- Nazwa przedmiotu:
- Napędy kosmiczne
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Piotr Wolański
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Lotnictwo i Kosmonautyka
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- NS618
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- nauka do egzaminu: 30h
praca domowa: 40h
konsultacja z prowadzącym: 5h
nauka w domu (praca własna): 10h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Mechanika płynów 1 (ML.NW122); Termodynamika 1 (ML.NW116); Zespoły napędowe 1 (ML.NK433);
- Limit liczby studentów:
- 160
- Cel przedmiotu:
- Nauczenie podstaw obliczeń i konstruowania współczesnych napędów rakietowych oraz zdobycie umiejętności przeprowadzania analiz i doboru napędów do misji kosmicznych .
- Treści kształcenia:
- Podział napędów rakietowych, sprawności i obiegi silników rakietowych, rakietowe materiały pędne: ciekłe, stałe i hybrydowe – wymagania, rodzaje i charakterystyki; obliczenia termodynamiczne procesu spalania i osiągów chemicznych napędów rakietowych; silniki na stały materiał pędny: spalanie stałych rakietowych materiałów pędnych, projektowania ładunku, dysze, izolacje i ochrana ablacyjna, wektorowanie ciągu, zastosowania; silniki na ciekłe materiały pędne; układy zasilania, głowice wtryskowe, komory spalania, dysze, chłodzenie komór spalani i dysz, wektorowanie ciągu; silniki hybrydowe, podstawowe układy, spalanie hybrydowych materiałów pędnych, zastosowania; napędy elektryczne: termiczne, termiczno-chemiczne, jonowe, plazmowe i przyszłościowe (np.”Vasimir”); napędy nuklearne i termonuklearne; napędy przyszłościowe (detonacyjne, żagiel, ramac, winda kosmiczna, itp.); dobór napędu do rakiet i satelitów, obliczenia i projekt wstępny napędu rakietowego
- Metody oceny:
- Projekt (układu napędowego, rakiety, itp) opracowany indywidualnie lub w zespole 2-3 osobowym (ocena z tej części stanowi połowę "wagi" oceny ostatecznej). Egzamin pisemny (druga połowa "wagi" oceny). Obie części muszą być pozytuwnie ocenione (za projekt do 50 punktów - minimun do zaliczenia projektu 25p.; za egzamin do 50 punktów - minimum do uzyskania pozytywnej oceny - 25p.)Ocena ostateczna zależy od sumyuzyskanych punktów: 100-91p. - 5,0; 90-81p.-4,5; 80-71p.- 4,0; 70-61p. - 3,5; 60-50p.- 3,0; poniżej 50 punktów ocena 2.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. S. Torecki,:Silniki Rakietowe, WKiŁ, W-wa 1984;
2. G.P. Sutton & O. Biblarz:”Rocket Propulsion Elements”, John Wiley &Sons, INC.;
3. Alemasov, V.E. :”Teoria rakirtnych dvigatielei” (po rosyjsku), Moskwa, 1980
4. S. Wójcicki,: „Spalanie”, PWN, Warszawa;
5. S. Wójcicki,: „Silniki pulsacyjne, strumieniowe, rakietowe”, MON, Warszawa, 1962;
6. http://materialy.itc.pw.edu.pl/zsl/napedy_kosmiczne/
Dodatkowe literatura:
- J. Stanuch i inni,: „Rakiety, środki napędowe”, PWT, Warszawa, 1960
- M. Dobrowolski, G. Siniariew,.: „Silniki rakietowe na paliwo płynne”. MON, Warszawa, 1957;
- M.H.N. Naraghi,: “A computer code for three-dimensional Rocket Thermal Evaluation. Tara Technologies”, Yorktown Heights, 2002
- http://www.nasa.gov/home/
- http://www.esa.int/esaCP/index.html
- Witryna www przedmiotu:
-
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt EW1
- Student posiada podstawową wiedze na temat konstruowania współczesnych napędów rakietowych
Weryfikacja: egzamin, praca domowa
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_W12, LiK1_W16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W03, T1A_W04
- Efekt EW2
- Student zna: podział napędów rakietowych, sprawności i obiegi termodynamiczne silników rakietowych
Weryfikacja: egzamin, praca domowa
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_W07, LiK1_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W07
- Efekt EW3
- Student zna współcześnie stosowane rakietowe materiały pędne oraz kierunki ich rozwoju
Weryfikacja: egzamin, praca domowa
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_W13, LiK1_W17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt EU1
- Student potrafi wykonać podstawowe obliczenia konieczne przy konstruowaniu współczesnych napędów rakietowych
Weryfikacja: egzamin, praca domowa
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U01, LiK1_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U15
- Efekt EU2
- Student umie przeprowadzić analizę i dokonać doboru napędów rakietowych do misji kosmicznych
Weryfikacja: egzamin, praca domowa
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U09, LiK1_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U14, T1A_U15
- Efekt EU3
- Student potrafi wykonać projekt układu napędowego, rakiety, statku kosmicznego itp. ( indywidualnie lub w zespole 2-3 osobowym)
Weryfikacja: egzamin, praca domowa
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U10, LiK1_U19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14
- Efekt EU4
- Student potrafi wykonać obliczenia termodynamiczne procesu spalania i osiągów chemicznych napędów rakietowych
Weryfikacja: egzamin, praca domowa
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U11, LiK1_U13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, T1A_U08, T1A_U09
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt EK1
- Student umie pracować w grupie i prezentować swoje wyniki
Weryfikacja: prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_K03, LiK1_K04, LiK1_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07