- Nazwa przedmiotu:
- Teoria Chłodnictwa II
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Adam Ruciński
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Energetyka
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- NS572
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zalecana literatura: 1. Bohdal T. Charun H. Czapp M.: Urządzenia chłodnicze sprężarkowe parowe. Podstawy teoretyczne i obliczenia. WNT. 2. Bohdal T. Charun H. Czapp M. Dutkowski K.: Wrzenie perspektywicznych czynników w parownikach chłodniczych. Politechnika Koszalińska. 3. Gutkowski K. M.: Chłodnictwo i klimatyzacja. WNT 4. Rubik M.: Chłodnictwo. PWN. 5. Grzebielec A.,Pluta Z., Ruciński A., Rusowicz A.: Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła. OW P.W., Warszawa 2009. 6. Czapp M., Charun H.: Bilans cieplny pomieszczeń chłodni. Zasady opracowania. Politechnika Koszalińska,Koszalin 1997. Dodatkowe literatura: - czasopisma branżowe: „Chłodnictwo”, „Chłodnictwo i klimatyzacja”, International Journal of Refrigeration. - zasoby internetowe. - materiały dostarczone przez wykładowcę
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Cele przedmiotu: Przekazanie studentowi wiedzy związanej z zagadnieniami i opisem matematycznym przemian termodynamicznych w obiegach sprężarkowych wielostopniowych; zjawisk towarzyszących i urządzeń absorpcyjnych chłodniczych; zapoznanie z problematyką zamrażania i przechowywania chłodniczego żywności, zasady budowania bilansów cieplnych pomieszczeń przechowalni
- Treści kształcenia:
- Przekazanie studentowi wiedzy związanej z zagadnieniami i opisem matematycznym przemian termodynamicznych w obiegach sprężarkowych wielostopniowych; zjawisk towarzyszących i urządzeń absorpcyjnych chłodniczych; zapoznanie z problematyką zamrażania i przechowywania chłodniczego żywności, zasady budowania bilansów cieplnych pomieszczeń przechowalni
- Metody oceny:
- Treści merytoryczne przedmiotu: Wykład: opis wielostopniowych sprężarkowych urządzeń chłodniczych, modyfikacja obiegów w celu otrzymania jak najefektywniejszych energetycznie rozwiązań; zagadnienia związane z właściwościami produktów spożywczych po zamrożeniu; bilanse cieplne chłodni; problemy eksploatacyjne; opis fizyczny i matematyczny jednostopniowych urządzeń chłodniczych absorpcyjnych, dwustopniowych obiegów sprężarkowych: inne innowacyjne metody chłodzenia: chłodnictwo magnetyczne, termoakustyczne. Ćwiczenia: opis matematyczny informacji podanych w części wykładowej, rozwiązywanie zadań z pomocą wykładowcy i samodzielne; korzystanie z wykresów termodynamicznych opisujących właściwości czynników chłodniczych; porównawcza analiza obliczeniowa różnych rozwiązań obiegów wielostopniowych chłodniczych; obliczanie bilansów cieplnych komór chłodniczych i przechowalniczych; obliczenia obiegów absorpcyjnych.
- Egzamin:
- Literatura:
- Metody oceny: dwa pozytywnie zaliczone kolokwia + egzamin Praca własna: ćwiczenia tablicowe w trakcie zajęć, zadania do samodzielnego rozwiązania, studiowanie źródeł własnych w zakresie chłodnictwa
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt EW1
- Ma podstawową wiedzę na temat jednostopniowych urządzeń sprężarkowych spełniających rolę urządzeń wielostopniowych
Weryfikacja: Kolokwium 1, Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt EW2
- Ma wiedzę na temat różnych sposobów technicznej realizacji dwustopniowych urządzeń chłodniczych.
Weryfikacja: Kolokwium 1, Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt EW3
- Ma elementarną wiedzę dotyczącą obiegów kaskadowych chłodniczych i obiegów nadkrytycznych pracujących z czynnikiem chłodniczym dwutlenkiem węgla.
Weryfikacja: Kolokwium 2, Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt EW4
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą podstaw teoretycznych zamrażania żywności i podstawowych założeń technologicznych różnych metod zamrażania.
Weryfikacja: Kolokwium 2, Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Wpisz opis
- Wpisz opis
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
E1_W12, E1_W20, E1_W24, E1_W28
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W06
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt EU1
- Potrafi dokonywać prostych obliczeń bilansowych dwustopniowych sprężarkowych urządzeń chłodniczych.
Weryfikacja: Kolokwium 1, Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt EU2
- Potrafi dokonać analizy i zestawienia najważniejszych parametrów wpływających na bilans różnych urzadzeń wykorzystywanych w przechowywaniu żywności.
Weryfikacja: Kolokwium 1, Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt EU3
- Potrafi dokonać prostej analizy obliczeniowej jednostopniowego absorpcyjnego urządzenia chłodniczego.
Weryfikacja: Kolokwium 2, Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt EU4
- Potrafi dokonać obliczeń współczynników wnikania ciepła wykorzystywanych na kolejnych przedmiotach w obliczeniach rzeczywistych urządzeń służących do zamrażania żywności.
Weryfikacja: Kolokwium 2, Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: