunkowych
Weryfikacja: Wykład – kolokwium pisemne w formie pytań zamkniętych
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W06, Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Posiada umiejętność kształtowania przestrzennego elementów infrastruktury transportu wewnętrznego
Weryfikacja: Wykład – kolokwium pisemne w formie pytań zamkniętych; Ćwiczenia projektowe – przygotowanie i obrona samodzielnie wykonanego zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U18, Tr1A_U23
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U13, T1A_U16
- Efekt U_02
- Potrafi przekazać rozwiązanie przestrzenne obiektu inżynierskiego (układu dróg) w postaci rysunku technicznego
Weryfikacja: Wykład – kolokwium pisemne w formie pytań zamkniętych; Ćwiczenia projektowe – przygotowanie i obrona samodzielnie wykonanego zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U04, Tr1A_U08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07
- Efekt U_03
- Potrafi określić zagrożenia występujące na drogach wewnętrznych i placach ładunkowych
Weryfikacja: Wykład – kolokwium pisemne w formie pytań zamkniętych; Ćwiczenia projektowe – przygotowanie i obrona samodzielnie wykonanego zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U11