- Nazwa przedmiotu:
- Komputerowe wspomaganie prac inżynierskich
- Koordynator przedmiotu:
- Doc. dr inż. Elżbieta Grzejszczyk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- Technologie Elektryczne
- Kod przedmiotu:
- KOWPI
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład:
- godziny kontaktowe: 15h
Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem:
- zapoznanie się ze wskazaną literaturą 10h
- przygotowanie się do zaliczenia kolokwium 10h
Projektowanie:
- godziny kontaktowe 30h
Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem:
- zapoznanie się ze wskazaną literaturą 10h
- przygotowanie do wykonania projektów 15h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- matematyka, fizyka w zakresie przedmiotów tzw. podstawowych dla kierunku.
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Cel ogólny to: przekazanie wiedzy z zakresu modelowania i projektowania wybranych zagadnień prac inżynierskich przy wykorzystaniu dedykowanych narzędzi informatycznych.
Cele szczegółowe, to:
- (1) przekazanie wiedzy i nabycie umiejętności projektowania schematów odwzorowujących procesy myślowe, schematów z obszaru algorytmizacji działań inżynierskich oraz schematów toku/przepływu pracy w realizacji procesów biznesowych
- (2) przekazanie wiedzy i nabycie umiejętności modelowania i projektowania wzajemnych relacji pomiędzy grupami pracowników uczestniczących w procesach pracy w przedsiębiorstwie
- (3) nabycie wiedzy i umiejętności w projektowaniu harmonogramów prac oraz uwarunkowań ich realizacji na przykładzie wykresów Gantta i osi czasowych
- (4) przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie definiowania prostych relacji w bazach danych przy wykorzystaniu notacji ERD oraz stosowaniu ich w wybranych procesach biznesowych w przedsiębiorstwie/firmie
- (5) przekazanie wybranych zagadnień teoretycznych z zakresu systemów ekspertowych oraz sieci neuronowych
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD
- (1) tworzenie schematów blokowych dla celów prezentacji wybranych procesów myślowych i ich notacja, (bloki decyzyjne, warunkowe, sumacyjne, mnożące działania itd.), modelowanie zależności z wykorzystaniem schematów blokowych, przykładowe rozwiązania, zasady pracy z szablonami bloków w wybranych narzędziach informatycznych, projektowanie oraz interpretacja wybranych algorytmów z obszaru działań inżynierskich: ( algorytmy wyboru największej wartości ze zbioru pomiarów, iteracja prosta i warunkowa w analizie zależności, wykonywanie obliczeń na przykładzie mnożenia wartości w zapisie schematu blokowego); rozumienie pojęcia "proces biznesowy" oraz zasad jego definiowania, zależności pomiędzy wybranymi procesami – analiza przykładu
- (2) zasady modelowania wzajemnych relacji pomiędzy grupami pracowników, struktura organizacji w przedsiębiorstwie/firmie, relacje oraz ich graficzna dokumentacja, zasady projektowania, znaczenia kształtów używanych w notacji opisującej strukturę organizacyjną firmy/przedsiębiorstwa, zasady pracy z kopiami zsynchronizowanymi, prezentacja zasad tworzenia strony Web w odniesieniu do struktury organizacyjnej firmy, zasady kadrowania stron oraz pracy z różnymi przeglądarkami
- (3) definicja procesu biznesowego i zasad jego realizacji na wybranym przykładzie, prezentacja procesów biznesowych na osi czasu oraz definicja pojęć związanych z modelowaniem przebiegu procesu biznesowego na wykresie Gantta, prezentacja zasad harmonogramowania projektów (na przykładzie realizowanego przedmiotu KWPI)
- (4) rozumienie i definiowanie podstawowych pojęć z obszaru relacyjnych baz danych na wybranym przykładzie, omówienie zasad stosowania diagramów ERD w odniesieniu do przykładu, charakterystyka narzędzi informatycznych służących projektowaniu BD oraz generacji zapytań w środowisku programu Visio, omówienie zasad konfigurowania środowiska, doboru sterowników oraz prezentacja zapisu projektu do określonego formatu bazodanowego.
