- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie produktywnością
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Anna Kosieradzka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- Inżynieria i bezpieczeństwo systemów produkcyjnych
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny kontaktowe: wykład 10 godz., ćwiczenia 10 godz.
Samodzielna praca studenta: studia literaturowe 10 godz, przygotowanie się do zaliczenia 10 godz, wykonanie ćwiczeń i studiów przypadku 20 godz.
Razem 60 godz. = 2 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Godziny kontaktowe: wykład 10 godz., ćwiczenia 10 godz., konsultacje 5 godz. - razem 25 godz. = 2 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Ćwiczenia 10 godz., studia literaturowe 5 godz,, wykonanie ćwiczeń i studiów przypadku 20 godz.
Razem 35 godz. = 2 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Prerekwizyty: produktywność, techniczna koncepcja produktywności, społeczna koncepcja produktywności, czynniki wzrostu produktywności, mierniki produktywności, benchmarking, kaizen - ciągłe doskonalenie, działalność małych grup, metody poprawy produktywności, programy poprawy produktywności
- Limit liczby studentów:
- 30 osób w grupie ćwiczeniowej
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką produktywności systemów produkcyjnych oraz nabycie umiejętności praktycznego stosowania metod analizy problemów i poszukiwania rozwiązań, ukierunkowanych na poprawę produktywności.
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD:
1. Pojęcie produktywności. Znaczenie produktywności. Czynniki wpływające na produktywność.
2. Mierniki produktywności. Benchmarking.
3. Kaizen- podstawowa koncepcja poprawy produktywności. Organizacja poprawy produktywności w przedsiębiorstwie.
4. Programy poprawy produktywności
5. Metody i techniki wykorzystywane dla poprawy produktywności. Zaliczenie.
ĆWICZENIA
1. Mierniki produktywności. Ocena produktywności.
2. Organizacja systemu ciągłego doskonalenia w przedsiębiorstwie.
3. Rodzaje strat. Metody identyfikacji i eliminacji strat.
4. Metody analizy problemów.
5. Metody poszukiwania rozwiązań.
- Metody oceny:
- Wykład - zaliczenie pisemne, ćwiczenia - ocena pracy na zajęciach i samodzielnej pracy studenta (zadania, studia przypadków).
Ocena łączna stanowi 50% oceny z wykładu i 50% oceny z ćwiczeń.-
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Kosieradzka A., Lis S., Programowanie poprawy produktywności, Wyd. IOPM „ORGMASZ”, Warszawa 1998.
2. Imai M. - Kaizen, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa 2007.
3. Imai M. - Gemba Kaizen, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa 2006.
4. Womack J., Jones D. - Lean Thinking. ProdPress.com, Wrocław 2008.
5. Goldratt E., Cox J., Cel. Doskonałość w produkcji, Wydawnictwo MINT Books, Warszawa 2007.
6. The Productivity Press Development Team - Identyfikacja marnotrawstwa na hali produkcyjnej. ProdPress.com, Wrocław 2008.
7. The Productivity Press Development Team - 5S dla operatorów. ProdPress, Wrocław 2008.
8. Productivity Press Development Team, Kaizen na hali produkcyjnej, Wydawnictwo ProdPublishing, Wrocław 2010.
9. Lis S. (red.), Vademecum produktywności, Placet 1999.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- Przedmiot podkreśla znaczenie działań na rzecz poprawy produktywności dla rozwoju społaczno-gospodarczego kraju. Pokazuje koncepcje, metody i techniki wykorzystywane w programowaniu poprawy produktywności przedsiębiorstw produkcyjnych i usługowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Wpisz opis
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania produktywnością przedsiębiorstw i jej znaczenia dla prowadzenia działalności gospodarczej.
Weryfikacja: zaliczenie pisemne wykładu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Wpisz opis
- Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić produktywność obiektów, systemów, procesów, usług. Potrafi posługiwać się metodami analizy problemów i poszukiwania rozwiązań, ukierunkowanych na poprawę produktywności.
Weryfikacja: wykonanie ćwiczeń i studiów przypadku
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Wpisz opis
- Ma świadomość ważności działań w kierunku poprawy produktywności, skutków tych działań i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Weryfikacja: zaliczenie pisemne wykładu i zaliczenie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: