Nazwa przedmiotu:
Podstawy ergonomii
Koordynator przedmiotu:
Prof. dr hab. inż. Ewa Górska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Grupa przedmiotów:
wspólna
Kod przedmiotu:
POERG
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
godziny kontaktowe 30 h zapoznanie się ze wskazaną literaturą 10h czas poza przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 20h Razem 30 godz. = 3 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
godziny kontaktowe 30 h Razem 30 godz. = 3 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
zapoznanie się ze wskazaną literaturą 10h czas poza przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 20h Razem 30 godz. = 3 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy słuchaczy w zakresie ergonomii. Zapoznane z ergonomicznymi metodami oceny wysiłku fizycznego, obciążenia psychicznego, konstrukcji urządzeń sterowniczych i wskaźnikowych, kształtowaniem struktury przestrzennej stanowiska pracy, materialnym środowiskiem pracy, kierunkami rozwoju, zastosowaniem ergonomii w praktyce. Wynikiem zajęć będzie nabycie wiedzy i umiejętności badania i interpretacji wyników pomiaru wydolności psychofizycznej człowieka, badania dostosowania konstrukcji obiektów technicznych do cech antropometrycznych człowieka.
Treści kształcenia:
WYKŁAD 1. Wprowadzenie do ergonomii. 2. Stan normalizacji prawnej w dziedzinie ergonomii. 3. Wysiłek fizyczny człowieka w procesie pracy. 4. Obciążenie psychiczne człowieka w procesie pracy. 5. Ocena antropometryczna obiektów technicznych. 6. Projektowanie i rozmieszczenie urządzeń wskaźnikowych i sterowniczych. 7. Materialne środowisko pracy. 8. Zaliczenie. LABORATORIUM 1. Fizjologiczny aspekt wydatku energetycznego. 2. Fizjologiczny aspekt obciążenia statycznego. 3. Fizjologiczny aspekt monotypowości ruchów roboczych. 4. Reakcja człowieka na monotonię pracy. 5. Ocena reakcji człowieka na informacje i decyzje złożone. 6. Ocena ergonomiczna obiektów technicznych. 7. Wpływ presji psychicznej i fizycznej na wydajność pracy . 8. Zaliczenie.
Metody oceny:
tabela
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Górska E., Ergonomia. Projektowanie, diagnoza, eksperymenty, OWPW, Warszawa 2007. 2. Górska E., Lewandowski J., Zarządzanie i organizacja środowiska pracy, OWPW, Warszawa 2010. 3. Górska E., Projektowanie stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych, OWPW, Warszawa 2007. 4. Lewandowski J., Ergonomia - materiały do ćwiczeń i projektowania, wyd. MARCUS S.C., Łódź 1995.
Witryna www przedmiotu:
www.le.wz.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt [T1A_W02]
ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe: Wpisz opis
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11
Efekt [T1A_W03]
ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia charakteryzujące studiowaną dyscyplinę inżynierską
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe: Wpisz opis
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11
Efekt [T1A_W05]
ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze studiowanej dyscypliny inżynierskiej
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe: Wpisz opis
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt [T1A_U01]
potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w danej dyscyplinie inżynierskiej; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe: Wpisz opis
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16
Efekt [T1A_U05]
ma umiejętność samokształcenia się
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe: Wpisz opis
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16
Efekt [T1A_U09]
potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe: Wpisz opis
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt [T1A_K07]
ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżyniera; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe: Wpisz opis
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07, T2A_K07