- Nazwa przedmiotu:
- Informatyczne systemy zarządzania
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. dr hab. inż. Jerzy Kisielnicki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- wspólna
- Kod przedmiotu:
- INSYZ
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny kontaktowe 45 h, zapoznanie się ze wskazana literaturą 20 h, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 10 h Razem 75 godz. 2 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Godziny kontaktowe 45 h, 45 godz. 2 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Zapoznanie się ze wskazana literaturą 15 h, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 15 h Razem 30 godz. 1ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Słowa kluczowe (prerekwizyty):
system informatyczny zarządzania (SIZ), zintegrowany SIZ, MRP, ERP, metodologia, podejście, filozofia projektowania SIZ, narzędzia komputerowego wspomagania SIZ, CASE, reengineering, reinżynieria
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Opanowanie i zrozumienie podstawowych pojęć z zakresu zastosowań systemów informatycznych w zarządzaniu. Zapoznanie z różnymi podejściami do projektowania systemów informatycznych zarządzania (SIZ/ZSI/MRP/ERP). Nauczenie wybranych metod, technik (narzędzi) formułowania założeń informatyzacji firmy (z pozycji menedżera i informatyka).
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD
1. Metodologia (filozofia) transformacji przedsiębiorstwa.
2. Metodyka projektowania strategii biznesu i informatyzacji.
3. Faza analizy strategii biznesu. Wstępne założenia informatyzacji.
4. Modelowanie sfer działania przedsiębiorstwa.
5. Analiza i modelowanie danych - podejście relacyjne.
6. Analiza i modelowanie funkcji - podejście hierarchiczne (statyczne).
7. Analiza i modelowanie procesów - reengineering.
8. Metodyka zbierania danych dla formułowania założeń SIZ.
9. Zastosowanie internetu w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
10. Nowe trendy w rozwoju systemów informatycznych zarządzania.
11. Analiza rynku dostawców SIZ i zintegrowanych SIZ (MRP, ERP).
12. Specyfikacja istotnych warunków zamówienia (SIWZ) na SIZ.
13. Przykład - metodyka i narzędzie wspomagające analizę procesów.
14. Synteza - opracowanie założeń strategii biznesu i informatyzacji.
15. Strategiczny plan rozwoju informatyki (SPRI).
ĆWICZENIA
1. Metodyki i narzędzia wspomagające projektowanie SIZ.
2. Modelowanie organizacji i modelowanie kontekstowe.
3. Modelowanie funkcji.
4. Modelowanie danych.
5. Modelowanie procesów.
6. Metodyka i narzędzie wspomagające reengineering - ARIS (IDEF).
7. Zastosowanie metodyki gromadzenia materiału źródłowego.
8. Budowa specyfikacji istotnych warunków zamówienia SIZ.
9. Rola i miejsce zintegrowanych SIZ (MRP, ERP) w zarządzaniu.
10. Metodyka projektowania/wdrażania zintegrowanego SIZ (MRP, ERP).
11. Zastosowanie internetu w biznesie.
12. Telepraca w biznesie - narzędzia polityki zatrudnienia.
13. Telenauka (e-nauczanie, e-learing).
14. Nowoczesne technologie informatyczne w zarządzaniu.
15. Modelowanie planów biznesowych i informatyzacyjnych (SPRI).
ĆWICZENIA
1 Modelowanie procesu biznesowego
2 Opisanie modelu procesu biznesowego parametrami
3 Przygotowanie symulacji
4 Przeprowadzenie symulacji
5 Opracowanie wniosków i propozycji zmian w procesie na podstawie wyników symulacji
6 Przygotowanie założeń projektowych własnego modelu procesu biznesowego
7 Wykonanie własnego modelu procesu biznesowego
- Metody oceny:
- Na ocenę całościową składają sie następujące elementy
Kolokwium z przerobionego materiału 60% oceny .
Ćwiczenia 40%
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
-
1) Slatter S., Lovett D. Restrukturyzacja firmy. Zarządzanie przedsiębiorstwem w sytuacjach kryzysowych. Warszawa: WIG-Press, 2001 r., ss. 284.
2) Waćkowski K.: Analiza strategii biznesu. Podstawy metodyczne. Katowice: WSZMiJO, 1998 r., ss. 156.
3) Wrycza S.: Projektowanie systemów informatycznych. Seria Informatyka Ekonomiczna. Gdańsk: Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, 1997 r., ss. 205.
4) Yourdon E.: Współczesna analiza strukturalna. Warszawa: WN-T, 1996 r., ss. 588.
5) Barker R.: CASE*Method. Modelowanie związków encji. Warszawa: WN-T, 1996 r., ss. 238.
6) Barker R.: CASE*Method. Modelowanie funkcji i procesów. Warszawa: WN-T, 1996 r., ss. 435.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Wpisz opis
- Ma wiedzę z zakresu zarządzania projektami i organizacją na różnych szczeblach hierarchii w gospodarce ze szczególnym uwzględnieniem problematyki biznesowej. Kształtowanie praktycznych umiejętności w zakresie analiz i metod rozwiązywania problemów zarządzania w tym podejmowania decyzji w zakresie budowania relacji międzyludzkich w organizacji, kształtowania partnerskich w zakresie budowy systemów zarządzania. Dostarczenie nowoczesnej wiedzy praktycznej i teoretycznej z zakresu zarządzania stanowiącej podstawę do dalszego awansu i zdobywania wiedzy.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W87, K_W100
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W11, T1A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Wpisz opis
- Ma umiejętność zarządzania projektami i organizacją na różnych szczeblach hierarchii w gospodarce ze szczególnym uwzględnieniem problematyki biznesowej. Kształtowanie praktycznych umiejętności w zakresie analiz i metod rozwiązywania problemów zarządzania w tym podejmowania decyzji w zakresie budowania relacji międzyludzkich w organizacji, kształtowania partnerskich w zakresie budowy systemów zarządzania. Dostarczenie nowoczesnej wiedzy praktycznej i teoretycznej z zakresu zarządzania stanowiącej podstawę do dalszego awansu i zdobywania wiedzy.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U02, k_U19, k_U98, k_U108
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U07, T1A_U14, T1A_U14
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Wpisz opis
- Rozumie, że w zarządzaniu wiedza i umiejętności szybko stają się przestarzałe
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02