- Nazwa przedmiotu:
- Rozpoznawanie obrazów
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Rajmund Kożuszek
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne - zaawansowane
- Kod przedmiotu:
- ROB
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 30 godzin wykładu
24 godziny przygotowania do sprawdzianów
30 godzin ćwiczeń laboratoryjnych
40 godzin przygotowania do ćwiczeń laboratoryjnych
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 30 godzin wykładu
30 godzin ćwiczeń laboratoryjnych
co daje ok. 2.5 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 30 godzin ćwiczeń laboratoryjnych
40 godzin przygotowania do laboratorium
co daje ok. 3 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- .
- Limit liczby studentów:
- 24
- Cel przedmiotu:
- Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z zagadnieniem rozpoznawania obrazów. W szczególności zostaną omówione: ogólna klasyfikacja systemów rozpoznawania obrazu, wybrane metody i techniki rozpoznawania obrazu oraz zagadnienia związane ze zbieraniem danych, segmentacją obrazu i redukcją wymiarowości wzorców. Przedstawione przykłady zastosowań omawianych metod w systemach rozpoznawania (wraz z ćwiczeniami laboratoryjnymi) pozwolą słuchaczom na analizę praktycznych aspektów rozpoznawania obrazów. Nowe zdanie dopisuję dzisiaj i tutaj.
- Treści kształcenia:
- Wprowadzenie: elementy składowe systemu rozpoznawania obrazów; cykl projektowy tworzenia klasyfikatora; metody oceny jakości klasyfikatorów i systemów klasyfikacji.
Klasyfikacja optymalna Bayesa: rola informacji a priori; postaci funkcji gęstości prawdopodobieństwa; klasyfikator optymalny Bayesa; uwzględnianie ryzyka i strat przy konstruowaniu klasyfikatora; granice decyzyjne klasyfikatorów; zgodność rozkładu danych z przyjętym rozkładem teoretycznym.
Metody najbliższego sąsiedztwa: dopasowanie szablonów; klasyfikatory najmniejszej odległości; metryki; klasyfikatory k-NN; metody wyszukiwania najbliższego sąsiada; przyspieszanie wyszukiwania najbliższego sąsiada; edycja i redukcja zbioru uczącego.
Klasyfikatory liniowe: liniowe funkcje decyzyjne; przestrzeń jednorodna; wyznaczanie granicy decyzyjnej: metoda wektorów nośnych; algorytm sekwencyjnej optymalizacji minimalnej.
Redukcja wymiarowości: analiza składowych głównych; liniowa klasyfikacja Fishera; wielowymiarowa analiza dyskryminacyjna (MDA).
Grupowanie: problem grupowania; ocena podobieństwa grupowania; algorytmy klasy k-średnich; grupowanie wstępujące; algorytmy grafowe; grupowanie na podstawie gęstości (DBSCAN).
Sieci neuronowe: podstawowy model neuronu; algorytmy uczenia pojedynczego neuronu; interpretacja działania pojedynczego neuronu; sieci neuronowe; algorytm wstecznej propagacji błędu; sieci ze sprzężeniami zwrotnymi; pamięci asocjacyjne; pamięć Hopfielda; sieci samoorganizujące Kohonena; sieci typu ART.
Modele Markowa: dyskretne procesy Markowa; ukryty proces Markowa; algorytm Viterbiego; algorytm Bauma-Welsha wyznaczania parametrów układu Markowa; problemy wykorzystania modeli Markowa w klasyfikacji.
Wyszukiwanie tekstu: problem dokładnego i przybliżonego wyszukiwania tekstu; algorytm Boyera-Moora; odległość edycyjna; analiza tekstu z wykorzystaniem automatów niedeterministycznych i deterministycznych; drzewo i tablica przyrostków; algorytm Ukkonena konstruowania drzewa przyrostków; przybliżone wyszukiwanie z drzewem przyrostków; generowanie sąsiedztwa dla wyszukiwania z błędami; funkcje mieszające do szybkiego wyszukiwania.
Drzewa decyzyjne: konstruowanie drzew decyzyjnych: podstawowy algorytm CART; ocena niejednorodności węzłów drzewa; kryteria stopu przy generowaniu drzewa; efekt horyzontu; algorytmy przycinania drzewa.
Poprawa jakości klasyfikacji: podstawowe problemy konstruowania metaklasyfikatorów; głosowanie większościowe; kwestia niezależności klasyfikatorów; głosowanie z wagami; wyznaczanie wag; Bayesowskie metody składanie wyników klasyfikatorów; przestrzeń zachowanie-wiedza (Behavior-Knowledge space); metody konstruowania klasyfikatorów słabych (algorytm AdaBoost); korzystanie z informacji kontekstowej w klasyfikacji; kontekst w systemach OCR; wykorzystanie słowników i trigramów.
- Metody oceny:
- dwa sprawdziany (na 7. i przedostatnim wykładzie)
7 ćwiczeń laboratoryjnych
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Duda R.O., Hart P.E., Stork D.G., Pattern Classification, Wiley-Interscience, 2000
Stąpor K., Automatyczna klasyfikacja obiektów, Exit, Warszawa 2005
Jain A. K., Fundamentals of Digital Image Processing, Prentice-Hall International Editions, Engelwood Hills, 1989
Tadeusiewicz R., Korohoda P., Komputerowa analiza i przetwarzanie obrazów, Wydawnictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków 1997
Press W. H., Numerical Recipes in C, Cambridge University Press, Cambridge 1992 (lub późniejsze wydania)
- Witryna www przedmiotu:
- http://studia.elka.pw.edu.pl
- Uwagi:
- .
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ROB_W01
- Zna podstawowe metody klasyfikacji wzorców
Weryfikacja: kollokwium, ćwiczenia laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W12, K_W06, K_W08, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W08, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W03
- Efekt ROB_W02
- Zna metody wstępnej analizy danych oraz ich grupowania
Weryfikacja: kolokwium, ćwiczenia laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06, K_W08, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W07, T2A_W03
- Efekt ROB_W03
- Zna podstawowe metody konstruowania zespołów klasyfikatorów
Weryfikacja: kolokwium, ćwiczenia laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W12, K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W08, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ROB_U01
- Potrafi przeprowadzić analizę zbioru uczącego, zaprojektować prosty klasyfikator i ocenić jego jakość
Weryfikacja: ćwiczenia laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U08, T2A_U09
- Efekt ROB_U02
- Potrafi, na podstawie oceny zbioru uczącego, dobrać metodę klasyfikacji oraz określić jej parametry
Weryfikacja: kollokwium, ćwiczenia laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U06, K_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10
- Efekt ROB_U03
- Potrafi krytycznie ocenić rozwiązanie problemu klasyfikacji i zaproponować jego usprawnienia
Weryfikacja: kollokwium, ćwiczenia laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U07, K_U10, K_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U10, T2A_U15, T2A_U16