- Nazwa przedmiotu:
- Inteligentne systemy sterowania i diagnostyki
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Mariusz Rychlicki, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Telekomunikacji w Transporcie
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SMS220
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny wykładu: 15 godz.;
Konsultacje: 3 godz.;
Godziny ćwiczeń laboratoryjnych godz. 15 godz.;
Zapoznanie się ze wskazaną literaturą godz. 10 godz.;
Przygotowanie do zaliczenia godz. 8 godz.;
Wykonywanie sprawozdań godz. 9 godz.;
Razem: 60 godz. ↔ 2 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Godziny wykładu: 15 godz.;
Konsultacje: 3 godz.;
Godziny ćwiczeń laboratoryjnych: 15 godz.;
Razem: 33 godz. ↔ 1,5 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Godziny ćwiczeń laboratoryjnych : 15 godz.;
Wykonywanie sprawozdań godz. 9 godz.;
Razem: 24 godz. ↔ 1 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Posiada wiedzę z zakresu podstaw elektroniki i elektrotechniki oraz podstaw telekomunikacji
- Limit liczby studentów:
- wykład: bez limitu, laboratorium: 12
- Cel przedmiotu:
- Poznanie inteligentnych systemów sterowania i diagnostyki, ze szczególnym uwzględnieniem procesów akwizycji, archiwizacji i transmisji danych oraz ich korekcji i ochrony przed błędami. Poznanie podstawowych urządzeń, mechanizmów i zjawisk wykorzystywanych podczas diagnostyki i sterowania w systemach telematyki transportu.
- Treści kształcenia:
- Wykład: Pojęcie systemu sterowania i diagnostyki, charakterystyka, klasyfikacja, definicje. Wprowadzenie do transmisji informacji, pojęcie systemu przesyłania informacji, pierwotne systemy komunikacji i transmisji. Kodowanie sygnałów, wymagania dla sygnałów cyfrowych, synchronizacja, kodowanie, kody, rozkład gęstości widmowej mocy sygnału, wady sygnału cyfrowego, kodowanie liniowe. Kompresja danych i metody zabezpieczania danych przed błędami, korekcja. Lokalne interfejsy wymiany danych. Architektura sieci informatycznej pojazdów, badania i diagnostyka, pokładowe systemy diagnostyczne. Protokoły i standardy systemów transmisji danych, magistrale danych, protokoły diagnostyczne. Czujniki, cechy i klasyfikacje, zasada działania, rodzaje i typy. Czujniki oraz detektory radarowe i lidarowe. Akwizycja, rejestracja i archiwizacja danych. Rejestracja wartości przyspieszeń, wykorzystanie w detekcji zdarzeń
Laboratorium: Lokalne interfejsy cyfrowe i magistrale danych. Kompresja danych, korekcja i zabezpieczanie przed błędami. Radarowa detekcja pojazdów i pomiar prędkości. Protokoły i standardy wymiany informacji w systemach sterowania i diagnostyki. Czujniki pomiarowe, akwizycja i archiwizacja danych. Rejestracja wartości przyspieszeń i detekcja zdarzeń. Aplikacje systemów sterowania i diagnostyki.
- Metody oceny:
- Wykład: ocena podsumowująca: 1 lub 2 kolokwia dotyczące wybranych zagadnień teoretycznych oraz znajomości podstawowych wzorów oraz ew. egzamin ustny. Ćwiczenia: ocena podsumowująca: 6 kartkówek dotyczących znajomości wybranych problemów teoretycznych oraz 6 sprawozdań z ćwiczeń.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Mielczarek W.: Szeregowe interfejsy cyfrowe, HELION Gliwice 1993;
2. Bogusz J.: Lokalne interfejsy cyfrowe, BTC, Warszawa 2004;
3. Haykin S.: Systemy telekomunikacyjne tom 1 i 2, WKŁ, Warszawa 2004;
4. Hajduk Z.: Mikrokontrolery w systemach zdalnego sterowania, BTC Warszawa 2005;
5. Zimmermann W., Schmidgall R.: Magistrale danych w pojazdach. Protokoły i standardy , WKŁ, Warszawa 2008;
6. Praca zbiorowa: Sieci wymiany danych w pojazdach samochodowych, WKŁ, Warszawa 2008;
7. Fryśkowski B., Grzejszczyk E.: Systemy transmisji danych, WKŁ, Warszawa 2009;
8. Praca zbiorowa,: Czujniki w pojazdach samochodowych, WKŁ, Warszawa 2010;
9. Frei M.: Samochodowe magistrale danych w praktyce warsztatowej. Budowa, diagnostyka, obsługa, WKŁ, Warszawa 2010;
10. Gajek A., Juda Z.: Czujniki, WKŁ, Warszawa 2011.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl/twt
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Posiada poszerzoną wiedzę teoretyczną dotyczącą właściwości systemów sterowania i diagnostyki
Weryfikacja: kolokwium: część teoretyczna - wymagane jest udzielenie odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania; ćwiczenia laboratoryjne, prace wykonane na czterech ćwiczeniach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04
- Efekt W_02
- Zna wielkości (parametry) charakteryzujące urządzenia akwizycji i transmisji danych cyfrowych
Weryfikacja: kolokwium: część teoretyczna - wymagane jest udzielenie odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania; ćwiczenia laboratoryjne, prace wykonane na czterech ćwiczeniach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04
- Efekt W_03
- Zna budowę, zasadę działania i własności użytkowe systemów transmisji sterowania i diagnostyki
Weryfikacja: kolokwium: część teoretyczna - wymagane jest udzielenie odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania; ćwiczenia laboratoryjne, prace wykonane na czterech ćwiczeniach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04
- Efekt W_04
- Rozumie procesy zachodzące w systemach sterowania i diagnostyki ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki ich zastosowań w transporcie
Weryfikacja: kolokwium: część teoretyczna - wymagane jest udzielenie odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania; ćwiczenia laboratoryjne, prace wykonane na czterech ćwiczeniach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Potrafi biegle stosować odpowiednie metody do analizy systemów sterowania i diagnostyki stosowanych w transporcie
Weryfikacja: kolokwium: część teoretyczna - wymagane jest udzielenie odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania; ćwiczenia laboratoryjne, prace wykonane na czterech ćwiczeniach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U09
- Efekt U_02
- Umie posługiwać się aparaturą pomiarową
Weryfikacja: kolokwium: część teoretyczna - wymagane jest udzielenie odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania; ćwiczenia laboratoryjne, prace wykonane na czterech ćwiczeniach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U09
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Weryfikacja: kolokwium: część teoretyczna - wymagane jest udzielenie odpowiedzi na przynajmniej 3 pytania; ćwiczenia laboratoryjne, prace wykonane na czterech ćwiczeniach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06