Nazwa przedmiotu:
Teoria Chłodnictwa II
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Adam Ruciński
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Energetyka
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
NS572
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zalecana literatura: 1. Bohdal T. Charun H. Czapp M.: Urządzenia chłodnicze sprężarkowe parowe. Podstawy teoretyczne i obliczenia. WNT. 2. Bohdal T. Charun H. Czapp M. Dutkowski K.: Wrzenie perspektywicznych czynników w parownikach chłodniczych. Politechnika Koszalińska. 3. Gutkowski K. M.: Chłodnictwo i klimatyzacja. WNT 4. Rubik M.: Chłodnictwo. PWN. 5. Grzebielec A.,Pluta Z., Ruciński A., Rusowicz A.: Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła. OW P.W., Warszawa 2009. 6. Czapp M., Charun H.: Bilans cieplny pomieszczeń chłodni. Zasady opracowania. Politechnika Koszalińska,Koszalin 1997. Dodatkowe literatura: - czasopisma branżowe: „Chłodnictwo”, „Chłodnictwo i klimatyzacja”, International Journal of Refrigeration. - zasoby internetowe. - materiały dostarczone przez wykładowcę
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Cele przedmiotu: Przekazanie studentowi wiedzy związanej z zagadnieniami i opisem matematycznym przemian termodynamicznych w obiegach sprężarkowych wielostopniowych; zjawisk towarzyszących i urządzeń absorpcyjnych chłodniczych; zapoznanie z problematyką zamrażania i przechowywania chłodniczego żywności, zasady budowania bilansów cieplnych pomieszczeń przechowalni
Treści kształcenia:
Przekazanie studentowi wiedzy związanej z zagadnieniami i opisem matematycznym przemian termodynamicznych w obiegach sprężarkowych wielostopniowych; zjawisk towarzyszących i urządzeń absorpcyjnych chłodniczych; zapoznanie z problematyką zamrażania i przechowywania chłodniczego żywności, zasady budowania bilansów cieplnych pomieszczeń przechowalni
Metody oceny:
Treści merytoryczne przedmiotu: Wykład: opis wielostopniowych sprężarkowych urządzeń chłodniczych, modyfikacja obiegów w celu otrzymania jak najefektywniejszych energetycznie rozwiązań; zagadnienia związane z właściwościami produktów spożywczych po zamrożeniu; bilanse cieplne chłodni; problemy eksploatacyjne; opis fizyczny i matematyczny jednostopniowych urządzeń chłodniczych absorpcyjnych, dwustopniowych obiegów sprężarkowych: inne innowacyjne metody chłodzenia: chłodnictwo magnetyczne, termoakustyczne. Ćwiczenia: opis matematyczny informacji podanych w części wykładowej, rozwiązywanie zadań z pomocą wykładowcy i samodzielne; korzystanie z wykresów termodynamicznych opisujących właściwości czynników chłodniczych; porównawcza analiza obliczeniowa różnych rozwiązań obiegów wielostopniowych chłodniczych; obliczanie bilansów cieplnych komór chłodniczych i przechowalniczych; obliczenia obiegów absorpcyjnych.
Egzamin:
Literatura:
Metody oceny: dwa pozytywnie zaliczone kolokwia + egzamin Praca własna: ćwiczenia tablicowe w trakcie zajęć, zadania do samodzielnego rozwiązania, studiowanie źródeł własnych w zakresie chłodnictwa
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt EW1
Ma podstawową wiedzę na temat jednostopniowych urządzeń sprężarkowych spełniających rolę urządzeń wielostopniowych
Weryfikacja: Kolokwium 1, Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt EW2
Ma wiedzę na temat różnych sposobów technicznej realizacji dwustopniowych urządzeń chłodniczych.
Weryfikacja: Kolokwium 1, Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt EW3
Ma elementarną wiedzę dotyczącą obiegów kaskadowych chłodniczych i obiegów nadkrytycznych pracujących z czynnikiem chłodniczym dwutlenkiem węgla.
Weryfikacja: Kolokwium 2, Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt EW4
Ma podstawową wiedzę dotyczącą podstaw teoretycznych zamrażania żywności i podstawowych założeń technologicznych różnych metod zamrażania.
Weryfikacja: Kolokwium 2, Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Wpisz opis
Wpisz opis
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe: E1_W12, E1_W20, E1_W24, E1_W28
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt EU1
Potrafi dokonywać prostych obliczeń bilansowych dwustopniowych sprężarkowych urządzeń chłodniczych.
Weryfikacja: Kolokwium 1, Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt EU2
Potrafi dokonać analizy i zestawienia najważniejszych parametrów wpływających na bilans różnych urzadzeń wykorzystywanych w przechowywaniu żywności.
Weryfikacja: Kolokwium 1, Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt EU3
Potrafi dokonać prostej analizy obliczeniowej jednostopniowego absorpcyjnego urządzenia chłodniczego.
Weryfikacja: Kolokwium 2, Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt EU4
Potrafi dokonać obliczeń współczynników wnikania ciepła wykorzystywanych na kolejnych przedmiotach w obliczeniach rzeczywistych urządzeń służących do zamrażania żywności.
Weryfikacja: Kolokwium 2, Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: