- Nazwa przedmiotu:
- Teoria Maszyn Cieplnych
- Koordynator przedmiotu:
- doc. dr inż. Paweł Skowroński
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Energetyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- NK405
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- wykłady 30h
ćwiczenia 15h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 3
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Termodynamika (NW116)
- Limit liczby studentów:
- 120
- Cel przedmiotu:
- Zrozumienie podstaw termodynamicznych maszyn cieplnych. Zapoznanie się podstawowymi obiegami cieplnymi. Nauka bilansowania maszyn i prostych układów.
- Treści kształcenia:
- Teoria procesów przetwarzania energii w maszynach cieplnych, kryteria jakości przetwarzania. Przemiany teoretyczne i rzeczywiste. Analiza i synteza obiegów na podstawie realizowanych w nich procesów. Sprawności procesów. Sprawności obiegów – zależność od parametrów i struktury układu. Bilansowanie energetyczne i egzergetyczne maszyn i układów. Bilans cieplny wymiennika, komory spalania, kotła. Podstawy teorii sprężarek (tłokowych i wirowych). Turbina gazowa i parowa – procesy teoretyczne i rzeczywiste; opis procesu – sprawności, straty, charakterystyki, współczynniki, … Podstawowe obiegi silników cieplnych – silnik tłokowy, silnik odrzutowy, stacjonarna siłownia gazowa, obieg parowy, obieg gazowo-parowy. Układy kogeneracyjne parowe, gazowe, gazowo-parowe. Obiegi lewobieżne (obieg Lindego, obieg absorpcyjny, inne) - układy chłodnicze i pompy ciepła.
- Metody oceny:
- 3 sprawdziany pisemne składające się z części teoretycznej i zadaniowej, egzamin pisemny i końcowy egzamin ustny
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Zalecana literatura: 1. Bogumił Staniszewski, Termodynamika, Warszawa, PWN, 1986
2. Szargut J. Termodynamika techniczna, wyd. 6, WPŚl, 2011
3. J.Szargut, A.Guzik, H. Górniak, Programowany zbiór zadań z termodynamiki technicznej, Warszawa, PWN, 1979
4. Wiśniewski Stefan , Termodynamika techniczna, PWN, wyd. 5, 2005
Dodatkowe literatura: - Materiały na stronie http://www.itc.pw.edu.pl/Studia/Materialy-dla-Studentow (wyłącznie dla odrabiających przedmiot po zalogowaniu)
- Witryna www przedmiotu:
- www.itc.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt EW1
- student zna podstawy termodynamiczne maszyn cieplnych
Weryfikacja: zadania na zajęciach, test końcowy
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_W05, E1_W12, E1_W13, E1_W16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W07
- Efekt EW2
- student zna podstawy obiegów cieplnych
Weryfikacja: zadania na zajęciach, test końcowy
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W07
- Efekt EW3
- student zna podstawowe układy energetyczne
Weryfikacja: zadania na zajęciach, test
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_W13, E1_W16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W07
- Efekt EW4
- student zna zagadnienia bilansowania układów
Weryfikacja: zadania na zajęciach, test
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_W10, E1_W12, E1_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt EU1
- student umie bilansować mszyny i układy cieplne
Weryfikacja: zadania na zajęciach, test
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_U08, E1_U12, E1_U14, E1_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13
- Efekt EU2
- student umie analizowac przemiany termodynamiczne
Weryfikacja: zadania na zajęciach, test
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_U11, E1_U14, E1_U22, E1_U23
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U10, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U09, T1A_U14
- Efekt EU3
- student umie przedstawic uproszczony schemat obiegu cieplnego i zna działanie poszczególnych elementów
Weryfikacja: zadania na zajęciach, test
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_U18, E1_U22, E1_U29
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U13, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt EK1
- student umie przedstawić podstawowe zaganienia układów energetycznych dla osób bez wykształcenia związanego z energetyką
Weryfikacja: zadania
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_K02, E1_K07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K07
- Efekt EK2
- student umie pracowac w grupie
Weryfikacja: zadania na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_K03, E1_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04