- Nazwa przedmiotu:
- Inżynieria elektryczna transportu
- Koordynator przedmiotu:
- Dr hab. inż. Adam Szeląg
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- Technologie Elektryczne
- Kod przedmiotu:
- INŻET
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- godziny
kontaktowe 30 h (15 W+15L)
przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 6 h
zapoznanie się ze wskazaną literaturą 6 h
czas poza laboratorium 6 h
przygotowanie opracowań z ćwiczeń 9 h
przygotowanie do zaliczenia przedmiotu wykładu 9 h
laboratorium 3 h
Razem 69 godz. = 2 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Elektrotechnika. Podstawy elektroniki i energoelektroniki, Maszyny i napęd elektryczny.
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów ze środkami i systemami transportu zelektryfikowanego oraz ich znaczeniu w gospodarce
- Treści kształcenia:
- Wykład
Systemy trakcji elektrycznej. Ekologia transportu, koszty zewnętrzne. Polityka transportowa UE. Infrastruktura transportu. Trakcja sieciowa i autonomiczna. Trakcja elektryczna w transporcie kolejowym, miejskim i podmiejskim. Niekonwencjonalne systemy transportu elektrycznego. Dynamika ruchu pojazdów. Równania ruchu. Opory trakcji. Fazy ruchu pojazdów. Energetyka ruchu pojazdów. Moc układu napędowego pojazdu. Charakterystyka trakcyjna. Przekształcanie energii w pojazdach trakcyjnych. Regulacja prędkości pojazdów. Układy zasilania trakcji elektrycznej. Współpraca pojazdów z układami zasilania. Zasilanie elektroenergetyczne podstacji trakcyjnych.
Ćwiczenia laboratoryjne
1. Badanie prostownika trakcyjnego o regulowanej charakterystyce.
2. Badanie modelu fizycznego obwodu zasilania pojazdu trakcyjnego z silnikiem
szeregowym
3. Badanie prądów błądzących w strefie oddziaływania zelektryfikowanej linii
kolejowej.
4. Symulator ruchu pojazdu trakcyjnego
5. Badanie oddziaływania prostownikowej podstacji trakcyjnej na elektroenergetyczną
sieć zasilającą.
6. Zwarcia w sieciach trakcyjnych prądu stałego
- Metody oceny:
-
•Zaliczenie wykładu (60% wagi oceny)
•Test sprawdzający przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych oraz test po wykonaniu ćwiczeń. Wykonanie sprawozdania z ćwiczenia.(40% wagi oceny)
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa
A. Szeląg – Trakcja elektryczna (wykład w wersji elektronicznej), 180str.
Materiały do ćwiczeń laboratoryjnych (wersja pdf, ok. 20 stron do każdego z ćwoczeń)
Literatura uzupełniająca
A. Szeląg, L. Mierzejewski - „Ground transportation systems” – rozdział monograficzny w 22-tomowej Wiley Encyclopaedia Encyclopedia of Electrical and Electronic Engineering (Nowy Jork, Supplement I, 2000) (w j. ang.)
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - umiejętności
- Efekt K_U77
- Potrafi przeprowadzić proste pomiary sprawdzające cechy urządzeń elektrotrakcyjnych w laboratorium oraz rozwiązać proste zadanie projektowe z zakresu inżynierii transportu elektrycznego
Weryfikacja: Laboratorium: test przed i po wykonaniu ćwiczenia, sprawozdanie z wykonanych ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt K_W14, KW_16 K_W02 K_W10 K_W69
- Zna podstawowe cechy systemów transportu elektrycznego, ich właściwości (zalety i wady) w porównaniu z innymi środkami transportu. Umie przedstawić główne korytarze transportowe w Europie oraz zasady polityki transportowej UE. Ma podstawową wiedzę na temat środków transportu elektrycznego (cykl ruchu pojazdu, zapotrzebowanie na energię, wyposażenie pojazdów oraz infrastruktury elektrotrakcyjnej). Potrafi dobrać system i środek transportu do zadania przewozowego (masa, prędkość, trasa). Zna pod
Weryfikacja: Sposób sprawdzenia efektu: Kolokwium zaliczeniowe. Testy dopuszczające do zajęć laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02, K_W14, K_W16, K_W69
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W05
- Efekt K_W14, KW69
- Ma podstawową wiedzę na temat wymagań projektowych układów zasilania elektrotrakcyjnego i charakterystyki trakcyjnej pojazdu oraz przyłączenia podstacji trakcyjnych do sieci zasilającej.
Weryfikacja: Sposób sprawdzenia efektu: Kolokwium zaliczeniowe. Testy dopuszczające do zajęć laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W14, K_W69
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt K_U07, K_U03
- Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę korzystając z różnych źródeł. Potrafi współpracować w małym zespole nad opracowaniem prostego zagadnienia
Weryfikacja: Sprawdzenie: Wykonanie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U03, k_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U11, T1A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_K01 K_K02 K_K03
- Ma świadomość zakresu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego
Weryfikacja: Kolokwium sprawdzające również świadomość obszaru wiedzy w zakresie tematyki przedmiotów poprzedzających (maszyny i napęd elektryczny, podstawy elektroniki i energoelektroniki) zajęcia z inżynierii elektrycznej transportu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K02, T1A_K02