Nazwa przedmiotu:
Metody Badania Materiałów II
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Jerzy Latuch
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Materiałowa
Grupa przedmiotów:
obowiązkowe
Kod przedmiotu:
MBMII
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Ćwiczenia laboratoryjne - 28 godzin, przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych i opracowanie sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń – 45 godzin, kolokwium zaliczeniowe - 2 godziny, przygotowanie do kolokwium - 10 godzin, konsultacje - 5 godzin. Razem 90 godzin = 4punkty ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Ćwiczenia laboratoryjne - 28 godzin, kolokwium - 2 godziny, konsultacje - 5 godzin Razem 35 godzin = 1 punkt ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Ćwiczenia laboratoryjne - 28 godzin, przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych i opracowanie sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń – 45 godzin = 73 godziny – 3 punkty ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium420h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy nauki o materiałach-wykład i laboratorium
Limit liczby studentów:
12
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów z instrumentalnymi metodami badań mikrostruktury i podstawowych właściwości fizycznych metali i ich stopów. Umożliwienie bezpośredniego kontaktu z aparaturą stosowaną w badaniach materiałowych oraz nauka obsługi tej aparatury.
Treści kształcenia:
Komputerowa analiza obrazu. Analiza termiczna materiałów. Mikroskopia skaningowa. Rentgenowska analiza strukturalna – jakościowa. Dyfrakcja promieni rentgenowskich. Transmisyjna mikroskopia elektronowa. Pomiary właściwości magnetycznych.
Metody oceny:
Zaliczenie na podstawie kolokwium
Egzamin:
nie
Literatura:
D. Schultze: Termiczna analiza różnicowa, PWN, 1974. L.A. Dobrzański, Mikroskopia świetlna i elektronowa, WNT 1998. Podstawy ilościowej mikroanalizy rentgenowskiej, praca zbiorowa pod red. A. Szummera, WNT, Warszawa 1994. B.D. Cullity, Podstawy dyfrakcji promieni rentgenowskich, Warszawa PWN 1964. Praca zbiorowa pod red. S. Jaźwińskiego: Instrumentalne metody badań materiałów. Skrypt PW, 1988
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt MBMII_W1
Zna podstawowe instrumentalne badania struktury i właściwości metali i stopów metali
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: IM_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04
Efekt MBMII_W2
Zna zasady przygotowywania próbek do badań dyfrakcyjnych, kalorymetrycznych, elektronomikroskopowych i pomiarów własciwości magnetycznych
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: IM_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt MBMII_U1
Potrafi dobrać instrumentalne metody badawcze do charakteryzacji mikrostruktury i właściwości metali i stopów metali.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: IM_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09
Efekt MBMII_U2
Potrafi przygotować próbki materiałów do badań dyfrakcyjnych, kalorymetrycznych, elektronomikroskopowych i pomiarów właściwości magnetycznych. Na podstawie posiadanej wiedzy i analizy fachowej literatury umie opracować i prawidłowo zinterpretować otrzymane wyniki, wyciągnąć wnioski z przeprowadzonych badań. Przy opracowaniu projektów korzysta z technik informacyjno-komunikacyjnych. W trakcie pracy w laboratorium stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
Weryfikacja: Kolokwium, ocena sprawozdania z wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych.
Powiązane efekty kierunkowe: IM_U01, IM_U05, IM_U07, IM_U11, IM_U15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt MBM6_K01
Razem z innymi uczestnikami zespołu aktywnie współpracuje nad przeprowadzeniem doświadczenia oraz opracowaniem wyników. Posiada także zdolność samodzielnej pracy zarówno podczas wykonywania doświadczeń jak i opracowania wyników. W trakcie prac zespołu dzieli się sposób konstruktywny posiadaną wiedzą i umiejętnościami z innymi uczestnikami. Umie odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
Weryfikacja: Obserwacja studenta na zajęciach i dyskusja
Powiązane efekty kierunkowe: IM_K03, IM_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04