Nazwa przedmiotu:
Podstawy Konstrukcji Robotów
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Jacek Gadomski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Automatyka i Robotyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
NK369
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych : 70, w tym: a) 60 godz. - projekty b) 10 godz. - konsultacje 2. Praca własna studenta – 55 godzin, w tym: a) 55 godz. – praca nad przygotowaniem dwóch projektów podzespołów robota. Razem - 125 godz. = 5 punktów ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,8 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych : 70, w tym: a) 60 godz. - projekty b) 10 godz. - konsultacje
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
4,6 punktu ECTS -115 godz. , w tym: 1) 60 godz. - uczestnictwo w zajęciach projektowych 2) 55 godz. – praca nad przygotowaniem dwóch projektów podzespołów robota.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt60h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wytrzymałość Konstrukcji II, Materiały I, Techniki Wytwarzania I, Podstawy Konstrukcji Maszyn II, Zapis Konstrukcji CAD II
Limit liczby studentów:
12
Cel przedmiotu:
Nauczenie studenta zasad wykonywania projektów konstrukcyjno-obliczeniowych podzespołów robotów. Student nabywa umiejętności samodzielnego przeprowadzenia procesu konstruowania zakończonego wykonaniem dokumentacji rysunkowej urządzenia oraz obliczeń w zakresie mechaniki i wytrzymałości materiałów.
Treści kształcenia:
Projekt I: Projekt konstrukcyjny chwytaka robota. Napęd przekładnią śrubową lub siłownikiem hydraulicznym. Wykonanie schematu kinematycznego. Dobór materiałów konstrukcyjnych. Kształtowanie elementów kiści i ich połączeń – wybór techniki wytwarzania. Dobór łożysk, zabezpieczeń, elementów napędu. Obliczenia statyki i wytrzymałości elementów. Wykonanie rysunku złożeniowego i rysunków warsztatowych wybranych elementów. Projekt II: Projekt konstrukcyjny elementów manipulatora. Układ napędzany przekładnią śrubową, przekładnią pasową zębatą lub siłownikiem hydraulicznym, zawierający sprzęgło sztywne, podatne skrętnie lub przegubowe. Wykonanie schematu kinematycznego. Dobór materiałów konstrukcyjnych. Kształtowanie elementów manipulatora i ich połączeń – wybór techniki wytwarzania. Dobór łożysk, zabezpieczeń, elementów napędu. Obliczenia statyki, dynamiki i wytrzymałości elementów. Wykonanie rysunku złożeniowego i rysunków warsztatowych wybranych elementów.
Metody oceny:
1. Dyskusja w czasie zajęć 2. Sprawdzenie i ocena oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej 3. Omówienie z prowadzącym sprawdzonego projektu – analiza błędów
Egzamin:
nie
Literatura:
Zalecana literatura: 1. Podstawy konstrukcji maszyn, praca zbiorowa pod redakcją M.Dietricha, WNT; 2. L.W Kurmaz, Projektowanie węzłów i części maszyn, Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej; 3. Poradnik Mechanika; 4. J.Honczarenko, Roboty przemysłowe, WNT; 5. Materiały dostarczone przez wykładowcę
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt EW1
Zna zasady doboru materiałów konstrukcyjnych w procesie projektowania maszyn
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów
Powiązane efekty kierunkowe: AiR1_W03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W07
Efekt EW2
Ma wiedzę w zakresie doboru pasowań i tolerowania wymiarów jako czynników wpływających na zdolność maszyny do wypełniania określonych funkcji oraz decydujących o trwałości, niezawodności, łatwości montażu i napraw
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów
Powiązane efekty kierunkowe: AiR1_W14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt EU1
Potrafi zaprojektować podzespoły robota realizujące ściśle określoną funkcję i spełniające narzucone z góry założenia konstrukcyjne
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów
Powiązane efekty kierunkowe: AiR1_U03, AiR1_U07, AiR1_U11, AiR1_U15, AiR1_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U16, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U10
Efekt EU2
Potrafi sporządzić model uproszczony urządzenia pozwalający na przeprowadzenie poprawnej analizy w zakresie kinematyki i statyki
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów
Powiązane efekty kierunkowe: AiR1_U05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15
Efekt EU3
Posiada umiejętność nadawania elementom maszyny kształtów i wymiarów w taki sposób aby w połączeniu z właściwym doborem materiałów konstrukcyjnych i dostępnych metod wytwarzania zapewnić wytrzymałość, sztywność i stateczność warunkującą poprawne i bezpieczne funkcjonowanie
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów
Powiązane efekty kierunkowe: AiR1_U07, AiR1_U11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U16, T1A_U14, T1A_U15
Efekt EU4
Potrafi wykorzystywać systemy wspomagania projektowania typu CAD/CAE na wszystkich etapach projektowania
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów
Powiązane efekty kierunkowe: AiR1_U14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09
Efekt EU5
Potrafi zaproponować i zastosować dla członów pary kinematycznej łatwe w montażu i demontażu połączenia obrotowe i postępowe oraz jest w stanie zaproponować podparcie na łożyskach różnego typu o odpowiedniej trwałości i sprawności, właściwie osadzonych, smarowanych i zabezpieczonych
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów
Powiązane efekty kierunkowe: AiR1_U05, AiR1_U07, AiR1_U15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U16, T1A_U16
Efekt EU6
Umie decydować o dokładności elementów maszyn poprzez wykorzystanie analizy tolerancji, stosowanie określonych pasowań i wybór odpowiedniej chropowatości
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów
Powiązane efekty kierunkowe: AiR1_U05, AiR1_U11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U14, T1A_U15
Efekt EU7
Potrafi zaprojektować urządzenie w którym przewidziano odpowiednie dostępy montażowe i obsługowe
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów
Powiązane efekty kierunkowe: AiR1_U05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15
Efekt EU8
Potrafi odszukać i stosować gotowe urządzenia wykonawcze dostępne na rynku – siłowniki i silniki elektryczne. Umie korzystać z odpowiednich norm, specyfikacji materiałów konstrukcyjnych i przepisów
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów
Powiązane efekty kierunkowe: AiR1_U01, AiR1_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05