- Nazwa przedmiotu:
- Analiza i modelowanie procesów fizjologicznych
- Koordynator przedmiotu:
- Antoni Grzanka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Biomedyczna
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne - zaawansowane
- Kod przedmiotu:
- AMP
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 100: wykł. 30, lab. 15, praca samodzielna 55
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 4: wykład 2, laboratorium 2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy matematyczne teorii systemów liniowych, analiza sygnałów, podstawy statystyki matematycznej (estymacja), umiejętności posługiwania się oprogramowaniem typu SCILAB lub MATLAB.
- Limit liczby studentów:
- 48
- Cel przedmiotu:
- Przedstawienie narzędzi stosowanych do budowania modeli fizjologicznych – decyzyjnych i eksplanacyjnych. Prezentacja wybranych, złożonych systemów organizmu człowieka, takich jak układ nerwowy, krwionośny, oddechowy. Pokazane są również modele wytwarzania skurczów mięśni szkieletowych i mięśni gładkich. Omówiona jest fizjologia wytwarzania i odbioru dźwięków.
- Treści kształcenia:
- Przesyłanie informacji w organizmie człowieka. Układ nerwowy i hormonalny, ich rola we wzajemnym współdziałaniu wszelkich narządów w organizmie. Przedstawienie opisu fizycznego i matematycznego składowych układu nerwowego. W tej części przedstawione są następujące tematy: "Błona komórkowa i aktywność neuronu".
Modele układów regulacji w biomedycynie. Prezentowanymi przykładami są aktywny układ regulacji (taki jak układ regulacji ciśnienia tętniczego) i "pasywny" (układ regulacji wartości ciśnienia wewnątrzczaszkowego). Wraz z modelami przedstawiane są najważniejsze bloki biofizyczne tych systemów. Tytuły wykładów są następujące: "Ogólne wiadomości o systemach regulacji w organizmach żywych", "Model ciśnieniowo-przepływowy układu wewnątrzczaszkowego", "Modelowanie hydrodynamiki układu krwionośnego i regulacja ciśnienia".
Modele systemów odbioru i przekazu informacji u człowieka. Ogólnie omawiane są wspólne cechy organów zmysłu (receptorów) u człowieka. Następnie szczegółowo przedstawione jest funkcjonowanie wybranych zmysłów. Przedstawiony jest szczegółowo model receptora słuchu oraz mechanizm wytwarzania głosu. Omawiane są także modele mechanizmów skurczów mięśni szkieletowych i gładkich.
Modelowanie przebiegu sygnałów. Jako przykłady przytaczane są zespół QRS sygnału EKG, fala ciśnienia tętniczego oraz sygnał elektromiograficzny (pochodzenia mięśniowego) i wybrane cechy sygnału mowy.
Identyfikacja modeli. Omawiane są podstawowe narzędzia do identyfikacji modeli oraz dwa przykłady praktyczne.
- Metody oceny:
- 2 testy z wiedzy wykładowej, oceny z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych, punkty uznaniowe za aktywność i pracę własną
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Carpenter R.H.S: Neurophysiology, Arnold, wyd. III, 1996
Czosnyka M: Analiza dynamicznych procesów wewnątrzczaszkowej kompensacji objętościowej, Prace Naukowe Elektronika z. 111, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1996.
Drischel H: Podstawy biocybernetyki, PWN, Warszawa 1976.
Enderle J.D, Bronzin J.D: Introduction to Biomedical Engineering, Elsevier 2012
Frankiewicz Z. i in.: Wybrane zagadnienia cyfrowego przetwarzania sygnałów biomedycznych, Laboratorium, Politechnika Śląska, skrypt uczelniany nr 1705, Gliwice 1993
Gabioud B: Articulatory Models in Speech Synthesis w Keller E. (ed.) Fundamentals of speech synthesis and speech recognition. John Wiley & Sons 1994.
Khoo M. C. K: Physiological Control Systems. Analysis, Simulation, and Estimation. IEEE Press 1999/2000.
Lindsay P.H, Norman D.A: Procesy przetwarzania informacji u człowieka, PWN, Wyd. I, 1984
Pacut A, Radomski D: Struktury układów regulacji występujących w organizmie człowieka, opracowanie wewnętrzne
Ritter A.B, Reisman S, Michniak B.B: Biomedical Engineering Principles. 2005, CRC Press Taylor & Francis Group.
Tadeusiewicz R, Kot L, Mikrut Z, Majewski J: Biocybernetyka, część I, skrypt AGH. wyd. 2, Kraków 1982.
Traczyk W: Fizjologia człowieka w zarysie, PZWL, wyd. VI, Warszawa 1997.
- Witryna www przedmiotu:
- https://studia.elka.pw.edu.pl/priv/12L/AMP.A/ http://www.ise.pw.edu.pl/~antekg/amp.htm
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Modele eksplanacyjne i decyzyjne, budowanie, identyfikacja i weryfikacja
Weryfikacja: dyskusja na wykładzie, test
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07
- Efekt W2
- Fizjologia przetwarzania informacji w ujęciu modeli komputerowych
Weryfikacja: test, ocena na laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W04
- Efekt W3
- Homeostaza jako system regulacji - wybrane zagdanienia
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Umiejętność poszukiwania kreatywnych rozwiązań problemów biomedycznych
Weryfikacja: zadania domowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03, K_U05, K_U08, K_U09, K_U15, K_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U03, T2A_U05, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U15, T2A_U12, T2A_U17