- (5) Omówienie wybranych zagadnień z obszaru systemów ekspertowych (definicja systemu, budowa, typowe przykłady zastosowań, cechy rozwojowe) oraz sieci neuronowych (budowa biologiczna a algorytmizacja działania, podstawowe modele i najczęstsze zastosowania w biznesie)
PROJEKT
• wykorzystanie notacji schematów blokowych do przedstawienia:
P1 - sekwencji operacji myślowych w trakcie rozwiązywania zadanych problemów inżynierskich ( algorytm
wyszukiwania największej wartości pomiaru, algorytm iteracji prostej i warunkowej w realizacji
pomiarów) 2h
P2 - struktury organizacji (na podstawie opisu działań przedsiębiorstwa/firmy) 2h
P3 - opracowanie schematu blokowego współzależności funkcjonalnych dla procesu studiowania 3h
• harmonogramowanie projektów w pracach inżynierskich
P4 - opracowanie osi czasu dla realizacji zadań w przedmiocie KWPI 1h
P5 - projekt wykresu Gantta dla wybranych procesów biznesowych w przykładowej firmie 2h
• projekt bazy danych w środowisku Visio
P6 - projekt prostej bazy danych dla obsługi zajęć w czasie studiów (definiowanie encji, relacji,
konfigurowanie sterowników, zapisywanie projektu w fizycznej bazie danych 3h
• P7 - kolokwium zaliczeniowe 2 h
- Metody oceny:
- Przedmiot kończy się wykonaniem projektu końcowego na zadany przez prowadzącego temat.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Podstawowe narzędzia informatyczne, Grzejszczyk Elzbieta, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2009
2. Dokumentacja programu Microsoft Visio 2010 (http://office.microsoft.com/pl-pl/visio/)
3. Microsoft Office 2007, Timothy J. O'Leary; Linda I. O'Leary Wydawca: McGraw-Hill Higher Education
4. Algorytmy i struktury danych, Alfred V. Aho, John E. Hopcroft, Jeffrey D. Ullman
5. Materiały pomocnicze do zajęć opracowane przez Wykładowcę
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- Student zalicza przedmiot w wyniku wykonania 6 prac projektowych i napisania kolokwium końcowego.
P1 – 2h - 15p
P2 – 2h - 10p
P3 – 3h - 15p
P4 – 1h - 5p
P5 – 2h - 10p
P6 – 3h - 15p
Kolok. - 30p 51 – 60p ocena 3,0
61 – 70p ocena 3,5
71 – 80p ocena 4,0
81 – 90p ocena 4,5
91 – 100p ocena 5,0
P – oznacza liczbę punktów
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Wpisz opis
- ma usystematyzowaną wiedzę w zakresie umiejętności budowy i integracji różnych komponentów środowiska informatycznego w jedno większe rozwiązanie informatyczne spełniające określone oczekiwania funkcjonalne co umożliwia studentom wykonania pełnej implementacji zaprojektowanego systemu informatycznego dla hipotetycznej firmy/usługi.
Weryfikacja: weryfikacja wiedzy na etapie realizacji projektów cząstkowych oraz w ramach kolokwium końcowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W87
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Wpisz opis
- potrafi definiować zasady i narzędzia informatyczne wspomagające podejmowanie decyzji, metody sztucznej inteligencji do rozwiązywania zadań technicznych i wspomagania prac inżynierskich
Weryfikacja: Wykonanie projektów tematycznych oraz zaliczenie kolokwium cząstkowego
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U72
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U15
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Wpisz opis
- potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów o charakterze społecznym, naukowo badawczym lub programistyczno wdrożeniowym, wchodzącym w skład studiów lub realizowanych poza studiami
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K05