- Nazwa przedmiotu:
- Chemia analityczna
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Maria Balcerzak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- Technologie Chemiczne
- Kod przedmiotu:
- CHEMA
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny kontaktowe 15 h
Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 10 h
Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 10 h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy na temat stosowanych w chemii analitycznej metod badań chemicznego składu różnorodnych materiałów. Poznanie możliwości praktycznego stosowania różnych metod w kontroli analitycznej procesów technologicznych i badaniach jakości produkowanych materiałów.
- Treści kształcenia:
- 1. Wprowadzenie do przedmiotu „Chemia analityczna” 1 h
2. Podstawy teoretyczne reakcji analitycznych. Reakcje kwas-zasada, reakcje kompleksowania, reakcje utleniania-redukcji i reakcje strąceniowe. Miareczkowe i wagowe metody analityczne. 3 h
3. Metody obliczeń wyników w chemicznej analizie ilościowej 1 h
4. Instrumentalne metody analizy. Klasyfikacja i charakterystyka analityczna metod, metody wzorcowania i obliczania wyników 1 h
5. Spektroskopowe metody analizy: spektrofotometria UV-VIS, atomowa absorpcyjna spektrometria i optyczna spektrometria emisyjna. Zastosowania praktyczne 2 h
6. Spektrometria mas jako technika analityczna. Oznaczanie jakościowego i ilościowego składu materiałów 1 h
7. Metody elektroanalityczne: potencjometria, elektrograwimetria i konduktometria. Czujniki chemiczne 1 h
8. Chromatograficzne metody analiz złożonych materiałów 1 h
9. Metody przygotowania próbek: pobieranie i rozkład materiałów 1 h
10. Metody rozdzielania składników analizowanych próbek 1 h
11. Błędy w pomiarach analitycznych 1 h
- Metody oceny:
- zaliczenie
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. D. A. Skoog, D. M. West, F. J. Holler, S. R. Crouch, Podstawy chemii analitycznej, tom 1 i 2, PWN, Warszawa 2006.
2. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna, PWN, Warszawa 2004.
3. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, WNT, Warszawa 2005.
4. W. Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa 2004.
5. Chemia analityczna. Ćwiczenia laboratoryjne, praca zbiorowa pod redakcją I. Głuch i M. Balcerzak, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2007.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Wpisz opis
- Ma wiedzę o konieczności badań składu różnego rodzaju materiałów i praktycznych konsekwencjach wyników analiz dla różnych dziedzin życia. Ma świadomość konieczności znajomości stosowanych metod badań, ich możliwości i ograniczeń, w celu uzyskania wiarygodnych wyników analiz oznaczanych składników złożonych próbek (przemysłowych, środowiskowych i biologicznych).
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Wpisz opis
- Potrafi dokonać wyboru optymalnej metody analizy złożonego materiału w celu określenia jego chemicznego składu uwzględniając rodzaj i poziom zawartości oznaczanego składnika, rodzaj matrycy i dostępną aparaturę analityczną. Potrafi zaprojektować wykonanie analizy badanego materiału od momentu pobrania materiału do badań, poprzez przygotowanie próbki poddawanej analizie, do wykonania oznaczeń. Potrafi ocenić jakość wyników badań.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Wpisz opis
- Ma świadomość konieczności pogłębiania swojej wiedzy z zakresu przedmiotu.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: