Nazwa przedmiotu:
Mechanika Lotu I
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Zbigniew Paturski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
NK472
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Przeciętnie dwie (2) godziny tygodniowo.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiadomości z zakresu: Matematyki analiza: rachunek różniczkowy i całkowy, operacje na macierzach), Mechaniki (kinematyka i dynamika punktu materialnego i bryły sztywnej), Mechaniki Płynów (w szczególności: statyka płynu, opływy nieściśliwe i ściśliwe bryły)
Limit liczby studentów:
??
Cel przedmiotu:
Przekazanie podstawowej wiedzy z aerodynamiki i mechaniki lotu samolotu w zakresie zagadnień poddźwiękowych osiągów samolotu z napędem śmigłowym i odrzutowym..
Treści kształcenia:
Atmosfera rzeczywista i standardowa. Aerodynamiczne siły i momenty działające na samolot w locie ustalonym. Charakterystyki aerodynamiczne (zakres pod- trans- i naddźwiękowy). Lot szybowy (bezsilnikowy). Napędy lotnicze: śmigłowe i odrzutowe. Osiągi w locie silnikowym: charakterystyki wznoszenia, pułapy, zasięg i długotrwałość lotu. Start i lądowanie samolotu.
Metody oceny:
Metody oceny: Jedna praca kontrolna obejmująca rozwiązanie zadania obliczeniowego z zakresu lotu szybowego lub osiągów w locie silnikowym oraz sześć projektów obliczeniowych, ocenianych w klasycznej skali od „2” do „5”. Oceny projektów obejmują poprawność merytoryczną rozwiązania problemu i wykonania projektu, otrzymane wyniki oraz estetykę redakcji prac. Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu przez studenta oceny pozytywnej z pacy kontrolnej oraz pozytywnych ocen z co najmniej trzech projektów. Regulamin przedmiotu, szczegółowe wymagania i zalecenia dotyczące projektów znajdują się na stronie internetowej Zakładu Mechaniki. Praca własna: Sześć projektów obejmujących problematykę aerodynamiki, zespołu napędowego oraz osiągów samolotu w locie ustalonym.
Egzamin:
nie
Literatura:
Zalecana literatura: 1. W. Fiszdon – Mechanika Lotu, t.1 PWN Warszawa-Łódź 1961 2. R. Aleksandrowicz, J. Maryniak, W. Łucjanek – Zbiór zadań z Mechaniki Lotu, PWN Warszawa-Łódź 1963 3. Jan Roskam, Chuan-Tau Edward Lan – Airplane Aerodynamics and Performance, DARcorporation, Lawrence, Kansas USA 1997 Dodatkowe literatura: - Materiały pomocnicze udostępniane na stronie internetowej Zakładu Mechaniki
Witryna www przedmiotu:
http://www.meil.pw.edu.pl/zm/ZM/Dydaktyka/Do-pobrania/Mechanika-Lotu-I
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil praktyczny - wiedza

Efekt Pr01
Atmosfera rzeczywista i standardowa. Aerodynamiczne siły i momenty działające na samolot w locie ustalonym. Charakterystyki aerodynamiczne (zakres pod- trans- i naddźwiękowy). Lot szybowy (bezsilnikowy). Napędy lotnicze: śmigłowe i odrzutowe. Osiągi w locie silnikowym: charakterystyki wznoszenia, pułapy, zasięg i długotrwałość lotu. Start i lądowanie samolotu.
Weryfikacja: Oceniane projekty (prace domowe) obejmujace podstawowe zagadnienia: charakterystyki aerodynamiczne aparatów<latających, charakterystyki zespołu napędowego, osiągi w locie ustalonym
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Wpisz opis
Wpisz opis
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil praktyczny - umiejętności

Efekt Wpisz opis
Wpisz opis
Weryfikacja: Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie podstaw aerodynamiki statków powietrznych i mechaniki lotu; zna podstawy stateczności i sterowania samolotem
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Wpisz opis
Atmosfera rzeczywista i standardowa. Aerodynamiczne siły i momenty działające na samolot w locie ustalonym. Charakterystyki aerodynamiczne (zakres pod- trans- i naddźwiękowy). Lot szybowy (bezsilnikowy). Napędy lotnicze: śmigłowe i odrzutowe. Osiągi w locie silnikowym: charakterystyki wznoszenia, pułapy, zasięg i długotrwałość lotu. Start i lądowanie samolotu.
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W07