Nazwa przedmiotu:
Mechanika I
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Ryszard Maroński
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
NW108
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz. z przeznaczeniem na samodzielne rozwiązywanie zadań.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
3 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowe wiadomości ze szkoły średniej
Limit liczby studentów:
Brak
Cel przedmiotu:
Przedstawienie podstawowych pojęć i twierdzeń (z dowodami) dotyczących statyki z wykorzystaniem rachunku wektorowego. Nauczenie metodyki rozwiązywania zadań.
Treści kształcenia:
Podstawowe wiadomości o siłach, moment siły, para sił. Praktyka uwalniania od więzów. Redukcja układów sił i momentów. Równania równowagi ciał obciążonych dowolnym układem sił i momentów. Tarcie poślizgowe i toczne. Geometria mas.
Metody oceny:
Przedmiot kończy się zaliczeniem. Jest 3-5 zapowiadanych kolokwiów. Zalicza nie mniej niż 50%. Dla osób, które nie zaliczyły przewidziana jest zbiorcza praca kontrolna z materiału obejmującego cały semestr.
Egzamin:
nie
Literatura:
Zalecana literatura: 1. J.Leyko: Mechanika ogólna. PWN 1978. 2. J.Leyko, J.Szmelter (red.): Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, t I i II. PWN, Warszawa, 1983. 3. I.W.Mieszczerski: Zbiór zadań z mechaniki. PWN, Warszaw, 1969. 4. R.Romicki: Rozwiązania zadań z mechaniki zbioru I.W.Mieszczerskiego. PWN, Warszawa, 1971. 5. F.P. Beer, E.R. Johnston. Vector mechanics for engineers. McGraw-Hill, 1977. Dodatkowe literatura: - Materiały dostarczone przez wykładowcę
Witryna www przedmiotu:
Brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Brak
Student zna aksjomaty statyki, podstawowe pojęcia i podstawowe zagadnienia statyki, które potrafi sformułować konsekwentnie korzystając z rachunku wektorowego.
Weryfikacja: Kolokwia, zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_W03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Brak
Student umie rozwiązywać proste problemy z zakresu statyki dotyczące redukcji układów sił i warunków równowagi.
Weryfikacja: Kolokwia, zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_U09, MiBM1_U14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U10, T1A_U14, T1A_U14, T1A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Brak
Student umie komunikować się w zakresie dotyczącym statyki
Weryfikacja: Kolokwia, zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02