Nazwa przedmiotu:
Komputerowe wspomaganie prac inżynierskich
Koordynator przedmiotu:
Doc. dr inż. Elżbieta Grzejszczyk
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Grupa przedmiotów:
Technologie Elektryczne
Kod przedmiotu:
KOWPI
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład: - godziny kontaktowe: 15h Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem: - zapoznanie się ze wskazaną literaturą 10h - przygotowanie się do zaliczenia kolokwium 10h Projektowanie: - godziny kontaktowe 30h Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem: - zapoznanie się ze wskazaną literaturą 10h - przygotowanie do wykonania projektów 15h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
matematyka, fizyka w zakresie przedmiotów tzw. podstawowych dla kierunku.
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Cel ogólny to: przekazanie wiedzy z zakresu modelowania i projektowania wybranych zagadnień prac inżynierskich przy wykorzystaniu dedykowanych narzędzi informatycznych. Cele szczegółowe, to: - (1) przekazanie wiedzy i nabycie umiejętności projektowania schematów odwzorowujących procesy myślowe, schematów z obszaru algorytmizacji działań inżynierskich oraz schematów toku/przepływu pracy w realizacji procesów biznesowych - (2) przekazanie wiedzy i nabycie umiejętności modelowania i projektowania wzajemnych relacji pomiędzy grupami pracowników uczestniczących w procesach pracy w przedsiębiorstwie - (3) nabycie wiedzy i umiejętności w projektowaniu harmonogramów prac oraz uwarunkowań ich realizacji na przykładzie wykresów Gantta i osi czasowych - (4) przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie definiowania prostych relacji w bazach danych przy wykorzystaniu notacji ERD oraz stosowaniu ich w wybranych procesach biznesowych w przedsiębiorstwie/firmie - (5) przekazanie wybranych zagadnień teoretycznych z zakresu systemów ekspertowych oraz sieci neuronowych
Treści kształcenia:
WYKŁAD - (1) tworzenie schematów blokowych dla celów prezentacji wybranych procesów myślowych i ich notacja, (bloki decyzyjne, warunkowe, sumacyjne, mnożące działania itd.), modelowanie zależności z wykorzystaniem schematów blokowych, przykładowe rozwiązania, zasady pracy z szablonami bloków w wybranych narzędziach informatycznych, projektowanie oraz interpretacja wybranych algorytmów z obszaru działań inżynierskich: ( algorytmy wyboru największej wartości ze zbioru pomiarów, iteracja prosta i warunkowa w analizie zależności, wykonywanie obliczeń na przykładzie mnożenia wartości w zapisie schematu blokowego); rozumienie pojęcia "proces biznesowy" oraz zasad jego definiowania, zależności pomiędzy wybranymi procesami – analiza przykładu - (2) zasady modelowania wzajemnych relacji pomiędzy grupami pracowników, struktura organizacji w przedsiębiorstwie/firmie, relacje oraz ich graficzna dokumentacja, zasady projektowania, znaczenia kształtów używanych w notacji opisującej strukturę organizacyjną firmy/przedsiębiorstwa, zasady pracy z kopiami zsynchronizowanymi, prezentacja zasad tworzenia strony Web w odniesieniu do struktury organizacyjnej firmy, zasady kadrowania stron oraz pracy z różnymi przeglądarkami - (3) definicja procesu biznesowego i zasad jego realizacji na wybranym przykładzie, prezentacja procesów biznesowych na osi czasu oraz definicja pojęć związanych z modelowaniem przebiegu procesu biznesowego na wykresie Gantta, prezentacja zasad harmonogramowania projektów (na przykładzie realizowanego przedmiotu KWPI) - (4) rozumienie i definiowanie podstawowych pojęć z obszaru relacyjnych baz danych na wybranym przykładzie, omówienie zasad stosowania diagramów ERD w odniesieniu do przykładu, charakterystyka narzędzi informatycznych