Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie informacją i wiedzą
Koordynator przedmiotu:
Prof. dr hab. inż. Zbigniew Banaszak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Grupa przedmiotów:
Zarządzanie wiedzą i własnością intelektualną w przedsiębiorstwie
Kod przedmiotu:
ZIW
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Zapoznanie się ze wskazana literaturą 20 h, opracowanie projektu zaliczeniowego 30 h, przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego 10 h Razem 60 godz. 2 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Godziny kontaktowe 15 h, bieżące konsultacja przygotowywanych projektów 15 h Razem 30 godz. 1 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Opracowanie projektu zaliczeniowego 30 h, przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego 10 h Razem 40 godz. 1 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład300h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Prerekwizyty: Elementy matematyki dyskretnej i badań operacyjnych, elementy statystyki, modele i metody sztucznej inteligencji, hurtownie danych, systemy wspomagania decyzji, inżynieria wiedzy, systemy i procesy produkcyjne, zarządzanie produkcją.
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności formułowania problemów gospodarowania zasobami niematerialnymi i wykorzystania metod zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie, w szczególności, w zakresie zasobów wiedzy przedsiębiorstwa, wybranych metod i technologii zarządzania wiedzą (logika rozmyta, systemy ekspertowe i drążenie danych) oraz wdrażania poznanych umiejętności poprzez naśladowanie przykładów wzorcowych. W ramach zajęć studenci nabywają praktycznych umiejętności projektowania i efektywnego wykorzystania informatycznych systemów analityki biznesowej, wspomagania decyzji wspierających procesy analiz finansowych, marketingowych i rynkowych zorientowanych na zwiększanie wartości przedsiębiorstwa i podniesienie jego konkurencyjności.
Treści kształcenia:
WYKŁAD 1. Dane, informacje, wiedza jako zasoby przedsiębiorstwa - definicje i klasyfikacje. Klasyfikacja wiedzy. 2. Ekonomika wartości niematerialnych (kapitał intelektualny i przedsiębiorczość intelektualna). Metody szacowania wartości wiedzy i jej produktywności. 3. Poziomy zarządzania wiedzą. Kluczowe procesy zarządzania wiedzą (lokalizowanie, pozyskiwanie, rozwijanie, dzielenie się wiedzą i jej rozpowszechnianie, wykorzystywanie wiedzy i zachowywanie wiedzy). 4. Rola informacji naukowo-technicznej w działalności inżyniera i menedżera. Metody, techniki i narzędzia zarządzania wiedzą (pozyskiwanie wiedzy o otoczeniu, zarządzanie wiedzą o klientach). 5. Projektowanie systemów ekspertowych - procesy przetwarzania wiedzy, struktura i zasada działania, klasyfikacje, ocena celowości budowy systemu ekspertowego dla wybranego problemu – koszty a zyski, studium przypadku). 6. Ekstrakcja i pozyskiwanie wiedzy, metody reprezentacji wiedzy: deklaratywne metody reprezentacji wiedzy, proceduralne metody reprezentacji wiedzy. Weryfikacja baz wiedzy. 7. Zastosowanie logiki rozmytej w budowie systemów zarządzania wiedzą: Elementy logiki rozmytej w reprezentacji wiedzy. Wnioskowanie rozmyte. 8. Budowa systemów rozmytych (baza reguł, blok rozmywania, blok wnioskowania, blok wyostrzania). Przykłady zastosowań systemów rozmytych w projektowaniu procesów produkcyjnych 9. Drążenie danych. Zarządzanie wiedzą firmy ukrytą w danych. 10. Czyszczenie i przekształcenia danych. Wybrane metody analizy wielowymiarowej. Graficzne metody prezentacji danych wielowymiarowych. 11. Drzewa klasyfikacyjne i regresyjne. Podstawowe poziomy pomiaru wiedzy w przedsiębiorstwie. Klasyfikacja wskaźników w systemach pomiaru wiedzy (wskaźniki zasobów wiedzy przedsiębiorstwa, wskaźniki nakładów i procesów, wskaźniki transferu rozwiązań, wskaźniki wyników działalności). 12. Wdrażanie systemów zarządzania wiedzą (przygotowanie profilu wiedzy przedsiębiorstwa, znaczenie kultury organizacyjnej, przykładowe opracowanie obszarów kompetencji).
Metody oceny:
Patrz tabela 1
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Gladstone B., Zarządzanie wiedzą, Petit, Warszawa 2004. 2. Jarke M., Lenzerini M., Vassiliou Y., Vassiliadis P. - Hurtownie danych. Podstawa organizacji i funkcjonowania. WSiP, Warszawa 2003. 3. Koźmiński A.K., Zarządzanie w warunkach niepewności. podręcznik dla zaawansowanych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. 4. Nonaka I., Takeuchi H., Kreowanie wiedzy w organizacji, Poltext, Warszawa 2000. 5. Probst G., Raub S., Romhardt K., Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002. 6. Surma J. – Business Intelligence. Systemy wspomagania decyzji biznesowych. PWN, Warszawa 2009
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Wpisz opis
Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu formułowania problemów i wykorzystania metod zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie, zasobów wiedzy przedsiębiorstwa oraz wybranych metod i technologii zarządzania wiedzą.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe organizowane na ostatnich zajęciach wykładowych, projekt zaliczeniowy wykonywany etapowo, w zespołach projektowych, przez cały okres realizacji wykładu.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W40
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W10, T2A_W07
Efekt
Ma usystematyzowaną wiedzę z zakresu współczesnych metod zarządzania wiedzą i własnością intelektualną, analiza ich skuteczności i użyteczności
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe organizowane na ostatnich zajęciach wykładowych, projekt zaliczeniowy wykonywany etapowo, w zespołach projektowych, przez cały okres realizacji wykładu.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W42
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W10

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Wpisz opis
Potrafi posługiwać się współczesnymi metodami zarządzania wiedzą i własnością intelektualną, analizą ich skuteczności i użyteczności.
Weryfikacja: K_U51Projekt zaliczeniowy wykonywany etapowo, w zespołach projektowych, przez cały okres realizacji wykładu.
Powiązane efekty kierunkowe: k_U51
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Wpisz opis
Rozumie, że w zarządzaniu wiedza i umiejętności szybko stają się przestarzałe
Weryfikacja: Projekt zaliczeniowy wykonywany etapowo, w zespołach projektowych, przez cały okres realizacji wykładu
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K01
Efekt
Potrafi przekazać informację o osiągnięciach zarządzania i różnych aspektach zawodu w sposób powszechnie zrozumiały
Weryfikacja: Projekt zaliczeniowy wykonywany etapowo, w zespołach projektowych, przez cały okres realizacji wykładu.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K08
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K05