- Nazwa przedmiotu:
- Inżynieria ruchu lotniczego II
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Marek Malarski, prof. nzw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inzynierii Transportu Lotniczego
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIP626
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny wykładu 30
Godziny ćwiczeń 30
Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 53
Przygotowanie do egzaminu 30
Konsultacje 5
Udział w egzaminie 2
Razem 150 godz. ↔ 5 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Godziny wykładu 30
Godziny ćwiczeń 30
Konsultacje 5
Udział w egzaminie 2
Razem 67 godz. ↔ 2,5 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zna podstawy prawne funkcjonowania lotnictwa oraz problemy prawne zapewnienia bezpieczeństwa ruchu lotniczego
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Poznanie zasad organizacji i zarządzania ruchem lotniczym
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
ACC, ruch lotniczy trasowy, sektor kontroli ruchu lotniczego, przepustowości sektora (4), trasy lotnicze RNAV PRNAV RNP RNAV (2+2), obsługa pasażerów w porcie lotniczym, airport landside capacity; pomiary, badania modelowe (4), ruch lotniczy w rejonie portu lotniczego, airport airside capacity, pomiary, badania modelowe (4), naziemna obsługa lotniskowa, koordynacja ruchu lotniskowego (4), przepustowość nawigacyjna portu lotniczego (2), FUA, swobodne loty trasowe FRA w przestrzeni kontrolowanej (2), problemy planowania lotów (2), cykl eksploatacyjny, rotacja samolotów (model ogólny) (2),
Treść ćwiczeń:
Ruch lotniczy trasowy. Przepustowość (pojemność) sektora kontroli ruchu lotniczego. Metody wyznaczania przepustowości sektora. Obsługa pasażerów w porcie lotniczym. Airport landside capacity; badania modelowe obsługi pasażerów + pomiary. Ruch lotniczy w rejonie portu lotniczego. Airport airside capacity. Badania modelowe obsługi ruchu lotniskowego. Naziemna obsługa lotniskowa. Obsługa naziemna; koordynacja ruchu lotniskowego. ACC + systemy CD&R. Przepustowość nawigacyjna portu lotniczego. Trasy lotnicze RNAV PRNAV RNP RNAV. FUA, swobodne loty trasowe FRA w przestrzeni kontrolowanej. FUA → SES → SESAR. Lądowanie tradycyjne (‘schodkowe’), CDA. Planowanie lotów – algorytmy. Cykl eksploatacyjny, rotacja - model ogólny.SMS – bezpieczeństwo ruchu lotniczego
- Metody oceny:
- Ocena podsumowująca: egzamin pisemny.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Malarski M.: Inżynieria ruchu lotniczego. OW PW Warszawa 2006.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- 1. posiada wiedzę zakresie nauk podstawowych przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z inżynierii ruchu lotniczego 2. ma elementarną wiedzę w zakresie dyscyplin inżynierskich powiązanych z problemami rl 3. ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia charakteryzujące zarządzanie rl 4. ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi obszarami inżynierii rl 5. ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze rl
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W06, Tr1A_W07, Tr1A_W08, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W_02
- 6. zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z inżynierią ruchu lotniczego, 7. ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania ruchem lotniczym, w tym zarządzania jakością ruchu i prowadzenia działalności gospodarczej, 8. zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu organizacji komercyjnego ruchu lotniczego i jego obsługi
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W12, Tr1A_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- 1. potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku angielskim w zakresie inżynierii ruchu lotniczego, potrafi integrować uzyskane informacje i dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie w zakresie zarządzania ruchem lotniczym 2. potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym inżynierów ruchu lotniczego oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U01, Tr1A_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U02
- Efekt U_02
- 4. potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski w zakresie rl, 6. potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania prostego problemu inżynierii ruchu lotniczego oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U09, Tr1A_U21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U15