służących projektowaniu BD oraz generacji zapytań w środowisku programu Visio, omówienie zasad konfigurowania środowiska, doboru sterowników oraz prezentacja zapisu projektu do określonego formatu bazodanowego. - (5) Omówienie wybranych zagadnień z obszaru systemów ekspertowych (definicja systemu, budowa, typowe przykłady zastosowań, cechy rozwojowe) oraz sieci neuronowych (budowa biologiczna a algorytmizacja działania, podstawowe modele i najczęstsze zastosowania w biznesie) PROJEKT • wykorzystanie notacji schematów blokowych do przedstawienia: P1 - sekwencji operacji myślowych w trakcie rozwiązywania zadanych problemów inżynierskich ( algorytm wyszukiwania największej wartości pomiaru, algorytm iteracji prostej i warunkowej w realizacji pomiarów) 2h P2 - struktury organizacji (na podstawie opisu działań przedsiębiorstwa/firmy) 2h P3 - opracowanie schematu blokowego współzależności funkcjonalnych dla procesu studiowania 3h • harmonogramowanie projektów w pracach inżynierskich P4 - opracowanie osi czasu dla realizacji zadań w przedmiocie KWPI 1h P5 - projekt wykresu Gantta dla wybranych procesów biznesowych w przykładowej firmie 2h • projekt bazy danych w środowisku Visio P6 - projekt prostej bazy danych dla obsługi zajęć w czasie studiów (definiowanie encji, relacji, konfigurowanie sterowników, zapisywanie projektu w fizycznej bazie danych 3h • P7 - kolokwium zaliczeniowe 2 h
Metody oceny:
Przedmiot kończy się wykonaniem projektu końcowego na zadany przez prowadzącego temat.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Podstawowe narzędzia informatyczne, Grzejszczyk Elzbieta, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2009 2. Dokumentacja programu Microsoft Visio 2010 (http://office.microsoft.com/pl-pl/visio/) 3. Microsoft Office 2007, Timothy J. O'Leary; Linda I. O'Leary Wydawca: McGraw-Hill Higher Education 4. Algorytmy i struktury danych, Alfred V. Aho, John E. Hopcroft, Jeffrey D. Ullman 5. Materiały pomocnicze do zajęć opracowane przez Wykładowcę
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
Student zalicza przedmiot w wyniku wykonania 6 prac projektowych i napisania kolokwium końcowego. P1 – 2h - 15p P2 – 2h - 10p P3 – 3h - 15p P4 – 1h - 5p P5 – 2h - 10p P6 – 3h - 15p Kolok. - 30p 51 – 60p ocena 3,0 61 – 70p ocena 3,5 71 – 80p ocena 4,0 81 – 90p ocena 4,5 91 – 100p ocena 5,0 P – oznacza liczbę punktów

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Wpisz opis
ma usystematyzowaną wiedzę w zakresie umiejętności budowy i integracji różnych komponentów środowiska informatycznego w jedno większe rozwiązanie informatyczne spełniające określone oczekiwania funkcjonalne co umożliwia studentom wykonania pełnej implementacji zaprojektowanego systemu informatycznego dla hipotetycznej firmy/usługi.
Weryfikacja: weryfikacja wiedzy na etapie realizacji projektów cząstkowych oraz w ramach kolokwium końcowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_W87
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Wpisz opis
potrafi definiować zasady i narzędzia informatyczne wspomagające podejmowanie decyzji, metody sztucznej inteligencji do rozwiązywania zadań technicznych i wspomagania prac inżynierskich
Weryfikacja: Wykonanie projektów tematycznych oraz zaliczenie kolokwium cząstkowego
Powiązane efekty kierunkowe: k_U72
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Wpisz opis
potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów o charakterze społecznym, naukowo badawczym lub programistyczno wdrożeniowym, wchodzącym w skład studiów lub realizowanych poza studiami
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe: K_K07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K05