- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy Konstrukcji Robotów
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Jacek Gadomski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Automatyka i Robotyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- NK369
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych : 70, w tym:
a) 60 godz. - projekty
b) 10 godz. - konsultacje
2. Praca własna studenta – 55 godzin, w tym:
a) 55 godz. – praca nad przygotowaniem dwóch projektów podzespołów robota.
Razem - 125 godz. = 5 punktów ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,8 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych : 70, w tym:
a) 60 godz. - projekty
b) 10 godz. - konsultacje
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 4,6 punktu ECTS -115 godz. , w tym:
1) 60 godz. - uczestnictwo w zajęciach projektowych
2) 55 godz. – praca nad przygotowaniem dwóch projektów podzespołów robota.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt60h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wytrzymałość Konstrukcji II, Materiały I, Techniki Wytwarzania I, Podstawy Konstrukcji Maszyn II, Zapis Konstrukcji CAD II
- Limit liczby studentów:
- 12
- Cel przedmiotu:
- Nauczenie studenta zasad wykonywania projektów konstrukcyjno-obliczeniowych podzespołów robotów. Student nabywa umiejętności samodzielnego przeprowadzenia procesu konstruowania zakończonego wykonaniem dokumentacji rysunkowej urządzenia oraz obliczeń w zakresie mechaniki i wytrzymałości materiałów.
- Treści kształcenia:
- Projekt I: Projekt konstrukcyjny chwytaka robota. Napęd przekładnią śrubową lub siłownikiem hydraulicznym. Wykonanie schematu kinematycznego. Dobór materiałów konstrukcyjnych. Kształtowanie elementów kiści i ich połączeń – wybór techniki wytwarzania. Dobór łożysk, zabezpieczeń, elementów napędu. Obliczenia statyki i wytrzymałości elementów. Wykonanie rysunku złożeniowego i rysunków warsztatowych wybranych elementów.
Projekt II: Projekt konstrukcyjny elementów manipulatora. Układ napędzany przekładnią śrubową, przekładnią pasową zębatą lub siłownikiem hydraulicznym, zawierający sprzęgło sztywne, podatne skrętnie lub przegubowe. Wykonanie schematu kinematycznego. Dobór materiałów konstrukcyjnych. Kształtowanie elementów manipulatora i ich połączeń – wybór techniki wytwarzania. Dobór łożysk, zabezpieczeń, elementów napędu. Obliczenia statyki, dynamiki i wytrzymałości elementów. Wykonanie rysunku złożeniowego i rysunków warsztatowych wybranych elementów.
- Metody oceny:
- 1. Dyskusja w czasie zajęć
2. Sprawdzenie i ocena oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej
3. Omówienie z prowadzącym sprawdzonego projektu – analiza błędów
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Zalecana literatura: 1. Podstawy konstrukcji maszyn, praca zbiorowa pod redakcją M.Dietricha, WNT; 2. L.W Kurmaz, Projektowanie węzłów i części maszyn, Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej; 3. Poradnik Mechanika; 4. J.Honczarenko, Roboty przemysłowe, WNT; 5. Materiały dostarczone przez wykładowcę
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt EW1
- Zna zasady doboru materiałów konstrukcyjnych w procesie projektowania maszyn
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR1_W03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W07
- Efekt EW2
- Ma wiedzę w zakresie doboru pasowań i tolerowania wymiarów jako czynników wpływających na zdolność maszyny do wypełniania określonych funkcji oraz decydujących o trwałości, niezawodności, łatwości montażu i napraw
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR1_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt EU1
- Potrafi zaprojektować podzespoły robota realizujące ściśle określoną funkcję i spełniające narzucone z góry założenia konstrukcyjne
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR1_U03, AiR1_U07, AiR1_U11, AiR1_U15, AiR1_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U16, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U10
- Efekt EU2
- Potrafi sporządzić model uproszczony urządzenia pozwalający na przeprowadzenie poprawnej analizy w zakresie kinematyki i statyki
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR1_U05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15
- Efekt EU3
- Posiada umiejętność nadawania elementom maszyny kształtów i wymiarów w taki sposób aby w połączeniu z właściwym doborem materiałów konstrukcyjnych i dostępnych metod wytwarzania zapewnić wytrzymałość, sztywność i stateczność warunkującą poprawne i bezpieczne funkcjonowanie
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR1_U07, AiR1_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U08, T1A_U16, T1A_U14, T1A_U15
- Efekt EU4
- Potrafi wykorzystywać systemy wspomagania projektowania typu CAD/CAE na wszystkich etapach projektowania
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR1_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09
- Efekt EU5
- Potrafi zaproponować i zastosować dla członów pary kinematycznej łatwe w montażu i demontażu połączenia obrotowe i postępowe oraz jest w stanie zaproponować podparcie na łożyskach różnego typu o odpowiedniej trwałości i sprawności, właściwie osadzonych, smarowanych i zabezpieczonych
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR1_U05, AiR1_U07, AiR1_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U16, T1A_U16
- Efekt EU6
- Umie decydować o dokładności elementów maszyn poprzez wykorzystanie analizy tolerancji, stosowanie określonych pasowań i wybór odpowiedniej chropowatości
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR1_U05, AiR1_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U14, T1A_U15
- Efekt EU7
- Potrafi zaprojektować urządzenie w którym przewidziano odpowiednie dostępy montażowe i obsługowe
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR1_U05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15
- Efekt EU8
- Potrafi odszukać i stosować gotowe urządzenia wykonawcze dostępne na rynku – siłowniki i silniki elektryczne. Umie korzystać z odpowiednich norm, specyfikacji materiałów konstrukcyjnych i przepisów
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR1_U01, AiR1_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U05