Nazwa przedmiotu:
Podstawy sztucznej inteligencji
Koordynator przedmiotu:
Paweł WAWRZYŃSKI
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Przedmioty techniczne - podstawowe
Kod przedmiotu:
PSZT
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
100
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Na poziomie początku drugiego roku studiów: - Analiza matematyczna - Logika matematyczna - Probabilistyka - Programowanie
Limit liczby studentów:
100
Cel przedmiotu:
1. Prezentacja zasad automatycznego wnioskowania oraz konstrukcji systemów wnioskujących w oparciu o logikę. 2. Wprowadzenie do różnych gałęzi tzw. miękkiej sztucznej inteligencji (czy inteligencji obliczeniowej), takich jak algorytmy ewolucyjne, uczenie maszynowe i sieci neuronowe. Wprowadzenie to jest na poziomie wystarczającym do implementacji podstawowych algorytmów z każdej z tych gałęzi.
Treści kształcenia:
Część I. Wnioskowanie 1. Rachunek zdań: Reprezentacja wiedzy - składnia, semantyka. Procedury wnioskowania w rachunku zdań. 2. Logika predykatów: Składnia i semantyka logiki predykatów. Postaci normalne formuł. Procedury wnioskowania w rachunku predykatów. Poprawność i zupełność wnioskowania. 3. Systemy eksperckie: Struktura systemu eksperckiego. Przykłady takich systemów. Część II. Przeszukiwanie 4. Algorytmy ewolucyjne: Wprowadzenie do zagadnień przeszukiwania. Algorytm (1+1), algorytm (mu+lambda). 5. Algorytmy genetyczne: Kodowanie osobników, reprodukcja, krzyżowanie, mutacja. 6. Przeszukiwanie przestrzeni sekwencji: przeszukiwanie w głąb, w szerz, A*, IDA*. 7. Gry dwuosobowe: Drzewo gry. Strategia minimaksowa. Przycinanie alfa-beta. Część III. Uczenie maszynowe 8. Sieci neuronowe: Zadanie aproksymacji. Definicja perceptronu dwuwarstwowego i wielowarstwowego. Algorytm wstecznej propagacji. Uczenie off-line i on-line. 9. Uczenie ze wzmocnieniem: Zadania uczenia ze wzmocnieniem. Model procesu decyzyjnego Markowa. Algorytm Q-learning.
Metody oceny:
30% pierwsze kolokwium 30% drugie kolokwium 40% projekt
Egzamin:
tak
Literatura:
Stuart J. Russel, Peter Norvig, Artificial Intelligence: A Modern Approach, Prentice Hall, 2002. Wiesław Traczyk, Inżynieria Wiedzy, EXIT, 2010. Paweł Cichosz, Systemy Uczące Się, WNT, 2000. Leszek Rutkowski, Metody i Techniki Sztucznej Inteligencji, PWN, 2006. Paweł Wawrzyński, Podstawy Sztucznej Inteligencji, elektroniczny preskrypt wykładu, 2011.
Witryna www przedmiotu:
http://eres.elka.pw.edu.pl/eres/wwersje$.startup?Z_ID_PRZEDMIOTU=PSZT&Z_NR_WERSJI=1&Z_CHK=34503
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil praktyczny - wiedza

Efekt Wpisz opis
Wpisz opis
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil praktyczny - umiejętności

Efekt Wpisz opis
Wpisz opis
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil praktyczny - kompetencje społeczne

Efekt Wpisz opis
Wpisz opis
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Wpisz opis
Wpisz opis
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Wpisz opis
Wpisz opis
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Wpisz opis
Wpisz opis
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: