Nazwa przedmiotu:
Chemia analityczna
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Maria Balcerzak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Grupa przedmiotów:
Technologie Chemiczne
Kod przedmiotu:
CHEMA
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Godziny kontaktowe 15 h Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 10 h Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 10 h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy na temat stosowanych w chemii analitycznej metod badań chemicznego składu różnorodnych materiałów. Poznanie możliwości praktycznego stosowania różnych metod w kontroli analitycznej procesów technologicznych i badaniach jakości produkowanych materiałów.
Treści kształcenia:
1. Wprowadzenie do przedmiotu „Chemia analityczna” 1 h 2. Podstawy teoretyczne reakcji analitycznych. Reakcje kwas-zasada, reakcje kompleksowania, reakcje utleniania-redukcji i reakcje strąceniowe. Miareczkowe i wagowe metody analityczne. 3 h 3. Metody obliczeń wyników w chemicznej analizie ilościowej 1 h 4. Instrumentalne metody analizy. Klasyfikacja i charakterystyka analityczna metod, metody wzorcowania i obliczania wyników 1 h 5. Spektroskopowe metody analizy: spektrofotometria UV-VIS, atomowa absorpcyjna spektrometria i optyczna spektrometria emisyjna. Zastosowania praktyczne 2 h 6. Spektrometria mas jako technika analityczna. Oznaczanie jakościowego i ilościowego składu materiałów 1 h 7. Metody elektroanalityczne: potencjometria, elektrograwimetria i konduktometria. Czujniki chemiczne 1 h 8. Chromatograficzne metody analiz złożonych materiałów 1 h 9. Metody przygotowania próbek: pobieranie i rozkład materiałów 1 h 10. Metody rozdzielania składników analizowanych próbek 1 h 11. Błędy w pomiarach analitycznych 1 h
Metody oceny:
zaliczenie
Egzamin:
nie
Literatura:
1. D. A. Skoog, D. M. West, F. J. Holler, S. R. Crouch, Podstawy chemii analitycznej, tom 1 i 2, PWN, Warszawa 2006. 2. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna, PWN, Warszawa 2004. 3. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, WNT, Warszawa 2005. 4. W. Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa 2004. 5. Chemia analityczna. Ćwiczenia laboratoryjne, praca zbiorowa pod redakcją I. Głuch i M. Balcerzak, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2007.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Wpisz opis
Ma wiedzę o konieczności badań składu różnego rodzaju materiałów i praktycznych konsekwencjach wyników analiz dla różnych dziedzin życia. Ma świadomość konieczności znajomości stosowanych metod badań, ich możliwości i ograniczeń, w celu uzyskania wiarygodnych wyników analiz oznaczanych składników złożonych próbek (przemysłowych, środowiskowych i biologicznych).
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Wpisz opis
Potrafi dokonać wyboru optymalnej metody analizy złożonego materiału w celu określenia jego chemicznego składu uwzględniając rodzaj i poziom zawartości oznaczanego składnika, rodzaj matrycy i dostępną aparaturę analityczną. Potrafi zaprojektować wykonanie analizy badanego materiału od momentu pobrania materiału do badań, poprzez przygotowanie próbki poddawanej analizie, do wykonania oznaczeń. Potrafi ocenić jakość wyników badań.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Wpisz opis
Ma świadomość konieczności pogłębiania swojej wiedzy z zakresu przedmiotu.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: