Nazwa przedmiotu:
Inżynieria ruchu lotniczego I
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Marek Malarski, prof. nzw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inzynierii Transportu Lotniczego
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIP528
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Godziny wykładu 30 Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 15 Przygotowanie do egzaminu 12 Konsultacje 1 Udział w egzaminie 2 Razem 60 godz. ↔ 2 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Godziny wykładu 30 Udział w egzaminie 2 Razem 32 godz. ↔ 1,5 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0 pkt.. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów z metodami inżynierii ruchu lotniczego: planowania lotów, parametrami samolotów komunikacyjnych, planowania cyklu eksploatacyjnego samolotów, zarządzaniem ruchem lotniczym, ruchem samolotów i pasażerów w portach lotniczych.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: pojęcia podstawowe lotnictwa, ruch lotniczy, zarządzanie ruchem lotniczym (2), lotnictwo i ruch lotniczy w Polsce, rys historyczny, rozwój (2), organizacja ruchu lotniczego, organizacja przestrzeni powietrznej, ATM, klasyfikacja przestrzeni (2), współczesne samoloty komunikacyjne: duże, regionalne (w tym turbośmigłowe), transportowe i dyspozycyjne (6), najwięksi przewoźnicy lotniczy świata, przewoźnicy lotniczy w Polsce (4), porty lotnicze świata, Europy, Polski, port lotniczy w aglomeracji, rozwój zrównoważony (6). Lotnictwo, pojęcia podstawowe. Ruch lotniczy w Polsce. Organizacja RL, zmiany, FIR Warszawa. Współczesne duże samoloty komunikacyjne. Współczesne samoloty regionalne (w tym turbośmigłowe). Współczesne samoloty transportowe i dyspozycyjne. Najwięksi przewoźnicy lotniczy świata. Przewoźnicy lotniczy w Polsce. Największe porty lotnicze świata. Porty lotnicze Europy. Porty lotnicze Polski / port lotniczy w aglomeracji, rozwój zrównoważony.
Metody oceny:
Ocena podsumowująca: egzamin pisemny.
Egzamin:
tak
Literatura:
Malarski M.: Inżynieria ruchu lotniczego. OW PW Warszawa 2006.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
1. posiada wiedzę zakresie nauk podstawowych przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z inżynierii ruchu lotniczego 2. ma elementarną wiedzę w zakresie dyscyplin inżynierskich powiązanych z problemami rl 3. ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia charakteryzujące zarządzanie rl 4. ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi obszarami inżynierii rl 5. ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze rl
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W06, Tr1A_W07, Tr1A_W08, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W_02
6. zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z inżynierią ruchu lotniczego, 7. ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania ruchem lotniczym, w tym zarządzania jakością ruchu i prowadzenia działalności gospodarczej, 8. zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu organizacji komercyjnego ruchu lotniczego i jego obsługi
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
1. potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku angielskim w zakresie inżynierii ruchu lotniczego, potrafi integrować uzyskane informacje i dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie w zakresie zarządzania ruchem lotniczym 2. potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym inżynierów ruchu lotniczego oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U01, Tr1A_U02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U02
Efekt U_02
4. potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski w zakresie rl, 6. potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania prostego problemu inżynierii ruchu lotniczego oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U09, Tr1A_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U15