Nazwa przedmiotu:
Inżynieria elektryczna transportu
Koordynator przedmiotu:
Dr hab. inż. Adam Szeląg
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Grupa przedmiotów:
Technologie Elektryczne
Kod przedmiotu:
INŻET
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
godziny kontaktowe 30 h (15 W+15L) przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 6 h zapoznanie się ze wskazaną literaturą 6 h czas poza laboratorium 6 h przygotowanie opracowań z ćwiczeń 9 h przygotowanie do zaliczenia przedmiotu wykładu 9 h laboratorium 3 h Razem 69 godz. = 2 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Elektrotechnika. Podstawy elektroniki i energoelektroniki, Maszyny i napęd elektryczny.
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów ze środkami i systemami transportu zelektryfikowanego oraz ich znaczeniu w gospodarce
Treści kształcenia:
Wykład Systemy trakcji elektrycznej. Ekologia transportu, koszty zewnętrzne. Polityka transportowa UE. Infrastruktura transportu. Trakcja sieciowa i autonomiczna. Trakcja elektryczna w transporcie kolejowym, miejskim i podmiejskim. Niekonwencjonalne systemy transportu elektrycznego. Dynamika ruchu pojazdów. Równania ruchu. Opory trakcji. Fazy ruchu pojazdów. Energetyka ruchu pojazdów. Moc układu napędowego pojazdu. Charakterystyka trakcyjna. Przekształcanie energii w pojazdach trakcyjnych. Regulacja prędkości pojazdów. Układy zasilania trakcji elektrycznej. Współpraca pojazdów z układami zasilania. Zasilanie elektroenergetyczne podstacji trakcyjnych. Ćwiczenia laboratoryjne 1. Badanie prostownika trakcyjnego o regulowanej charakterystyce. 2. Badanie modelu fizycznego obwodu zasilania pojazdu trakcyjnego z silnikiem szeregowym 3. Badanie prądów błądzących w strefie oddziaływania zelektryfikowanej linii kolejowej. 4. Symulator ruchu pojazdu trakcyjnego 5. Badanie oddziaływania prostownikowej podstacji trakcyjnej na elektroenergetyczną sieć zasilającą. 6. Zwarcia w sieciach trakcyjnych prądu stałego
Metody oceny:
•Zaliczenie wykładu (60% wagi oceny) •Test sprawdzający przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych oraz test po wykonaniu ćwiczeń. Wykonanie sprawozdania z ćwiczenia.(40% wagi oceny)
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa A. Szeląg – Trakcja elektryczna (wykład w wersji elektronicznej), 180str. Materiały do ćwiczeń laboratoryjnych (wersja pdf, ok. 20 stron do każdego z ćwoczeń) Literatura uzupełniająca A. Szeląg, L. Mierzejewski - „Ground transportation systems” – rozdział monograficzny w 22-tomowej Wiley Encyclopaedia Encyclopedia of Electrical and Electronic Engineering (Nowy Jork, Supplement I, 2000) (w j. ang.)
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil praktyczny - umiejętności

Efekt K_U77
Potrafi przeprowadzić proste pomiary sprawdzające cechy urządzeń elektrotrakcyjnych w laboratorium oraz rozwiązać proste zadanie projektowe z zakresu inżynierii transportu elektrycznego
Weryfikacja: Laboratorium: test przed i po wykonaniu ćwiczenia, sprawozdanie z wykonanych ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt K_W14, KW_16 K_W02 K_W10 K_W69
Zna podstawowe cechy systemów transportu elektrycznego, ich właściwości (zalety i wady) w porównaniu z innymi środkami transportu. Umie przedstawić główne korytarze transportowe w Europie oraz zasady polityki transportowej UE. Ma podstawową wiedzę na temat środków transportu elektrycznego (cykl ruchu pojazdu, zapotrzebowanie na energię, wyposażenie pojazdów oraz infrastruktury elektrotrakcyjnej). Potrafi dobrać system i środek transportu do zadania przewozowego (masa, prędkość, trasa). Zna pod
Weryfikacja: Sposób sprawdzenia efektu: Kolokwium zaliczeniowe. Testy dopuszczające do zajęć laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02, K_W14, K_W16, K_W69
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W05
Efekt K_W14, KW69
Ma podstawową wiedzę na temat wymagań projektowych układów zasilania elektrotrakcyjnego i charakterystyki trakcyjnej pojazdu oraz przyłączenia podstacji trakcyjnych do sieci zasilającej.
Weryfikacja: Sposób sprawdzenia efektu: Kolokwium zaliczeniowe. Testy dopuszczające do zajęć laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W14, K_W69
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt K_U07, K_U03
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę korzystając z różnych źródeł. Potrafi współpracować w małym zespole nad opracowaniem prostego zagadnienia
Weryfikacja: Sprawdzenie: Wykonanie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: k_U03, k_U07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U11, T1A_U05

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_K01 K_K02 K_K03
Ma świadomość zakresu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego
Weryfikacja: Kolokwium sprawdzające również świadomość obszaru wiedzy w zakresie tematyki przedmiotów poprzedzających (maszyny i napęd elektryczny, podstawy elektroniki i energoelektroniki) zajęcia z inżynierii elektrycznej transportu
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K02, T1A_K02